• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på klocka

Senast redigerad av en moderator:
Tips! Ska du köpa en nu klocka för 5000 kr, köp kvarts. I det härandet hittar du inga bra mekaniska urverk av god kvalite.

Vilka top grade/high grade cronometre hittar du i den prisklassen? Ingen vad jag vet. En service kostar från 6000 kr oavsett klocka. Det känns hårt om man betalat 5000 kr för klockan. Det kan kosta 12000 kr också. Utveckla varför du endast skriver ett frågetecken. Vilja kvalitetsurverk menar du finns i den prisklassen? Sellita?

Senast ändrad:
Vilka top grade/high grade cronometre hittar du i den prisklassen? Ingen vad jag vet. En service kostar från 6000 kr oavsett klocka. Det känns hårt om man betalat 5000 kr för klockan. Det kan kosta 12000 kr också. Utveckla varför du endast skriver ett frågetecken. Vilja kvalitetsurverk menar du finns i den prisklassen? Sellita?
Frågetecknet innebar att du fick gärna utveckla ditt svar vilket du gjorde :)

Du säger att ”det finns inga bra mekaniska urverk av god kvalite i den prisklassen”

Och sen ber du mig att tipsa om ett top/high grade? Du menar att bara för det inte är top/high så är det värdelöst?

Och bara för du kanske har samma servicekostnader på ett billigt urverk som ett dyrare så behöver ju inte urverket vara dåligt..
Det är ju till stor del urmakarens tid som kostar i båda fallen..

Tycker hela ditt resonemang är lite skevt tbh

Frågetecknet innebar att du fick gärna utveckla ditt svar vilket du gjorde :)

Du säger att ”det finns inga bra mekaniska urverk av god kvalite i den prisklassen”

Och sen ber du mig att tipsa om ett top/high grade? Du menar att bara för det inte är top/high så är det värdelöst?

Och bara för du kanske har samma servicekostnader på ett billigt urverk som ett dyrare så behöver ju inte urverket vara dåligt..
Det är ju till stor del urmakarens tid som kostar i båda fallen..

Tycker hela ditt resonemang är lite skevt tbh
Helt ok. Tyck vad du vill. Skevt är inte mitt resonemang. Om en klocka med ett mekaniskt urverk kostar 5000 kr fabriksny ut till kund i Sverige, inkluderat 25% moms, larmar alla mina varningsklockor. Är det en person här på KS som inte är van vid klockor med mekaniska ur, känner jag att jag vill ge bra konsumentupplysning. Köper man en ny klocka i 5000 kronorsklassen köper men bekymmersfrihet. Köper man en i samma prisklass med mekaniskt urverk är sannolikheten stor att en 5000-kronorsklocka kommer att kosta 15000 kr inom 5 år. Sen finns undantag som överallt annars. Jag tror vi kan vara överens om att du inte får ett kvalitetsverk i en ny klocka för 5000 kr.

Helt ok. Tyck vad du vill. Skevt är inte mitt resonemang. Om en klocka med ett mekaniskt urverk kostar 5000 kr fabriksny ut till kund i Sverige, inkluderat 25% moms, larmar alla mina varningsklockor. Är det en person här på KS som inte är van vid klockor med mekaniska ur, känner jag att jag vill ge bra konsumentupplysning. Köper man en ny klocka i 5000 kronorsklassen köper men bekymmersfrihet. Köper man en i samma prisklass med mekaniskt urverk är sannolikheten stor att en 5000-kronorsklocka kommer att kosta 15000 kr inom 5 år. Sen finns undantag som överallt annars. Jag tror vi kan vara överens om att du inte får ett kvalitetsverk i en ny klocka för 5000 kr.
Jag förstår din poäng och håller delvis med! man bör ju ha servicekostnader med i åtanke när man köper en klocka i vilket fall som helst :)

Nu är jag bara lekman men att ett billigare verk inte kan vara ett ”kvalitetsverk” håller jag dock inte med om.. (givetvis finns det ju olika parametrar om vad som klassas som kvalité).

Nog om det, vi tycker olika helt enkelt!

Jag förstår din poäng och håller delvis med! man bör ju ha servicekostnader med i åtanke när man köper en klocka i vilket fall som helst :)

Nu är jag bara lekman men att ett billigare verk inte kan vara ett ”kvalitetsverk” håller jag dock inte med om.. (givetvis finns det ju olika parametrar om vad som klassas som kvalité).

