• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klockor!

rendum

Breitling
Hej,

Nu ska jag köpa min första riktiga klocka. Har bara haft en annan klocka och det är en DW klocka. Väldigt stilren och enkel, fick den i födelsedagspresent för några år sedan. Efter att ha kollat på min fars klocksamling och svärfars samling så kände jag att det är dags att starta min egna samling. Jag börjar med att gå in på olika sidor och jämföra olika klockor. Har tänkt mig lägga runt 3000-4000kr som för mig lät rimligt när man köper sin första riktiga klocka men som vanligt när jag ska köpa något så har jag en tendens att alltid betala mer än den pengen jag vill lägga ner. Är uppe nu i 20.000kr.

Behöver tips och råd från er medlemmar vad jag ska sikta på. Min budget är max 20.000, Datum är ett måste, allt annat är bara plus.

Har även fått erbjudande att köpa en Breitling Chronomat för 15.000kr. Jag tror att det är en (Early, refnr 81950) tacksam om någon skulle kunna bekräfta det. Är det värt eller ska jag köpa en ny klocka för samma peng? Bifogar bild på klockan.

Bifoga gärna bilder på era förslag samt om ni har något till salu.

Mvh
 

Bilagor

  • 81D2714B-3F2A-4699-BEFD-6BE6DE862D3B.jpeg
    81D2714B-3F2A-4699-BEFD-6BE6DE862D3B.jpeg
    137.4 KB · Visningar: 21

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Klart du ska ha en samling!

Storlek? Ljus eller mörk? Dress/dykare/chrono etc? Vad är det med Breitlingen som du gillar? Lite mer info vad du gillar hjälper oss att komma med förslag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SU skriver ju INGENTING om vad du gillar och söker... :D Vill du ha bra svar så får du nog ge lite riktlinjer.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Något från Sjöö Sandström kanske?
IMG_1460.jpg

Worldtimer.
IMG_1461.jpg

Royal steel classic 36mm.

Båda finns i 41mm kontra 36mm med en mängd olika tavlor. En ny worldtimer är över budget men en begagnad 41a går väl att få för 16' typ. Annars har Sinn och Oris en del roligt inom budget också, speciellt om du kan tänka dig begagnat.
 

rendum

Breitling
Klart du ska ha en samling!

Storlek? Ljus eller mörk? Dress/dykare/chrono etc? Vad är det med Breitlingen som du gillar? Lite mer info vad du gillar hjälper oss att komma med förslag.

Blå eller svart boet tänkte jag mig, chrono är nog det som tilltalar mig mest.
Tycker rent allmänt att Breitling har en extra touch, små detaljer som gör att klockans utseende är riktigt snygg. Om jag lägger ner 20.000kr så vill jag ha något speciellt.
Storlek är 40+ skulle jag säga

SU skriver ju INGENTING om vad du gillar och söker... :D Vill du ha bra svar så får du nog ge lite riktlinjer.

Något från Sjöö Sandström kanske?
IMG_1460.jpg

Worldtimer.
IMG_1461.jpg

Royal steel classic 36mm.

Båda finns i 41mm kontra 36mm med en mängd olika tavlor. En ny worldtimer är över budget men en begagnad 41a går väl att få för 16' typ. Annars har Sinn och Oris en del roligt inom budget också, speciellt om du kan tänka dig begagnat.

Klockorna du tipsade om ser väldigt clean ut men vill nog ha mer detaljer något i stil med bilden som jag bifogade. Ska absolut ta en till på Oris och Sinn

Kanske dum fråga men vad anser ni om begagnat? Är ingen klockexpert så alla tips uppskattas!

Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget fel på begagnat, många begagnade klockor är ju väldigt nära nyskick och du slipper ta det initiala värdepapper vilket brukar vara 30-40% (undantaget Rolex och Patek).
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Den Bretlingen är 39mm, med din budget kan du få en Chronomat Evolution, dvs en nyare modell som är 43mm! Evolution är en fantastik klocka!
 

Makkanxd

Rolex
Ett tips är att använda sökfunktionen så kommer du hitta mängder med trådar likande din :)

Med lite tur kan du hitta en beg smpc för den pengen, annars kör tag heuer trevliga dykare till en vettig peng :)
 

Wheelie

Cartier
En Hamilton med det fina 2892 verket som dressare och en Seiko SKX (inhouse 7s26 verk) som dykare...och sedan kommer bara missbruket accelerera till du sitter med en Patek 5726 och undrar hur fan det gick till och varför frun tog barnen med sig och flyttade!

Lycka till :)
 

JLSM

Omega
Nu sa du förvisso att en chronograf var något du sökte, men om du gillar stilrena dressur så kika på Nomos. In-house verk och går att få för 15000 med datum.
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Blå eller svart boet tänkte jag mig, chrono är nog det som tilltalar mig mest.
Tycker rent allmänt att Breitling har en extra touch, små detaljer som gör att klockans utseende är riktigt snygg. Om jag lägger ner 20.000kr så vill jag ha något speciellt.
Storlek är 40+ skulle jag säga

Mvh


Breitlingen är ett stabilt val. Just den du postade har en väldigt distinkt Breitling-look. Här kommer dock några schyssta alternativ:

Sinn 103 St

SI-392.jpg


Sinn 358 st
SI-288.jpg


Seiko SNA411
sna411-big3.jpg


Hamilton Khaki Chrono H71616535
h71616535_1.png
 

Richard1987

Panerai
Breitling colt automatic 44 mm men bärs mindre, slipper svintjock boett och för lång krona (personal opinion) som många andra Breitlings har. 200m water resistant och datum. Du får en nyare begagnad under 20k

20180310_164635.jpg
 
Med risk för att bli påhoppad...men Breitling som märke har i mina kretsar ett minst sagt dåligt rykte och det har inget med kvaliten att göra. Utan mer att man uppvisar så att säga en (ofrivillig) personlighet som förknippas med klockan vilket inte är till ens fördel..tänk Lars-Ivan Karlsson.

/G
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Kapar denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har kommit till underfund med att jag behöver en semesterklocka, och det är en dykare med GMT som jag är ute efter.
Det finns massor av fina klockor i det segmentet men de flesta är förstora 43mm+ Tex: Oris

Så har ni några tips på dykare med GMT, max 40-41mm helst 38-39. Länk eller gummi spelar ingen roll.
Budget upp till 15k, kan tänka mig begagnad men helst en ny.

Bring it KS :cool:
 

Henriklj

Omega
Kapar denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har kommit till underfund med att jag behöver en semesterklocka, och det är en dykare med GMT som jag är ute efter.
Det finns massor av fina klockor i det segmentet men de flesta är förstora 43mm+ Tex: Oris

Så har ni några tips på dykare med GMT, max 40-41mm helst 38-39. Länk eller gummi spelar ingen roll.
Budget upp till 15k, kan tänka mig begagnad men helst en ny.

Bring it KS :cool:
Monta GMT Atlas? Kanske inte super"dykig" men ändå åt det hållet.
 
  • Like
Reactions: DRW

BankAnden

Panerai
Oris Aquis Date - bra klocka och bra start. Finns i många färger samt storlekar. Ny kan du pruta ned till 20 och beg i bra skick hittar du för 14-16

 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det var ett bra tips, tack!
Sjukt bra finish på Monta. Du hittar sannolikt inget som är i närheten för dom pengarna. Slår Tag, Oris, Longines, etc i samma och högre prisklass på fingrarna utförandemässigt. Gillar du modellen så köp. Man kan skriva till dom och gråta lite över momsen och försöka förhandla till sig lite rabatt. Jag vet att det har gått får andra. (Min Monta köpte jag beg så jag har inte gjort det själv.)
 
  • Like
Reactions: DRW

DRW

Panerai
2-Faktor
Sjukt bra finish på Monta. Du hittar sannolikt inget som är i närheten för dom pengarna. Slår Tag, Oris, Longines, etc i samma och högre prisklass på fingrarna utförandemässigt. Gillar du modellen så köp. Man kan skriva till dom och gråta lite över momsen och försöka förhandla till sig lite rabatt. Jag vet att det har gått får andra. (Min Monta köpte jag beg så jag har inte gjort det själv.)
Tack för tipset. 🙌

Har börjat kolla på Mido Ocean Star GMT, den är större än det jag söker men verkar ha galet bra spec för pengarna.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för tipset. 🙌

Har börjat kolla på Mido Ocean Star GMT, den är större än det jag söker men verkar ha galet bra spec för pengarna.
Säkert OK klocka. Mido håller väl ca likvärdig kvalle som certina o tissot. Monta håller med största sannolikhet en betydligt bättre finish.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Säkert OK klocka. Mido håller väl ca likvärdig kvalle som certina o tissot. Monta håller med största sannolikhet en betydligt bättre finish.
Har kollat lite mer och kanske lutar åt Monta Skyquest, jag gillar länken den ser riktigt skön ut och välbyggd ut.
Vilken Monta har du?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har kollat lite mer och kanske lutar åt Monta Skyquest, jag gillar länken den ser riktigt skön ut och välbyggd ut.
Vilken Monta har du?
Jag hade en Triumph och ja, länken är mycket välgjord och fin. Något långt lås om man har smala armar men kvalitetskänslan i länken är typ Omega, Tudor eller Grand Seiko. Inte riktigt i klass med nya Rolex men bra nog för en klocka i 20k klassen. Minst sagt.
 
  • Like
Reactions: DRW
Topp