• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på ny klocka

Kolla in Orisen med blå tavla. Slår de flesta andra dykarna på fingrarna vad gäller djup och lyster tycker jag. Och då menar jag IRL.

Kollade på den idag på affären. Den var riktigt fin! Jag gillade klocka väldigt skarpt. Dock skulle dom nästan ha 26 000 för den. Man borde väl kunna få den för halva det priset iallafall ifrån en bra återförsäljare utomlands med bra referenser? Jag såg en på www.watches.co.uk för 10 800 cirka. Såg att några andra ifrån forumet rekommenderar dom. Har ni några erfarenheter av dom?

Om något så borde du kunna hitta en Aquis för din budget, eller om du kan slänga dit någon tusing till. Bra grejer för pengarna.

Det självklara varlet för max 10k.
user29164_pic14810_1379248119.jpg

Hej, Det är så att jag är ute efter en riktig klocka. Jag har försökt läsa på lite men jag känner att jag kan behöva lite hjälp på vägen. Jag är ute efter klocka med ungefär samma stil som Rolex Submariner eller som Breitling Navitimer 01 (men med metall/stål armband). Jag vill helst att klockan inte ska vara så mycket mindre en 44 mm i diameter. Jag har en budget som inte får överstiga så mycket mer en 10 000 kr.

Alla tips tas emot med glädje!
Steinhart :)

Om jag skulle lägga 10 k på klocka/klockor skulle jag köpa en dykare typ Certina/Seiko och en dressare typ Tissot Visiodate. Det här är min egna uppfattning men jag tycker inte man får så himla mycket mer dykare för 10k jämfört med hälften. Skall man upp på statusstegen kostar det mer. Typ en fördubbling för varje steg typ Oris => Omega => Rolex

Om jag skulle lägga 10 k på klocka/klockor skulle jag köpa en dykare typ Certina/Seiko och en dressare typ Tissot Visiodate. Det här är min egna uppfattning men jag tycker inte man får så himla mycket mer dykare för 10k jämfört med hälften. Skall man upp på statusstegen kostar det mer. Typ en fördubbling för varje steg typ Oris => Omega => Rolex

Jag kan nog hålla med på den fronten. Av allt jag har hunnit gått igenom så lutar det mot en Oris. Hittade en Oris Aquis Small Second 46 mm för nästan 12 k med alla extra kostnader inkluderat. Känns som att det blir svårt att få så mycket mer klocka en den för min budget.

"Samma delar"
Vilka delar menar du är samma på denna kinesiska klocka och på den tyska varianten?
Du får det att låta som att de tillverkas med samma delar i samma fabrik, vilket jag finner orimligt.
Tex är ju den ena automatisk och den andre quarts
Stora delar av steinharts klockor tillverkas garanterat i en kinafabrik. "Swiss made" ger ganska mycket spelrum, se länk: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_made

On topic: Oris Aquis är massa klocka för pengarna, bara att köpa. Har du kollat Glycine Combat Sub? Ganska lik en submariner. Kan nog fås runt 6k från c24.

Tänker nog lite annorlunda kring detta med antingen Seiko etc eller upp till dyrare märken när det gäller dykare. Väldigt mycket påminner ju på ett eller annat sätt om Submariner, tufft att antingen betala för en Rolex eller välja andra stilar. Själv skulle jag hellre köpa t ex en Squale 1521 än en Seiko för samma summa. Kanske Glycine eller Steinhart, även om den senare kanske är väl mycket kopia. Finns fler alternativ också förstås. Beror väl lite på vad man tycker om Seiko också, inget fan själv.

Jag valde i och för sig Aquaracer, delvis för att den inte är en uppenbar ripoff på något annat men också för att jag inte vill åt Submarinerstilen oavsett pris. Möjligen Tudor Pelagos då.

Stora delar av steinharts klockor tillverkas garanterat i en kinafabrik. "Swiss made" ger ganska mycket spelrum, se länk: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_made

On topic: Oris Aquis är massa klocka för pengarna, bara att köpa. Har du kollat Glycine Combat Sub? Ganska lik en submariner. Kan nog fås runt 6k från c24.
Det förstår jag också, men att säga att det är samma delar i två klockor med olika urverk, olika storlek på case, olika länkar etc är väldigt missvisande i min värld. "samma" är något som är exakt detsamma, vilket detta uppenbarligen inte är.

Det förstår jag också, men att säga att det är samma delar i två klockor med olika urverk, olika storlek på case, olika länkar etc är väldigt missvisande i min värld. "samma" är något som är exakt detsamma, vilket detta uppenbarligen inte är.
Visst du har säkert rätt, jag är inte inläst på någon utav klockorna, dimensioner, länk osv. Men det är inte orimligt (förekommer) att samma kinafabrik prånglar ut exakt samma boett etc till olika märken.

Tillbaka
Topp