Nog om det, vi tycker olika helt enkelt!
Jag tror inte vi ser det så olika. Jag tänker på Doxa som jag läst mig in på. De har ETA 2824-verk. Detta verk finns i 4 olika klasser. De två högsta klasserna kallad high grade respektive top grade. Top grade är cronometer-certifierat. Prisklassen är ca 18000 kr upp till 32000 kr för de limiterade. Till viss del är priset på en klocka inte i paritet med kvalite då många rätt kassa klockor är positionerade för att skapa exklusivitet. Förutom de positionerade som inte har något med kvalite att göra utan enbart status, återstår att du får det du betalar för. Jag kan ha fel så jag är inget facit, men min upplevelse av en Oris-dykare jag ägde som kostade 18000 kr med Selittaverk, besannades mina farhågor och känsla. Efter två år började ett från början mediokert utverk sacka och idag fem år senare är den obrukbar. Jag vägrar betala 12000 kr för att få den att gå bra igen. Grunden i urverket är för kasst från första början. Jag har flera äldre klockor från 40-80-tal där kvaliten är på en helt annan nivå. Det finns fina klockor i den lägre nivån, typ Longines, men inte så lågt som 5000 kr. Visst, det kan gå bra, bara man kalkylerar med att ett kvartsverk kostar 5000 kr sett under lång tid. Ett automatiskt sannolikt betydligt mer.

Longines Conquest är fin tycker jag! Lite mindre och renare än Hydroconquest!

upload_2020-6-1_1-0-13.png

Senast redigerad av en moderator:
Tror inte grabben skulle tycka det är särskilt kul att behöva fokusera på att klockan är tillräckligt uppdragen och att tiden är rätt hela tiden om man inte redan har ett större intresse för klockor. Vi köpte Longines Conquest med kvartsverk till pappa när han fyllde 60 och då valde vi kvarts just för att vi vet att han gillar klockor, men inte så pass mycket att han vill hålla på med allt man behöver med ett automat-verk. Sen har du större kostnader också med automatverk.

Om du läser det jag har skrivit till @Richie ovan här i tråden så ser du mina argument. Jag vill påstå att ett kvartsverk ger din son färre bekymmer och mindre framtida kostnader än ett automatverk i den prisklassen.

Tror inte grabben skulle tycka det är särskilt kul att behöva fokusera på att klockan är tillräckligt uppdragen och att tiden är rätt hela tiden om man inte redan har ett större intresse för klockor. Vi köpte Longines Conquest med kvartsverk till pappa när han fyllde 60 och då valde vi kvarts just för att vi vet att han gillar klockor, men inte så pass mycket att han vill hålla på med allt man behöver med ett automat-verk. Sen har du större kostnader också med automatverk.

Jag kommer nog tänka om lite efter era tips, för det stämmer faktiskt att han har ju inte det intresset för klockor, utan mer på den nivån att han vill ha en snygg klocka ,bra klocka , känt märke,

Jag kommer nog tänka om lite efter era tips, för det stämmer faktiskt att han har ju inte det intresset för klockor, utan mer på den nivån att han vill ha en snygg klocka ,bra klocka , känt märke,
Jag tror det är klokt tänkt. En annan väg som jag gjorde var att köpa nyservade vintageklockor som jag sen gav bort till min son. Det är 50 år gamla klockor med bra urverk som aldrig kommer att bli en dålig investering. Det finns flera som säljer vintage, men här är en urmakare som jag varit nöjd med: http://www.edwallsur.se/Produkter.html Det är en helt annan väg att gå, men ganska ofarlig och klockan blir väldigt personlig på ett helt annat sätt en en ny mainstreamklocka, dessutom en nyttig och uppskattad snackis bland polarna om att en grej kan vara så gammal och funka så bra.

Senast ändrad:
Bra val. Jag lurade min farsa att lägga sin gamla GS hi-beat i lådan och gav honom en Citizen i Super-titan och eco-drive. Han är ruskigt nöjd :)

Jag brukar nästan allti tipsa om Citizen i den här prisklassen, vet inte varför jag inte gjorde det nu? Dom har ju riktigt bra utbud där man får både grym teknik och i sköna material. Eco-drive, radiosynk (om man vill) hårdhetsbehandlad titan, safirglas och badbara till 10atm. Dessutom kan dom vara något av det driftsäkraste som går att hitta för dessa pengar...

