• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på resväskor

MaxAnd

Omega
Hej,
Nu har mina resväskor sjungit på sista versen och behöver nytt.

Har ni några bra rekommendationer på märke för både check-in och carry-on, samt optimal carry-om storlek? Möjliga tillbehör som ni uppskattar.

// MaxAnd
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Rimowa Kabin i Alu och Polycarbonate Check-in.

IMG_1905.jpeg
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Hej,
Nu har mina resväskor sjungit på sista versen och behöver nytt.

Har ni några bra rekommendationer på märke för både check-in och carry-on, samt optimal carry-om storlek? Möjliga tillbehör som ni uppskattar.

// MaxAnd

Kör på Samsonite Lite Cube, en 68 och en 82:a. Är verkligen supernöjd med dom båda. 68 har nog snart varit med i 10 år och håller fortfarande även om den passerat 100 flygningar vid det här laget.
 
Ser verkligen väldigt bra ut!

Dock, känns som dom tyvärr ligger i en priskategori över mig.
Läst mycket om Rimowa och hur deras kvalitet har rasat i samma takt som priset ökat tyvärr. Känns lite om en LV weekendbag i dessa dagar. Ska verka lite stylish och ”diskret” skryt (kostar ju sjuka summor numera) men syns i mängder på varenda flygplats.

Tumi är ju snygga men också dyra. Tycker Horizon (eller vad de nu heter) verkar ganska vettiga.
 

Bally

Cartier
Har kört med Samsonites väska i flera år, C-lite varianten. Extremt tålig, har gått många varv runt jorden vid det här laget.
Fick byta hjul en gång för jag nött bort allt gummi efter att ha rullat den så mycket, men det får man nog bara se som en slitagedel.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ser verkligen väldigt bra ut!

Dock, känns som dom tyvärr ligger i en priskategori över mig.

Har onekligen blivit dyra efter LVMH köpte upp.
Kan dock inte klaga på kvalitet Check-in väskan har nog varit med på ca 90 flygningar och kabin väskan strax under 400 ingen av dom visar en antydan på skador.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Läst mycket om Rimowa och hur deras kvalitet har rasat i samma takt som priset ökat tyvärr. Känns lite om en LV weekendbag i dessa dagar. Ska verka lite stylish och ”diskret” skryt (kostar ju sjuka summor numera) men syns i mängder på varenda flygplats.

Tumi är ju snygga men också dyra. Tycker Horizon (eller vad de nu heter) verkar ganska vettiga.
Vad är det som går sönder på rimowa-väskorna? Upplever att kvalitén på våra är bra och har hittills inte haft några problem, men vi har inte haft dom så länge (~20 resor in).

Sen att priserna gått upp samtidigt som servicen dalat är en annan sak.
 

PerS

Omega
Ytterligare en röst för Samsonite. Har en större variant som varit med på alla resor som krävt incheckat bagage de senaste 22 åren, och även om den är ganska repig nuförtiden så har inget behövt bytas på den under alla år!

Tips gällande kabinväska är att kolla om bolagen du flyger med regelbundet har några specifika krav. Min är tex lite tunnare än vanligt för att passa i lådorna över sätena på BRAs flyg mellan Göteborg och Stockholm eftersom jag pendlade däremellan under ett par år. Normalstora kabinväskor fick bara plats under sätet, vilket gjorde det väldigt trångt.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Jag använder också Samsonites väskor.
Kör Samsonite Proxis. Anledningen är att de är så sjukt lätta. Väger nästan ingenting. Bra garantier.
Har en 55cm kabinväska och en 69cm för incheckning. Ångrar lite att jag inte valde den expanderbara 55cm väskan, men är sjukt nöjd med den jag har. När det fäller dessa mindre väskor gör vikten stor skillnad på hur mycket man kan packa. På en stor 75cm väska som man får ha 22 kg i, är kanske inte ett kg hit eller dit lika viktigt. Men i ett kabinbagage är det en jäkla skillnad.
69cm väskan fick jag av SAS när de kvaddade min gamla noname väska på senaste Kina resan. Eller, rättare sagt, jag fick ett tillgodohavande i Samsonites webshop, och lade till en blygsam summa för att få den väskan jag verkligen ville ha.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Vad är det som går sönder på rimowa-väskorna? Upplever att kvalitén på våra är bra och har hittills inte haft några problem, men vi har inte haft dom så länge (~20 resor in).

