• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på klocka

t-67

Basic
Till 18 års present mottages tacksamt,ny pris runt 5000 kan även tänkas någon beg om det dyker upp något fint

Till 18 års present mottages tacksamt,ny pris runt 5000 kan även tänkas någon beg om det dyker upp något fint

Vad gillar 18åringen för saker här i livet. Vilken stil har han/hon? Skall det vara en "fin-klocka" eller nått sportigt, eller nått stilrent?

Jag skulle nog kika på denna som bra allround klocka:
https://www.klockia.se/tissot-gentleman-powermatic-80-silicium-t1274071104100
Den finns med batteridrift också. Men det är en riktigt trevlig pjäs. Som funkar tillvardags, i skola och på jobbet.

Vill du ha en dykare och med sportig/toolig klocka så skulle jag tipsa om denna.:
https://www.klockmagasinet.com/seiko-prospex-king-turtle-srpe03k1

Båda ligger lite över 5K i pris men om man prutar så kan man säker komma ner närmare 5 än 7.

Hej,

Det finns många varianter för en fin ”lyckligare” klocka. Allt från en klassisk omega till en Tag Heuer eller en Breitling.

Det är äldre modeller vi pratar om som inte nödvändigtvis är kompletta med fullset mm. Vanligtvis så är det Quartz som gäller med den prislappen.

Brukar finnas fina ex. i bra skick på blocket eller tradera.

Hoppas det besvarade frågan någorlunda....

Han träna mycket så det känns lite som att den ska vara rätt tålig och vattentätt, tänkte ta med honom på en liten klocktur i veckan och se lite vad han själv tycker, då hade det varit bra med lite tips o idéer till honom på bra klockor

:)
88632EA4-93D6-4B4A-BA56-2381E5571086.jpeg
Jag kan lägga till att jag sålde en Tag Heuer aquaracer caf1010 med box och intyg för 8000kr

Bifogar en bild på ett exemplar från nätet.

Mycket klocka för pengarna. Både sportig och vattentät.
Ni bör kunna hitta likande beg. om ni letar noga:)

Doxa klockan gillade jag, vet inte så mycket om just det märket? Är det bra kvalité.
Den passa nog bättre till mig :) hur pass säkert är det att handla via den sajten ?

Hade nog också siktat på en Seiko. Har haft en Seiko 5 som fungerat utmärkt i över 20 år nu...
Jag har själv en Seiko 5 sen tidigare som jag är fruktansvärt nöjd med

Senast redigerad av en moderator:
Doxa är ett bra märke tycker jag. Väldigt uppskattade generellt. Har själv aldrig haft en dock tyvärr... Chrono 24 är hyfsat säkert dock så gäller det att hålla koll på vem man köper den av. Det ska helst vara företag som har bra säljhistorik... Men det går bra att köpa av privatpersoner om man gör en bra hemläxa och ser till så att allt är okej med den. Lite svårt, men inte omöjligt. De har ett klientmedelskonto där pengarna hamnar tills du har godkänt klockan och ser så att allt är ok. Efter det får säljaren pengar.

För mig gick det prima!

Nu kan jag såklart bara svara för min egen del men ska man ge bort saker är det oftast roligare och säkrare med nytt!
Du har ju garantier och är säker på att inget servicebehov finns samt det är ju roligare att själv få sätta de första märkena på sin första ”riktiga” klocka :)

Om han gillar dykare tycker jag ni ska kika på Certina DS Action Diver!
Mycket gedigen klocka för pengarna, ligger dock något över 5000kr.
Tror att en Schweizisk Klocka smäller högre för än 18åring än en motsvarande Japansk typ Seiko.
https://www.klockia.se/certina-ds-a...v-UEpQjtU-Gg98mlhjOt3-8ZuF7T-iyBoCeh8QAvD_BwE
c032.407.11.051.00.jpg

