• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka?

oliven

Breitling
Hej!
Jag har tänkt att köpa en klocka till min man i 30-års present. I ärlighetens namn vet jag egentligen ingenting om klockor och även om jag har lagt ner mycket tid på att försöka lära mig någonting så upplever jag inte att jag har gjort så stora framsteg, tyvärr! Sådana här frågor förekommer förmodligen ofta men jag skulle verkligen, verkligen vara tacksam om någon av er skulle kunna ge mig något tips eller förslag på klocka. Min budget är max 5000 kr och den klocka som jag har hittat och blivit helt förälskad i är Certina DS First Ceramic Chrono men den ligger en bit över min budget.

C014.417.11.051.00.jpg


Min man har en dykare nu och jag vet att han nog vill ha det. Har ni några tips på en annan klocka kring den summan som är ganska stilren, klassisk och/eller liknar den ovan? Jag skulle vara så tacksam för hjälpen!
 
Klarar du dig utan kronograf och fortfarande vill ha Certina så har du ju Certina Ds Action Diver som ett bra förslag. Pris/design varierar lite om du vill ha kvars eller mekaniskt urverk. Nedan är den automatiska:
c013.407.11.051.00-1.jpg

Vill du absolut ha kronograf så finns även detta i DS Action-sortimentet.
c032.417.11.051.00.jpg
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Vet inte var du kollat på Certinan men Klockia har den för 550 över din budget. Ser att den listar på över 7k hos andra.
 

oliven

Breitling
Tack snälla för hjälpen! Jag är själv inget fan av kronograf utan gillar mer dressade klockor men jag vet att han är det :) Skulle ni säga att klockan i övrigt är ett bra köp?
 
P

Philippe Stern

Guest
Kul att du oliven ägghalva hittat hit. Så din man har en dykare. Vilken? Kronograf gillar han, men du dress. Hmm. Svårt att råda i såna här hittepåfall.
 

Subby

Rolex
För 5k är det svårt att hitta en automat kronograf men om du gillar certinan som har ett quartzverk så kör på. Jag kan även tipsa Tissots Kronografer. Här är min prs516.

image.jpeg

Men det finns många bra automatdressare i din prisklass. Seiko Sarb017 är ganska unik och kan även räknas som dykare, sarb033, sarb045, orient Bambino är några dressare du kan kika på.
 

oliven

Breitling
Kul att du oliven ägghalva hittat hit. Så din man har en dykare. Vilken? Kronograf gillar han, men du dress. Hmm. Svårt att råda i såna här hittepåfall.

Jag vet inte vart ägghalva kom ifrån? Jag trodde det var ngn "ny-stämpel"? Haha.

Hur menar du hittepå? Det är ju han som ska bära klockan så vad jag skulle ha känns inte så avgörande.

Jag tror det blir Certinan! Har inte hittat någon som jag tror han skulle tycka om mer inom den prisklassen. Eftersom jag är så okunnig själv tänkte jag höra om det är ett bra val eller om någon annan, liknande, klocka eller märke är att föredra :)
 

oooskar

Omega
Kul present! Certina är alltid trevligt. Annars gillar jag själv lite äldre klockor, tex gamla omegaklockor från 50-60-tal (om han nu gillar mer dressade klockor som är mindre). Finns att köpa för runt 4000kr. Bif en bild på en som jag själv äger och gillar, för att du ska få en känsla vad jag menar
Lycka till!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    53.1 KB · Visningar: 62

wotan

Rolex
Vad menar du? Jag får väl tycka det är svårt att hitta på vilken klocka någon ska köpa, eller? Ville veta vilken dykare. Rolex eller Seiko. Spelar ganska stor roll.
Ditt svar tillsammans med din attityd var helt obefogad. Kommer det in någon som ber om hjälp av oss på ks för att välja en klocka i present så svarar man trevligt och så gott man kan. Annars kan man likagärna skita i att skriva.
 
P

Philippe Stern

Guest
Ditt svar tillsammans med din attityd var helt obefogad. Kommer det in någon som ber om hjälp av oss på ks för att välja en klocka i present så svarar man trevligt och så gott man kan. Annars kan man likagärna skita i att skriva.
Är du dum i huvudet på riktigt?
 
P

Philippe Stern

Guest
Är du lika kaxig i verkliga livet? Varför inte bara försöka vara lite ödmjuk?

@oliven Lycka till med presenten. Certina DS First är en trevlig serie. Jag har ägt en chrono en gång i tiden. Mycket trevlig välbyggd klocka i den prisklassen.
Ja. Nej. Oliven kommer aldrig läsa ditt inlägg.
 
Topp