• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på 7 sitsig bil

lolhasse

Cartier
Hej, jagar en 7 sitsig bil och behöver få lite inspiration, absolut ingen familjebuss, utan snarare suv typ såsom Land Rover Discovery Sport osv.. behöver alltså inte va 7 fasta säten utan det funkar fint med ”uppfällbara” säten bak också! Är helt tömd på vad som kan va roligt o_O

Vad finns? :cool:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej, jagar en 7 sitsig bil och behöver få lite inspiration, absolut ingen familjebuss, utan snarare suv typ såsom Land Rover Discovery Sport osv.. behöver alltså inte va 7 fasta säten utan det funkar fint med ”uppfällbara” säten bak också! Är helt tömd på vad som kan va roligt o_O

Vad finns? :cool:
Vilken budget pratar vi om?

XC90 (tillval men de flesta har det)
X5 generation E70 och framåt (tillval, ganska ovanligt)
Mercedes GL (7-sits standard)
Audi Q7 (7-sits standard för sv.sålda iaf)

Överlag är de trängre och dyrare än vilken MPV som helst men du kanske helt enkelt inte gillar det segmentet.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kollar själv på en Skoda Kodiaq som även finns i 7-sitsigt utförande.
Trevlig bil i Sportline utförande eller vRS om man vill ha lite tryck under huven också.
 

Tapiren

Cartier
Prisklass?

Land Rover Discovery är ju rolig och trevlig (men helt opålitlig).

Nya XC90 är kanske inte "rolig" men det är en väldigt trevlig bil som med rätt spec känns väldigt exklusiv.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
UAZ Buhanka finns med 5, 7 eller 9 säten. Den är ju lite "offroadig" och ser ganska rolig ut :) Kanske inte så lyxig men man lär ju vara kung när man hämtar kidsen :D

uaz_bukhanka_camo_3.jpg



https://www.uaz.se/bukhanka/

EDIT: Gillade deras egen beskrivning av bilen, verkar som att man kan få ungefär precis vad man vill för lite pengar under bordet och en flaska vodka.

FRÅN AXEL TILL LIMPA


Populära bilmodeller med annorlunda utseende får ofta kärleksfulla smeknamn bland sina användare, så också i Ryssland. UAZ minibuss kallas i folkmun för “bukhanka”, vilket kort och gott betyder “limpa”. Och det är ett mycket bra namn, för det är en enkel bil i basutförande. Men på samma sätt som man med hjälp av lite kaviar förvandlar en intetsägande brödskiva till en lyxmåltid för tsarer, kan man med hjälp av rätt extrautrustning förvandla en Bukhanka från ett barn som bara en mor kan älska, till den coolaste grabben i byn. Ordet ansiktslyftning har precis fått en ny synonym.
 
Senast ändrad:

Josa

Omega
2-Faktor
Hade en Hyundai Grand Santa Fe för något år sedan, en av de bättre bilar jag haft i den storleken. Pålitlig och gjorde det den skulle utan onödigt fluff som kostar pengar.
Tyvärr fick jag byta in den mot en Ford Edge.
 

lolhasse

Cartier
UAZ Buhanka finns med 5, 7 eller 9 säten. Den är ju lite "offroadig" och ser ganska rolig ut :) Kanske inte så lyxig men man lär ju vara kung när man hämtar kidsen :D

uaz_bukhanka_camo_3.jpg



Hahahaha :)


https://www.uaz.se/bukhanka/

EDIT: Gillade deras egen beskrivning av bilen, verkar som att man kan få ungefär precis vad man vill för lite pengar under bordet och en flaska vodka.

FRÅN AXEL TILL LIMPA


Populära bilmodeller med annorlunda utseende får ofta kärleksfulla smeknamn bland sina användare, så också i Ryssland. UAZ minibuss kallas i folkmun för “bukhanka”, vilket kort och gott betyder “limpa”. Och det är ett mycket bra namn, för det är en enkel bil i basutförande. Men på samma sätt som man med hjälp av lite kaviar förvandlar en intetsägande brödskiva till en lyxmåltid för tsarer, kan man med hjälp av rätt extrautrustning förvandla en Bukhanka från ett barn som bara en mor kan älska, till den coolaste grabben i byn. Ordet ansiktslyftning har precis fått en ny synonym.
Vilken budget pratar vi om?

XC90 (tillval men de flesta har det)
X5 generation E70 och framåt (tillval, ganska ovanligt)
Mercedes GL (7-sits standard)
Audi Q7 (7-sits standard för sv.sålda iaf)

Överlag är de trängre och dyrare än vilken MPV som helst men du kanske helt enkelt inte gillar det segmentet.
Vi pratar om 300-350k nånstans!
 

Yfront

Omega
En sak att fundera på är ju hur dom 2 ”extra” sätena ska användas. Är det just som extra så funkar väl listade Suvs enligt ovan men jag har fått uppfattningen att om de används kontinuerligt och tillsammans med packning emellanåt så bör man kolla på någon av de större modellerna.

Men kul att reka bil! :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En sak att fundera på är ju hur dom 2 ”extra” sätena ska användas. Är det just som extra så funkar väl listade Suvs enligt ovan men jag har fått uppfattningen att om de används kontinuerligt och tillsammans med packning emellanåt så bör man kolla på någon av de större modellerna.

Men kul att reka bil! :)
Om man faktiskt ska sitta bak så är det Sharan, S-Max mm man ska ha. Finns inte en Suv oavsett prisklass som är lika rymlig.
 

lolhasse

Cartier
Ok, om vi pratar S-Max etc så har jag kollat lite men inte fastnat för nån i det segmentet, kollat även på Sharan, Grand Scenic osv..
Land Rover, inget att ha? @Tapiren
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, om vi pratar S-Max etc så har jag kollat lite men inte fastnat för nån i det segmentet, kollat även på Sharan, Grand Scenic osv..
Land Rover, inget att ha? @Tapiren
Hur stora är de som ska sitta i tredje raden? Det, och hur mycket du bryr dig om deras komfort, styr. Grand Scenic är en storlek mindre än Multivan och V-klass och Sharan. S-max ligger mellan fullstor MPV och de lite mindre såsom Touran, Grand Scenic mfl.

Land Rover är dyr, dålig men ball. Ungefär så kan man sammanfatta det.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det som blir trångt är väl när/om man fäller upp sätena i bak.. Jag sitter fantastiskt i baksätet bakom mig själv till och med(194cm) Får plats i "bagaget" med men med mindre komfort men för barn/mindra vuxna funkar det.
jag förstår, tänkte eftersom han var ute efter en rymlig 7 sist. bilmodellen är ju ganska liten.
Säkert jättebra annars :)
 

pankhurst

Omega
jag förstår, tänkte eftersom han var ute efter en rymlig 7 sist. bilmodellen är ju ganska liten.
Säkert jättebra annars :)
Allt är ju relativt, vad jag fattade det som kvittade det om det var fasta eller uppfällbara säten längst bak, VW har ju gjort en ny modell så det är inte på den "gamla" tiguan plattformen dom grundar denna kärra på.. tycker inte bilmodellen är så liten..
 
Topp