• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på första dyrare klocka

Jv08

Basic
Tjena!

Har precis tagit examen och planerar att fira med en första dyrare klocka. Är sugen på något som passar på kontoret och till vardags. Just nu funderar jag på Oris Aquis Date i 39,5 mm men också Tudor Black Bay Fifty-Eight. Har ni andra tips? Budget är max 40.000:-

Uppskattar även tips på bra återförsäljare i Stockholm eller online.

Tack KS för fint forum!

Senast ändrad:
Tjena!

Har precis tagit examen och planerar att fira med en första dyrare klocka. Är sugen på något som passar på kontoret och till vardags. Just nu funderar jag på Oris Aquis Date i 39,5 mm men också Tudor Black Bay Fifty-Eight. Har ni andra tips?

Uppskattar även tips på bra återförsäljare i Stockholm eller online.

Tack KS för fint forum!
Finns väl typ hundra såna här trådar med samma frågeställning. Se svaren och resonemanget i dem. En bra start brukar vara att åtminstone skriva budget så folk har ett hum om vad som kan vara aktuellt.
Men av de du listar ovan säger jag Bb58:a. Mest för att jag har en själv och är så jävla nöjd med den

Finns väl typ hundra såna här trådar med samma frågeställning. Se svaren och resonemanget i dem. En bra start brukar vara att åtminstone skriva budget så folk har ett hum om vad som kan vara aktuellt.
Men av de du listar ovan säger jag Bb58:a. Mest för att jag har en själv och är så jävla nöjd med den
Tack för svar! Vet att de finns fler men vill hålla det så aktuellt som möjligt.

Lutar åt BB58 just nu, måste dock försöka hitta ett rimligt pris.

Men om du har en budget på 40' och har tagit en examen, ska du väl köpa nytt upp till 40'? Det är du väl värd? Visst kan du hitta någon för runt 30' men då är den mer eller mindre beggad.

Jag tycker du ska klä upp dig, ta reda på var du kan köpa klockan i butik i lämplig stad och sen ta dig dig och hämta den personligen. Det blir ett minne för livet. Och vad spelar det för roll om några år om du betalade 32' eller 37'? Det måste kvitta.

Kör inte Oris. Kör Tudor, skulle jag säga. Mer klassisk, lär kännas fräschare över tid, bättre verk. Köpt av dig själv hos AD.

Liksom nämnts ovan så skulle jag köra på en BB58. Om du inte vill ha på länk så finns det blå på Nato och Soft Touch online hos Krons. Båda hamnar en bit under 40. Föredrar själv på länk men som sagt. Men om det inte är viktigt borde du utan problem kunna klicka hem en ikväll eller hämta upp en hos dem imorgon.
Enl. ryktet fanns det inne på länk både på Krons och Nymans för någon vecka sedan så testa att kika förbi i helgen.

Om du nu inte vill lägga runt 37k och pålänk så antingen finns det eller dyker nog strax upp något på Köp och sälj. Men precis som @ironcastle är inne på om ngt år kommer priset vara glömt, men känslan och minnet sitta kvar. 😀

Lycka till!

Grattis!
Vilken examen har du tagit? Du kanske får bättre rekommendationer om vi vet vad klockan ska vara en hyllning till.

Min rekommendation är definitivt Tudor BB58, en grym allround med hela paketet. Oris har flera trevliga klockor i kollektionen, om du vill komma ner lite i pris också, men personligen hade jag kikat på 65an istället och skippat Aquis alla dagar.

Några arkivbilder:
IMG_20200321_121324_956.jpg
IMG_20180902_172704_302.jpg

Men om du har en budget på 40' och har tagit en examen, ska du väl köpa nytt upp till 40'? Det är du väl värd? Visst kan du hitta någon för runt 30' men då är den mer eller mindre beggad.

Jag tycker du ska klä upp dig, ta reda på var du kan köpa klockan i butik i lämplig stad och sen ta dig dig och hämta den personligen. Det blir ett minne för livet. Och vad spelar det för roll om några år om du betalade 32' eller 37'? Det måste kvitta.

Kör inte Oris. Kör Tudor, skulle jag säga. Mer klassisk, lär kännas fräschare över tid, bättre verk. Köpt av dig själv hos AD.
Tack för svar!
Jo, gillar hur du tänker där. Att gå till AD o komma ut med en helt ny låter som en underbar känsla.