Sen att priserna gått upp samtidigt som servicen dalat är en annan sak.
Kvaliteten känns gedigen så vi kanske bara har haft otur, men min sambo har en Rimowa Cabin där kodlåset har fått för sig att ändra sig av sig självt.
Första gången hände det som tur var vid "security check" så den kunde öppnas med en TSA-nyckel. Väskan skickades till Rimowa för service men på en weekendresa hände det igen. Jag fick prova "alla" kombinationer men slutade med att jag fick ge mig ut på stan till en butik som sålde väskor och som hade en TSA-nyckel. Inte direkt en optimal start på helgen. Sedan dess har hon alltid med sig en TSA-nyckel på resor...

Vänligen,
Martin
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Kvaliteten känns gedigen så vi kanske bara har haft otur, men min sambo har en Rimowa Cabin där kodlåset har fått för sig att ändra sig av sig självt.
Första gången hände det som tur var vid "security check" så den kunde öppnas med en TSA-nyckel. Väskan skickades till Rimowa för service men på en weekendresa hände det igen. Jag fick prova "alla" kombinationer men slutade med att jag fick ge mig ut på stan till en butik som sålde väskor och som hade en TSA-nyckel. Inte direkt en optimal start på helgen. Sedan dess har hon alltid med sig en TSA-nyckel på resor...

Vänligen,
Martin
Vad drygt, undra va de gjorde på servicen. Känns enklast att bara byta ut ena låsmodulen. Hoppas att man slipper det problemet, första gången jag hör om detta.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kvaliteten känns gedigen så vi kanske bara har haft otur, men min sambo har en Rimowa Cabin där kodlåset har fått för sig att ändra sig av sig självt.
Första gången hände det som tur var vid "security check" så den kunde öppnas med en TSA-nyckel. Väskan skickades till Rimowa för service men på en weekendresa hände det igen. Jag fick prova "alla" kombinationer men slutade med att jag fick ge mig ut på stan till en butik som sålde väskor och som hade en TSA-nyckel. Inte direkt en optimal start på helgen. Sedan dess har hon alltid med sig en TSA-nyckel på resor...

Vänligen,
Martin

Låter onekligen drygt med lås krångel på resande fot. Var det på en Classic eller Original?
Vi har 3 kabin och två Check-in i familjen och aldrig haft strul med någon av dom.
Föredrar låsen på Original över Classic.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag investerade i Samsonites C-Lite väskor för några år sedan och är super nöjd! De är väldigt lätta så man slipper släpa på dödvikt. Har även sett mellan väskan hanteras från flygplansfönstret och kan garantera att den tål redigt med stryk 😅
IMG_0276.jpeg

På kortare arbetsresor räcker den röda kabinväskan oftast som enda bagage. Så de andra åker fram om hela familjen ska ut och resa.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Jag kör Samsonite Respark som Carry-on sedan flera år. Funkar i storlek och har ytterfack för laptop och vätskor så man inte behöver öppna hela väskan i säkerhetskontrollen.
Stora väskan är Samsonite S'cure, som jag också är nöjd med.

Har nyligen sett denna i flödet på sociala medier, ser ut som en bra idé men vill nog klämma och känna innan jag byter...
 

jaans

Omega
Jag kör en Douchebag i tyg som check in och en Rimowa Classic som carry on, har valt bort hårda väskor för check in då de blir rätt misshandlade, Rimowan funkar klockrent och den pallar 90% av mina resor, har flugit ca 40ggr med den senaste 6mån och aldrig stött på några problem.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kör sån här som handbagage. Reser inte så ofta. Kanske 10-15 flyg per år. Kostar ca 1200kr och passar perfekt utifrån mina behov
 

Bilagor

  • IMG_5030.png
    IMG_5030.png
    130.8 KB · Visningar: 3

Räv

Cartier
2-Faktor
Travel in style.

Kör retro! Kostar jordnötter och alla älskar dig och ditt bagage.

20230628_182453.jpg
20230628_182447.jpg
20230628_182304.jpg
20230628_182133.jpg


Ovanstående om jag bara behöver en väska.

Nedan om det krävs två.