Jag tackar för alla bra förslag o tips som ramlar in , bra och ha med sig när vi kommer till butik o ska prova/ titta
Någon som har bra tips på butiker i småland med bra priser och bra utbud

Nu kan jag såklart bara svara för min egen del men ska man ge bort saker är det oftast roligare och säkrare med nytt!
Du har ju garantier och är säker på att inget servicebehov finns samt det är ju roligare att själv få sätta de första märkena på sin första ”riktiga” klocka :)

Tror att en Schweizisk Klocka smäller högre för än 18åring än en motsvarande Japansk typ Seiko.
https://www.klockia.se/certina-ds-a...v-UEpQjtU-Gg98mlhjOt3-8ZuF7T-iyBoCeh8QAvD_BwE
c032.407.11.051.00.jpg
Den där är helgrym!

c032.407.11.051.00.jpg

c032.407.11.051.00.jpg
Certinan ska jag helt klart titta lite nämre på i butiken nästa gång i veckan

Doxa klockan gillade jag, vet inte så mycket om just det märket? Är det bra kvalité.
Den passa nog bättre till mig :) hur pass säkert är det att handla via den sajten ?
Doxa har lite av en kultstatus bland klockentusiaster. @Rolexmaster beskrev både Doxa och köpsajten chrono24 så bra att jag inte har mycket att tillföra. Doxa säljs normalt bara via deras hemsida https://eu.doxawatches.com/

Senast ändrad:
:):)
Doxa har lite av en kultstatus bland klockentusiaster. @Rolexmaster beskrev både Doxa och köpsajten chrono24 så bra att jag inte har mycket att tillföra. Doxa säljs normalt bara via deras hemsida doxawatches.com.
Då förmodar jag att det är bra klockor, jag gillade verkligen den gula färgen, helt klart något jag ska kika närmre på:)

Doxa har lite av en kultstatus bland klockentusiaster. @Rolexmaster beskrev både Doxa och köpsajten chrono24 så bra att jag inte har mycket att tillföra. Doxa säljs normalt bara via deras hemsida doxawatches.com.
Då förmodar jag att det är bra klockor, jag gillade verkligen den gula färgen, helt klart något jag ska kika närmre på
Även om de inte ligger i småland så skulle jag rekommendera https://www.klockmaster.se/butiker/stockholm/globen

De är/var forumsponsor och är alltid aktiva på KS och behjälpliga.

Dom få jag besöka nästa gång jag är i huvudstaden, kan ju hoppas att the mauler dra på sig handskarna igen o fightas där igen i globen

För 5K kronor kan du väl få en ny Seiko eller en fin begagnad Omega eller Tissot om du har tur. Tänker du i banorna Quartz (batteriklocka) eller mekanisk klocka?

För 5K kronor kan du väl få en ny Seiko eller en fin begagnad Omega eller Tissot om du har tur. Tänker du i banorna Quartz (batteriklocka) eller mekanisk klocka?

Jag tro inte grabben riktigt uppskatta mekanisk, så det lutar väl lite åt automatisk, quartzshållet

Jag har tittat lite extra på en blå ny longines hydroconquest , visserligen springer priset iväg på den , är det någon som har något gott eller ont o säga om den

Jag har tittat lite extra på en blå ny longines hydroconquest , visserligen springer priset iväg på den , är det någon som har något gott eller ont o säga om den

Den är grym, tycker att den är väldigt prisvärd. Min håller tiden riktigt bra (nån sekund fel per dag), känns stabil, gillar finishen och härlig sunbursttavla :) Det folk brukar klaga på är att det tidigare inte funnits halvlänk (åtgärdat nu, har beställt en via Krons för drygt 300 men inte fått ännu) samt att kronskyddetär väl stort. Det sistnämnda är väl mer en subjektiv smaksak och stör inte mig.

20200530_112127.jpg
20200428_083424.jpg
20200421_102343.jpg

Tillbaka
Topp