Måste börja titta runt i butikerna i stan.

Grattis!
Vilken examen har du tagit? Du kanske får bättre rekommendationer om vi vet vad klockan ska vara en hyllning till.
Tack för svar och tack!

Egentligen är det två, en i nationalekonomi och en i statsvetenskap. Är dock mer ekonom än statsvetare så hyllningen ska nog riktas ditåt.

Grattis!

Vill du ha en mer unik klocka som endast ett fåtal besitter på har du det franska märket Serica:

1B5750D1-A48B-4BC7-8A0B-78243D6F276D.jpeg

DEEC535E-140B-4098-8771-38B1F9EDB50B.jpeg

Min rekommendation är definitivt Tudor BB58, en grym allround med hela paketet. Oris har flera trevliga klockor i kollektionen, om du vill komma ner lite i pris också, men personligen hade jag kikat på 65an istället och skippat Aquis alla dagar.

Några arkivbilder:
IMG_20200321_121324_956.jpg
IMG_20180902_172704_302.jpg
Tack för svar och bilderna!

Du verkar hålla med de flesta andra i tråden o själv är jag rätt såld på en blå BB58. Skulle det bli en Oris är det nog en lite mer limiterad variant. Till exempel den nedan.

Bilagor

• 518CD7EE-A601-4A4B-8CE9-721CC1FC3A0E.png
    518CD7EE-A601-4A4B-8CE9-721CC1FC3A0E.png
    219.6 KB · Visningar: 15
I den prisklassen (40’) får du mer klocka för pengarna om du köper begagnat.
Baserat på det du skriver så föreslår jag omega speedmaster eller breitling navitimer. Borde gå att hitta begagnade för ca 40 om du håller koll här på K&S.
Om Rolexmarknaden faller kanske du kan köpa en datejust 36 för 40.
Med någon av dessa klockor får du ikoniska designer som kommer vara intressanta långt in i framtiden, och du kommer bära en klocka som är en del av historia och populärkultur.

Skulle absolut slå ett öga på longines i den prisklassen om du är på jakt efter nytt!
Tack för svar!

Det är också en bra idé! Har tidigare kollat på vissa i deras Master collection.

I den prisklassen (40’) får du mer klocka för pengarna om du köper begagnat.
Baserat på det du skriver så föreslår jag omega speedmaster eller breitling navitimer. Borde gå att hitta begagnade för ca 40 om du håller koll här på K&S.
Om Rolexmarknaden faller kanske du kan köpa en datejust 36 för 40.
Med någon av dessa klockor får du ikoniska designer som kommer vara intressanta långt in i framtiden, och du kommer bära en klocka som är en del av historia och populärkultur.
Tack för svar!

En Datejust hade förstås varit väldigt trevligt. Känns dock som att de som går att hitta 40, även om marknaden faller, inte är så fräscha. Beror förstås på hur mycket marknaden faller.

En Speedmaster eller Navytimer hade varit kul! Letar efter något lite mindre busy just nu. Men i framtiden är det givet!

Nån seamaster är väl en typisk examenspresent tänker jag. Finns på KS titt som tätt.
Tack för svar!

Iof väldigt fina klockor. Men i nuläget är jag mer ute efter nåt sportigt och vardagligt. Är lite rädd för äldre vintage, med gamla packningar och det ena med det andra. Uppskattar dock tipset!

Tack för svar!

Det är också en bra idé! Har tidigare kollat på vissa i deras Master collection.
Tycker även deras nya spirit-modeller kan passa med tanke på modellerna du nämner ovan! Klart under budget men jag har en känsla av att de levererar mycket klocka för pengarna och jag upplever generellt som att longines är lite på uppsving. Annars kanske en sjöö Sandström kan vara något?

Skulle se det som:
1. Hur vill du att hela minnet av köpet och klockan ska vara? Maxa vad som är möjligt? Isf är pre-owned/begagnat absolut det bästa.
2. Göra det lite som ett event? Typ hela upplevelsen. Bubbel hos AD, första (och kanske enda) ägare?
3. Är det något du vill köpa för att behålla?

Vilka kvaliteter ska den ha? Typ vattenreistens? Stöttålig? Etc.? Hur kommer du att använda den utanför kontoret?