20230523_145916.jpg


Ska det åkas på expedition kan de kompletteras med motsatsen - vilket har hänt, senast nu i våras:

557970355_87d2f854-9c9d-4589-b72d-57e110b1d519.jpg
557970355_92571d69-a7cd-41bd-abe1-124df5e2540a.jpg


Om jag ska flyga och bara ska ha handbagage så är Epic Phantom SL optimalt. Vunnit flera tester. Köpte ett helt set (3 storlekar) till frun och det var lyckat:

Bäst i test 2022.jpg
epicset.jpg
 

MaxAnd

Omega
Tusen tack! Var också inne på Samsonite innan, men deras Trustpilot gör en väldigt fundersam.. https://se.trustpilot.com/review/www.samsonite.com

Men ni säger att kvalitet och service är bra?

Kör på Samsonite Lite Cube, en 68 och en 82:a. Är verkligen supernöjd med dom båda. 68 har nog snart varit med i 10 år och håller fortfarande även om den passerat 100 flygningar vid det här laget.

Har kört med Samsonites väska i flera år, C-lite varianten. Extremt tålig, har gått många varv runt jorden vid det här laget.
Fick byta hjul en gång för jag nött bort allt gummi efter att ha rullat den så mycket, men det får man nog bara se som en slitagedel.

Ytterligare en röst för Samsonite. Har en större variant som varit med på alla resor som krävt incheckat bagage de senaste 22 åren, och även om den är ganska repig nuförtiden så har inget behövt bytas på den under alla år!

Tips gällande kabinväska är att kolla om bolagen du flyger med regelbundet har några specifika krav. Min är tex lite tunnare än vanligt för att passa i lådorna över sätena på BRAs flyg mellan Göteborg och Stockholm eftersom jag pendlade däremellan under ett par år. Normalstora kabinväskor fick bara plats under sätet, vilket gjorde det väldigt trångt.

Samsonite är grymma. Dessutom bra service om de behöver lagas.

Jag använder också Samsonites väskor.
Kör Samsonite Proxis. Anledningen är att de är så sjukt lätta. Väger nästan ingenting. Bra garantier.
Har en 55cm kabinväska och en 69cm för incheckning. Ångrar lite att jag inte valde den expanderbara 55cm väskan, men är sjukt nöjd med den jag har. När det fäller dessa mindre väskor gör vikten stor skillnad på hur mycket man kan packa. På en stor 75cm väska som man får ha 22 kg i, är kanske inte ett kg hit eller dit lika viktigt. Men i ett kabinbagage är det en jäkla skillnad.
69cm väskan fick jag av SAS när de kvaddade min gamla noname väska på senaste Kina resan. Eller, rättare sagt, jag fick ett tillgodohavande i Samsonites webshop, och lade till en blygsam summa för att få den väskan jag verkligen ville ha.

Jag investerade i Samsonites C-Lite väskor för några år sedan och är super nöjd! De är väldigt lätta så man slipper släpa på dödvikt. Har även sett mellan väskan hanteras från flygplansfönstret och kan garantera att den tål redigt med stryk 😅
IMG_0276.jpeg

På kortare arbetsresor räcker den röda kabinväskan oftast som enda bagage. Så de andra åker fram om hela familjen ska ut och resa.

Jag kör Samsonite Respark som Carry-on sedan flera år. Funkar i storlek och har ytterfack för laptop och vätskor så man inte behöver öppna hela väskan i säkerhetskontrollen.
Stora väskan är Samsonite S'cure, som jag också är nöjd med.

Har nyligen sett denna i flödet på sociala medier, ser ut som en bra idé men vill nog klämma och känna innan jag byter...
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Tusen tack! Var också inne på Samsonite innan, men deras Trustpilot gör en väldigt fundersam.. https://se.trustpilot.com/review/www.samsonite.com

Men ni säger att kvalitet och service är bra?
Jag är jättenöjd.
Dock har Samsonite Proxis i något test fått kritik för att den inte är helt vattentät läste jag i något test. Inget jag märkt av under den tid jag haft min. Har iofs bara regnat 2ggr när jag rest med den incheckade.
C-lite anses väl vara helt vattentät.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Tusen tack! Var också inne på Samsonite innan, men deras Trustpilot gör en väldigt fundersam.. https://se.trustpilot.com/review/www.samsonite.com

Men ni säger att kvalitet och service är bra?
Det är skillnad mellan Samsonite modellerna.

