• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på bruxsig klocka

Som gammal knekt säger jag Gshock (trots att jag aldrig ägt en). Det är perfekta soldatklockan, och den kommer överleva din knodd.
ska du försöka odla ett intresse så säger jag en kul seiko, cwc eller liknande. Traser och liknande klockor för en värnplikt blir lätt ganska MÖPigt.

se till så knodden din får en lagom bra kniv också.
jag gick ganska snabbt från att ha både fastbladare, Multitool och fällis till fällis och multitool. Men YMMV. Ett bra multitool kommer man långt på.

Jag säger definitivt en G-Shock Square av något slag, för att de är tunnare.

Ingenting på natoband (dvs CWC går bort), det är äckligt ohygieniskt och grisigt om man inte har det för att ta wristshots från mysiga stränder eller balkongen hemma i Sverige.
Bör vara på gummi.

Traser, Luminox och dylika wannabe tacticool-klockor går bort.
Tänk också på att klockor med sändare av olika slag (t ex smartklockor, Garminklockor och dylikt) kan vara förbjudna på olika ställen..
Man vill helst inte behöva tänka på laddning, hållbarhet etc som militär/polis. Så: G-Shock.. tunn sådan. Man har tillräckligt med prylar som sticker ut (rent fysiskt).

Tänk också på att klockor med sändare av olika slag (t ex smartklockor, Garminklockor och dylikt) kan vara förbjudna på olika ställen..

Just därför har tex Garmins Tactical-serie har möjligheten att stänga av GPSen.

Så att man även kan få fördelarna av GPS då de kan användas.

Jag säger definitivt en G-Shock Square av något slag, för att de är tunnare.

Ingenting på natoband (dvs CWC går bort), det är äckligt ohygieniskt och grisigt om man inte har det för att ta wristshots från mysiga stränder eller balkongen hemma i Sverige.
Bör vara på gummi.

Traser, Luminox och dylika wannabe tacticool-klockor går bort.
Man vill helst inte behöva tänka på laddning, hållbarhet etc som militär/polis. Så: G-Shock.. tunn sådan. Man har tillräckligt med prylar som sticker ut (rent fysiskt).
tenor.gif

GPS-klockor osv tror jag inte på som måste laddas i tid och otid.
KISS..keep it simple, stupid.

Jag har gett exakt en sådan till min son och har en egen med en annan färg. Kan dock tänka mig att den är sådäääär i fält. Så jäkla liten digital display på den. Negativ display är egentligen också negativt.
Dessutom ingen lume på index vilket jag tycker är en stor nackdel på dessa. Men som du säger vill man ha en större digital display och helst inte negativ.

En Victorinox, dessutom ligger en bra ute på Forumet.

Inte bara patina, alla minnen som sitter i varje ding och repa. 😃
Ja precis! Jag körde också en G-shock under grundutbildningen, så den har ju en jäkla massa spår av smällar på sig, men det är inte alls samma sak eller lika kul som det hade varit om dessa fanns på en klassisk aqualand.

Att g-shocken kunde lysa upp sin tavla är väl det enda som var bra att ha som inte en aqualand har. :)

Ja precis! Jag körde också en G-shock under grundutbildningen, så den har ju en jäkla massa spår av smällar på sig, men det är inte alls samma sak eller lika kul som det hade varit om dessa fanns på en klassisk aqualand.

Att g-shocken kunde lysa upp sin tavla är väl det enda som var bra att ha som inte en aqualand har. :)
Har du kvar din G-Shock? Oavsett klocka så är det roligt att ha och många minnen som kommer tillbaka när man bär den. Min Nike är sedan länge borta, slängd i grovsopor skulle jag tro.

Har du kvar din G-Shock? Oavsett klocka så är det roligt att ha och många minnen som kommer tillbaka när man bär den. Min Nike är sedan länge borta, slängd i grovsopor skulle jag tro.
Den kan nog ligga i nått skåp på jobbet kan jag tro. Kommer ihåg att den gav upp till slut då knapparna slutade fungera av nån anledning..