Ett alternativ som har låg vattenresistens men som överlag är fantastisk är Cartier Santos-Dumont. Den ligger en bit över 40 ny men är en klassiker. Om jag idag skulle köpa en första klocka (främst för kontoret och enklare fritid) skulle den helt klart vara ett alternativ. Går att varva med olika band och kommer att vara klassisk i alla lägen.

2BDC62CA-305C-48E3-8211-B36178D8004B.jpeg 1DCA9630-1DD7-4D96-B687-BB7823F0A95B.jpeg

A9152832-28D3-4F80-A09A-66FF17008717.jpeg 6CBF759D-55BA-4E6C-8166-E576913367C4.jpeg

Senast ändrad:
Bra tips på Cartier ovan, tycker det är den givna märket för dressklockor i detta segment (runt 40). Om det är en dressare som söks så kör på Cartier, Om det sen blir santos, santos dumont eller tank spelar mindre roll, alla är ikoniska.
Skippa nyinköp hos AD är mitt bästa tips, det är nyhetens behag som inte kommer spela någon roll efter ett tag.

Bra tips på Cartier ovan, tycker det är den givna märket för dressklockor i detta segment (runt 40). Om det är en dressare som söks så kör på Cartier, Om det sen blir santos, santos dumont eller tank spelar mindre roll, alla är ikoniska.
Skippa nyinköp hos AD är mitt bästa tips, det är nyhetens behag som inte kommer spela någon roll efter ett tag.
Vi är eniga ang. Cartier 😉
Men för köp hos AD skulle jag argumentera följande:
1. Vara första ägare
2. Vara första ägare och undvika grå-handlare

Min egen första klocka efter universitetet var en vintage. Men om jag vill ha en ny klocka för att markera något speciellt så vill jag vara första ägare på den. Men helt klart beroende vad man är ute efter 😀

Det roligaste jag läst på länge. Klä upp sig för att handla? Känns det lyxigt att köpa nytt för listpris i butik? Fan vad olyxig jag måste vara för det känns sjukt ovärt för mig. Tudor osar inte direkt lyx för mig.

Det roligaste jag läst på länge. Klä upp sig för att handla? Känns det lyxigt att köpa nytt för listpris i butik? Fan vad olyxig jag måste vara för det känns sjukt ovärt för mig. Tudor osar inte direkt lyx för mig.
Lyx är väl relativt? Om man är ny-exad och ska lägga ~40k på en klocka (när normalt för svensson är runt 5-10k) så kan det nog kännas speciellt och lyxigt.
Jag tyckte första köpet över 20k var mycket (men det ändrades ju ett par köp senare 😅).

Onödigt att förnimma andra, alla börjar någonstans. Och helt ärligt rätt oskönt att glida in nochalant till AD i trasiga jeans och tro att man ska få bra service.

Lyx är väl relativt? Om man är ny-exad och ska lägga ~40k på en klocka (när normalt för svensson är runt 5-10k) så kan det nog kännas speciellt och lyxigt.
Jag tyckte första köpet över 20k var mycket (men det ändrades ju ett par köp senare 😅).

Onödigt att förnimma andra, alla börjar någonstans. Och helt ärligt rätt oskönt att glida in nochalant till AD i trasiga jeans och tro att man ska få bra service.
Ja, lyx är relativt och jag har inte nämnt något om prislappen. En hög prislapp innebär inte lyx för mig.

Förstår inte vad du menar alls faktiskt vad gäller kläderna. Den dagen en butik dömer mig för vad jag har på mig eller ger mig service utifrån vad jag har på mig väljer jag en annan butik.

En hög prislapp innebär inte lyx för mig.
Där är vi helt eniga, men det är ju relativt och bygger väl på livserfarenheter(?). Men upp till var och en vad det är.
Förstår inte vad du menar alls faktiskt vad gäller kläderna.
Säger inte att de skulle vägra sälja till dig. Men servicen och köpupplevelsen kommer säkerligen att vara bättre om man ser hel och ren ut (därmed inte sagt att söndagskostymen ska på 😉).

Hur många examen av den digniteten tar du på en livstid?

Jag tänker att om man vill köpa något speciellt för att fira att man tagit examen efter många års studier så är upplevelsen en del av minnet. Så för att maxa upplevelsen hade jag utan tvekan valt att handla ur butik vid detta speciella tillfälle och kanske kombinerat det med en god middag eller så. Inte iförd skitiga jeans och en urtvättad T-shirt.
Livet blir så roligt som man väljer att göra det.

Men each to his own.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp