• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på ny klocka

Hej, Det är så att jag är ute efter en riktig klocka. Jag har försökt läsa på lite men jag känner att jag kan behöva lite hjälp på vägen. Jag är ute efter klocka med ungefär samma stil som Rolex Submariner eller som Breitling Navitimer 01 (men med metall/stål armband). Jag vill helst att klockan inte ska vara så mycket mindre en 44 mm i diameter. Jag har en budget som inte får överstiga så mycket mer en 10 000 kr.

Alla tips tas emot med glädje!

Som alternativ till Navtimern/ CITIZEN Promaster Sky Pilot Titanium Eco-Drive Chronograph AS4050-51E
Som alternativ till Submariner/ Seiko SBDC007 Automatic Shogun Prospex Dive Watch. Eventuellt en MarineMaster...
citizen.jpg SBDC007-2.jpg

Squale, Tag Aquaracer, Christopher Ward, Steinhart är väl några, spontant. Superocean, Seamaster dyrare. Oris Aquis kanske - låg på runt 6000-12000 nya i Asien, verkar ligga högre här.

Seiko SBDC007 var riktigt fin. Den värkar varar svår att att få tag på om jag förstår det rätt?
Du får hänga i köp/sälj tråden tills du hittar någon ;) Du har ju valt ett par klockor av helt olika stuk (den ena fågel den andra fisk) så det vore kanske bra om du gav fler kriterier utöver utseende storlek och pris. Typ urverk, material, vattentäthet, och hur du tänker använda klockan

Du får hänga i köp/sälj tråden tills du hittar någon ;) Du har ju valt ett par klockor av helt olika stuk (den ena fågel den andra fisk) så det vore kanske bra om du gav fler kriterier utöver utseende storlek och pris. Typ urverk, material, vattentäthet, och hur du tänker använda klockan

Jag kan inte precis så mycket om klockor en men jag är ute efter någon om är allsidigt. Jag ska kunna använda den i slags miljöer som festligheter, i vardagen osv...Den ska tåla att man leker runt i vattnet också. Sen hade det varit trevligt med en tidtagarur (Inte ett måste dock)

Nu vet jag inte hur petig du är med att klockan ska hålla tiden... Men en mångsidig klocka med betoning på sportig, Seiko Astron borde du testa. Den finns i många olika utföranden och med olika funktioner. Framför allt är den soldriven och har gps och av riktigt hög kvaliteé. Dock över din budget ny, men begagnad eller med lite prutande borde du kunna få ner den straxt över budget.

Bilagor

• IMG_9881.JPG
    IMG_9881.JPG
    174.4 KB · Visningar: 56
Nu vet jag inte hur petig du är med att klockan ska hålla tiden... Men en mångsidig klocka med betoning på sportig, Seiko Astron borde du testa. Den finns i många olika utföranden och med olika funktioner. Framför allt är den soldriven och har gps och av riktigt hög kvaliteé. Dock över din budget ny, men begagnad eller med lite prutande borde du kunna få ner den straxt över budget.
Okej, finns den också med metall armband?

Ingen expert på klockor, men Aquis verkar vara prisvärd. Var inne på den rätt länge, men hittade andra alternativ. Tycker också att de ligger ett antal tusenlappar för högt i pris här. Du behöver ju iofs inte köpa från svensk handlare. Kronografen är rätt massiv, om man gillar sånt.

Ingen expert på klockor, men Aquis verkar vara prisvärd. Var inne på den rätt länge, men hittade andra alternativ. Tycker också att de ligger ett antal tusenlappar för högt i pris här. Du behöver ju iofs inte köpa från svensk handlare. Kronografen är rätt massiv, om man gillar sånt.
Jag hittade den runt 12 000 kr på chrono24. Men hur är det att handla från utlandet? blir det något tull skatt på det då?

Det börjar luta mer mot en ortis aquis small sexond. Har ni andra tips på likvärdiga klockor som denna?
Det är helt klart bra klockor. Mitt råd är att du testar den i butik först. Dom är ganska höga och har inte alltid möjlighet att byta länk på om man skulle vilja.
Nu vet jag inte prisbilden, men Tudor Black Bay är en Submariner kopia av ett Rolex ägt företag...

När jag kollade på Oris kollade jag också på Fortis. Tror de positionerar sig i samma segment. Fortis kändes mer gedigna och exklusiva.

Samma delar som Steinhart...men något billigare....och mkt under dina 10K
_DSC7676psd__32933.1497860975.jpg
"Samma delar"
Vilka delar menar du är samma på denna kinesiska klocka och på den tyska varianten?
Du får det att låta som att de tillverkas med samma delar i samma fabrik, vilket jag finner orimligt.
Tex är ju den ena automatisk och den andre quarts

Tillbaka
Topp