Men har som tur är roterat in en skx007 dom senaste 6 åren, som fått sig några dings och varit med om en del. Så där har jag iallafall lite minnen :)

Men för det mesta har det varit suunto traverse alpha stelth som varit med. Mest för att snabbt kunna ta ut position och även kunna använda som ficklampa. Den röda bakgrundsbelysningen är även snällast mot ögonen när det är mörkt ute i skogen. Problemet är ju som redan sagts, att den inte får åka med på vissa äventyr pga GPSn.

Gjorde lumpen för c.a 15 år sedan med den här. Ur & Penn-klocka i titan, quartz-verk med plastkomponenter, 50 m WR, ingen lume, på länk. Alla fel för en tuff överlevnadsklocka, och ändå hade jag aldrig några som helst problem eller kände att jag saknade funktioner (vad jag kommer ihåg!). Tror m.a.o att man kan tagga ner och köra med vad man känner för, så länge man inte är rädd för lite repor.
20210705_195203.jpg

Senast ändrad:
Jag hade köpt en Bertucci. Typ en A-11:
Screenshot_20210809-153207_Chrome.jpg

Kan dock ta en stund att beställa till Sverige från US. Om han ska ha den innan han rycker in som jag antar är september

Casioak i camo så klart. Så syns han heller inte, dah.
1627765794703.png

Kompis unge som rycker in i på F21 i Luleå efter sommaren.
Bästa matchningen mot uniformen? Nästan den med grönt band väl som kanske blir mer diskret?

Ledsen att jag pengar in dig så ofta @Fliegerchronograph🚁 men tar gärna råd här från dig.

EDIT: Eller är det bättre att gå på en helt digital display där man har bättre läsbarhet för tex tidtagningen?

Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.42.44.png
Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.42.55.png

EDIT Bild:

Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.50.50.png

Senast ändrad:
Kompis unge som rycker in i på F21 i Luleå efter sommaren.
Bästa matchningen mot uniformen? Nästan den med grönt band väl som kanske blir mer diskret?

Ledsen att jag pengar in dig så ofta @Fliegerchronograph🚁 men tar gärna råd här från dig.

EDIT: Eller är det bättre att gå på en helt digital display där man har bättre läsbarhet för tex tidtagningen?

Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.42.44.png
Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.42.55.png

EDIT Bild:

Skärmavbild 2023-03-05 kl. 13.50.50.png

Ingen fara, pinga på du. Jag svarar när jag kan. Föredrar själv alltid analog tidsvisning när jag kan. Mitt val hade varit den gröna i mitten. Kommer att funka bra till fältuniform.

Ingen fara, pinga på du. Jag svarar när jag kan. Föredrar själv alltid analog tidsvisning när jag kan. Mitt val hade varit den gröna i mitten. Kommer att funka bra till fältuniform.

Är det så att man har mestadels nytta av att bara hålla koll på tiden och mindre med tidtagningen? Tänker att digitaldisplayen är rätt så liten. Rycker in som drivmedelsgruppchef flyg om det kan påverka :)

Jag föredrar analog tidsvisning av flera skäl. Enklare att snabbt se hur mycket klockan är, inte minst i dålig belysning och/eller i en vibrationsrik miljö. Att se en visare röra sig längs en tidsskala funkar bättre för min tidsuppfattning än siffror som bläddrar förbi. Skall man mäta längre tidsförlopp är det bra med en kronograffunktion, en ana-digi funkar bra för det.

Jag föredrar analog tidsvisning av flera skäl. Enklare att snabbt se hur mycket klockan är, inte minst i dålig belysning och/eller i en vibrationsrik miljö. Att se en visare röra sig längs en tidsskala funkar bättre för min tidsuppfattning än siffror som bläddrar förbi. Skall man mäta längre tidsförlopp är det bra med en kronograffunktion, en ana-digi funkar bra för det.

Toppen, tack!

Det är en stor sak för honom att rycka in och han har kämpat för det här, så kul att kunna få peppa honom så mycket det går och det här kommer att hjälpa till.

G-shock. Men inte en med för mycket jox på tavlan. Min son är jägare och han bytte sin till en mer lättläst. Man måste kunna synka och ta tid i farten.

Tillbaka
Topp