Jag har haft en hel del väskor genom åren och de billigare Samsonite väskorna har jag haft en del problem med. På någon så sprack väskan kring hjulinfästningarna och en annan modell så släppte handtaget, på den modellen hade vi också problem med dragkedjan.

När du väljer väska skulle jag också undvika dom med T handtag. Föredrar när man kan hänga handbagaget på den väska man ska checka in.
 

Bally

Cartier
Tusen tack! Var också inne på Samsonite innan, men deras Trustpilot gör en väldigt fundersam.. https://se.trustpilot.com/review/www.samsonite.com

Men ni säger att kvalitet och service är bra?

Jättenöjd med kvalitén, håller bra efter flera års användande.
Service var ju bra när jag lämnade in den, men jag fick ju betala för nya hjul osv. för det är ju något som jag nött ut, inte ett fabrikationsfel.
Bytte utdragbara handtaget samtidigt också, men det var för att jag välte väskan med en annan tung väska fäst i den så den böjde teleskophandtaget. Det är ju bara mitt fel så fick ju såklart betala för det också, men alla delar osv gick ju att byta så väskan kom ut som ny nästan (förutom patinan som byggs upp på själva väskan, men det är bara ett plus för mig, ser man att den är använd och full med klisterlappar från alla resor <3)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Läst mycket om Rimowa och hur deras kvalitet har rasat i samma takt som priset ökat tyvärr. Känns lite om en LV weekendbag i dessa dagar. Ska verka lite stylish och ”diskret” skryt (kostar ju sjuka summor numera) men syns i mängder på varenda flygplats.

Tumi är ju snygga men också dyra. Tycker Horizon (eller vad de nu heter) verkar ganska vettiga.
Har onekligen blivit dyra efter LVMH köpte upp.
Kan dock inte klaga på kvalitet Check-in väskan har nog varit med på ca 90 flygningar och kabin väskan strax under 400 ingen av dom visar en antydan på skador.
Har haft strax över 100 resor med min Rimowa Salsa utan problem (motsv. dagens Essential cabin) . Och 50+ flygningar med min Rimowa Essential L utan några problem. Med det sagt så körde jag länge en Samsonite C-lite länge. Även den har varit sjukt bra på runt 100+ incheckade flighter.

Värt att fundera på är hur du kommer använda dem.
Kortare jobb intra EU blir det portfölj + Rimowa salsa
Privat EU: Rimowa Salsa + Patagonia Black Hole 26l med butterfly öppning.
Privat long haul: Rimowa Essential L + Patagonia Hole 26l.

Fördelen med Patagonian är att den kan bäras över axeln, bagagefäste, som ryggsäck eller med bärhandtag. Just butterfly öppning på flighter är oslagbart för att enkelt kunna öppna och direkt få en översikt över vad som är var. Finns inget värre än att behöva gräva i en ryggsäck/duffel eller liknande på en flight.
 

Marli

Cartier
Använt Tumi länge, genomtänkta grejer i hög kvalitet som alltid funkat för mig. Därmed inte sagt att annat också är bra.

Rimowa är ju snyggt men det är väl aluminiumväskorna som sticker ut, deras polykarbonat har jag aldrig uppfattat som bättre eller sämre än något annat kvalitetsbagage - bara dyrare…
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Använt Tumi länge, genomtänkta grejer i hög kvalitet som alltid funkat för mig. Därmed inte sagt att annat också är bra.

Rimowa är ju snyggt men det är väl aluminiumväskorna som sticker ut, deras polykarbonat har jag aldrig uppfattat som bättre eller sämre än något annat kvalitetsbagage - bara dyrare…
Skulle vilja påstå att polykarbonatväskorna är i en klass för sig. Om det sedan är värt den extra pengen är nog upp till var och en.

Det som däremot är drygt med Rimowa sedan LVMH köpte dem är att närmaste butik och servicecenter nu är Köpenhamn.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid kört Titans resväskor och har varit väldigt nöjd. De är lätta och väldigt stryktåliga. De jag köpte var den linjen som tillverkades i Tyskland men sedan några år tillbaka tillverkas alla deras väskor i Tyskland. I min värld så brukar tyskarna kunna skruva ihop bra grejer så kvalitén jag nog inte blivit sämre.
 
Topp