• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på hur man ska rengöra klockan?

Ansawatch

Basic
Tjenare,
Först och främst vill jag fråga om ni rekommenderar att man rengör sin klocka själv - tänker mest på urtavlan, vågar inte börja plocka isär automatdelar osv. släng gärna goda tips!
Har ett par vintage klockor som jag skulle gärna rengöra lite på framsidan/urtavlan. Är det något ni rekommendera att göra själv? I såfall hur? Har både kvartsur och automatisk som jag vill rengöra lite så de blir lite fräschare! Tacksam för svar
 

Husse

Pandion
Låt urtavlan vara!
Den blir bara vackrare med åren!
I övrigt kan du lösa upp det mesta med isopropanol på bomullstussar eller mediswab. Är det en tät dykare kan den bada i handsprit, men det är chansartat!
PMa adress så kan jag skicka mediswab mot portot!
 

Ansawatch

Basic
Jag har en som är lite sådär smutsig som stör mig en aning. Kan visa bild på vad jag menar. Nej det är ingen dykare. Vad kostar mediswab som du ska skicka?
 

Ansawatch

Basic
cid_74.jpg
 

Husse

Pandion
Om du kollar där mellan klockan 9 och 10 @Stroboman
Personligen skulle jag aldrig ta bort den fläcken, risken är att tavlan skadas samt att det är en del av klockans liv!
Ta bort fettfläckar och smuts från boett och glas, även boettlocket kan göras rent. Ta bort DNA rester:)
Medi Swab kostar gratis, då jag som diabetiker får dem för att torka injektionsställen.
Din klockas urtavla är för övrigt väldigt fin! Nästan lite för få fläckar!
Så här ser min kompis klocka ut den behöver dock ett nytt plexi!
Vi är livrädd att den ska bli rengjord!
IMG_1978.JPG

Mvh
 

Ansawatch

Basic
Det där är riktigt vintage!!!! Nice!
Men min verkar se ut som en fläck, nästan som att det har läckt in lite vatten om du förstår va jag menar. Sjyst vad kostar frakten om du ska skicka? Använder man det för att rengöra både glaset, boett och även stållänkar eller vad gör man exakt med den. Ursäkta är lite nybörjare... @Stroboman

Adressen är
Värnhemsgatan 9
21215 Malmö
 
Topp