• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på första Rolex mottages!

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det handlar ju om en trygghet när nybörjare köper klockor. Det är betydligt lättare att få reda på om skicket är gott om man har kvitto snarare än att fråga säljaren om amplitud som i princip inte säger någonting för en nybörjare.
Så det enda alternativet är att det ska finnas kvitto på AD-service? När ska den vara gjord då? Igår? Annars kan ju säljaren dratt klockan i golvet, vad vet du. :)

Om man resonerar som du gör, så vill jag påstå att nyköp är rätt väg att gå.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det handlar ju om en trygghet när nybörjare köper klockor. Det är betydligt lättare att få reda på om skicket är gott om man har kvitto snarare än att fråga säljaren om amplitud som i princip inte säger någonting för en nybörjare.

Av min erfarenhet är typ 1 av 100 klockor nyligen servade av AD. Några fler har servicehistorik. Lejonparten av alla klockor på marknaden har okänd historik där man får förlita sig på timegraphern även om den inte alltid berättar hela sanningen. När man väl har en klocka till salu med nyligen gjord service så vill ingen betala premium för den ändå. De flesta vill betala så lite som möjligt och utgår alltid utifrån det billigaste på chrono24 oavsett skick.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Mitt tips är att betala lite mer för att få det där extra fina exemplaret och sedan serva själv. Ingen kommer att droppa priset 5 000 kr eller mer på en Rolex som går väl i timegraphern och håller tiden för att kompensera för att det saknas servicehistorik.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag är rätt trött på detta. Det ska vara nyservat, det ska vara servat hos AD, det ska vara kvitto med.

Bästa tipset? Serva klockjäveln själv. Då får du nyservat hos AD, med kvitto och ditt namn på kvittot.

Tips likt ditt, leder till att nybörjare tror att saker och ting alltid skall vara nyservat. Så är det ju inte.
Finns massvis med klockor som tickar på superbra och inte har något servicebehov, trots att det inte ingår någon historik.

Så, vad ska en nybörjare tänka på främst? Skicket.
Granska det exteriöra skicket, och kolla med säljaren hur klockan mår inuti. Är amplituden låg och servicebehov föreligger, gå vidare eller pruta och serva klockan själv.
:) Vad bra !
 
Senast ändrad:

Kevin94

Omega
Jag skulle helt klart ha tagit den du har snöat in dig på. själv tycker jag att Datejust är en av Rolex finaste klockor och passar nog till allt :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kaplans.se
Sefina.se
Pantbanken.se
Men jag tippar på att du kan göra ett bättre köp här på KS köp & sälj.
Om du hänger här ett tag så dyker det garanterat upp något förr eller senare.
 

Icaras

Rolex
Jag tycker personligen att Explorer är ganska tråkig, så min röst faller på datejust eller oyster perpetual.
Datejust är en kanonfin klocka oavsett vilken kombination du väljer! Slät eller räfflad glasring, oyster eller jubileelänk, ljus eller mörk tavla... Det kan inte gå fel :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Servicebehov eller inte är ständigt på tapeten. Kolla tidsavvikelse och gångreserv på egen hand och hoppa in hos urmakaren för en runda i timegraphern. Är värdena inte katastrof kan du gott vänta en stund med servicen.
Som vaniljglass säger, så kan det vara bättre att kosta på service själv. Då vet man att det verkligen blir gjort, men då ska detta också synas i inköpspriset.
Din champagne DJ? :)
 

DrKlocka

Audemars
Så det enda alternativet är att det ska finnas kvitto på AD-service? När ska den vara gjord då? Igår? Annars kan ju säljaren dratt klockan i golvet, vad vet du. :)

Om man resonerar som du gör, så vill jag påstå att nyköp är rätt väg att gå.
Jag resonerar inte så, jag bara förvarar säkerheten i att köpa en nyservad klocka.

För mig personligen är inte det särskilt viktigt så länge klockan går bra och håller rätt amplitud. Men för en nybörjare kan det vara en trygghet. Det är ju inte helt ovanligt att många nybörjare blir blåsta och får en Rolex som drar sig 20s/dygn och nybörjaren inte vet bättre och tror det är normalt.

Men det är ju olika, självklart är ju skicket viktigare än ett servicekvitto.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag resonerar inte så, jag bara förvarar säkerheten i att köpa en nyservad klocka.

För mig personligen är inte det särskilt viktigt så länge klockan går bra och håller rätt amplitud. Men för en nybörjare kan det vara en trygghet. Det är ju inte helt ovanligt att många nybörjare blir blåsta och får en Rolex som drar sig 20s/dygn och nybörjaren inte vet bättre och tror det är normalt.

Men det är ju olika, självklart är ju skicket viktigare än ett servicekvitto.
Klart det är en trygghet. Men vad jag menar är att tips likt det equilibrium gav, leder till att nybörjare tror att saker som inte har kvitto från AD-service är skräp.

Och sen måste man låta sitt intresse kosta pengar. Pröjsa en service själv, så kan du njuta av klockan i många år framöver.
 

DrKlocka

Audemars
Klart det är en trygghet. Men vad jag menar är att tips likt det equilibrium gav, leder till att nybörjare tror att saker som inte har kvitto från AD-service är skräp.

Och sen måste man låta sitt intresse kosta pengar. Pröjsa en service själv, så kan du njuta av klockan i många år framöver.
Absolut, du har en poäng där. Det är nog vanligt bland nybörjare att tro att allt ska vara nyservat, led själv av den inbillningen när jag var mer grön. Dock är det en oslagbar känsla med en nyservad klocka :woot:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Absolut, du har en poäng där. Det är nog vanligt bland nybörjare att tro att allt ska vara nyservat, led själv av den inbillningen när jag var mer grön. Dock är det en oslagbar känsla med en nyservad klocka :woot:
Definitivt.

Men det är viktigt att veta att saker och ting kan vara jättebra inuti trots att det inte kommer ett servicekvitto med klockan. :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Visst kan saker vara helt ok även utan servicekvitto, men ifall det inte är fallet så står man där med skägget i brevlådan om man inte har kvitto. Ingen bra start på en ny hobby. Det är allt jag menar.
 
Topp