Bra val. Jag lurade min farsa att lägga sin gamla GS hi-beat i lådan och gav honom en Citizen i Super-titan och eco-drive. Han är ruskigt nöjd :)

Jag brukar nästan allti tipsa om Citizen i den här prisklassen, vet inte varför jag inte gjorde det nu? Dom har ju riktigt bra utbud där man får både grym teknik och i sköna material. Eco-drive, radiosynk (om man vill) hårdhetsbehandlad titan, safirglas och badbara till 10atm. Dessutom kan dom vara något av det driftsäkraste som går att hitta för dessa pengar...
Ja han blev mycket nöjd också. Han lyssnar på när jag förklarar hur automatiska urverk och hur roliga de här men jag tror han blev lite extra glad när han såg att det var en vanlig jävla klocka jag köpt till honom ;)

Jag va inne nu i en klock butik i Växjö nu på fm , och kikade lite på.några fina Citizens och tissot, tyvärr verka det vara rätt begränsat med utbudet av klockor i Växjö, ska ev till Halmstad i morgon, ska då svänga förbi Mårtensson och kika lite mer på bla longines

hur är det med kvaliten på den?, då den är helt okänd för mig, men läcker är den

Jag har haft min heritage i 3 år och den har hållit kanonbra. Nu börjar bandet bli lite nött, men då har jag använt den rätt duktigt mycket också. Sen är Chronographen ett hybridurverk, samt att de har en automat också, men då är det inte chronograph.

Såg att grabben ville ha ett känt märke med. Corniche är ju kanske inte superkända, mer jag som tycker det känns bra att stötta mindre svenska bolag.

Jag har haft min heritage i 3 år och den har hållit kanonbra. Nu börjar bandet bli lite nött, men då har jag använt den rätt duktigt mycket också. Sen är Chronographen ett hybridurverk, samt att de har en automat också, men då är det inte chronograph.

Såg att grabben ville ha ett känt märke med. Corniche är ju kanske inte superkända, mer jag som tycker det känns bra att stötta mindre svenska bolag.

Tanken tycker jag är bra att stötta mindre svenska företag, men i grabbens fall vill han nog hellre ha någon klocka som han och kompisarna kan flasha för varandra

Ja lite åt detta håller gillar han
Screenshot_20200602-163002_Samsung Internet.jpg

blå tavla, sportig och stål? Say no more! Seiko Prospex eller Seiko.

de finns hos de flesta urmakarna, är ett jävla bra märke, välkänt och sjukt snygga och bra prislapp för 5k +-

https://www.chrono24.com/seiko/seiko-prospex-automatic-srpb51k1-mens-watch--id14539575.htm

nu orkade jag inte leta upp en med blå tavla med kolla den bara! Grym första klocka. Många kommer säkert skrika att 44mm är för stort och blabla. Mina erfarenheter att om man har stora armar eller inte är väldigt klockintresserad så gör de där 2mm större än en speedmaster inte så mycket :)

hoppas grabben blir nöjd!

blå tavla, sportig och stål? Say no more! Seiko Prospex eller Seiko.

de finns hos de flesta urmakarna, är ett jävla bra märke, välkänt och sjukt snygga och bra prislapp för 5k +-

https://www.chrono24.com/seiko/seiko-prospex-automatic-srpb51k1-mens-watch--id14539575.htm

nu orkade jag inte leta upp en med blå tavla med kolla den bara! Grym första klocka. Många kommer säkert skrika att 44mm är för stort och blabla. Mina erfarenheter att om man har stora armar eller inte är väldigt klockintresserad så gör de där 2mm större än en speedmaster inte så mycket :)

hoppas grabben blir nöjd!

Seiko är jag själv rätt förtjust i , och dessutom någon av dom blå save the ocean modeller som finns, så risken finns ju att det slutar med 2 klockköp, 1 till mig och 1 till grabben :)

Seiko är jag själv rätt förtjust i , och dessutom någon av dom blå save the ocean modeller som finns, så risken finns ju att det slutar med 2 klockköp, 1 till mig och 1 till grabben :)
Haha ja det blir väl lätt så! Eller gör en grej av det och ta med honom till klockbutiken, köp tillsammans, och gör en grej av det? Det hade jag älskat om min pappa hade gjort.

• Like
Reactions: omp
Tillbaka
Topp