• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på resväskor

Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
 
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
I ärlighetens namn är det nog så med väskor som med allt annat, man vill att det ska vara skillnad i kvalitet för att man vill kunna motivera det stora överpriset men i mångt och mycket klarar man sig långt på vilken väska som helst. Visst kanske är 500g tyngre eller inte rullar EXAKT lika tyst och mjukt men generellt är skillnaderna tämligen små.

Så är nog bara att gilla läget och inse att man köper för utseende/status och då satsa på det som man själv anser ge bäst avkastning för det.
 
I ärlighetens namn är det nog så med väskor som med allt annat, man vill att det ska vara skillnad i kvalitet för att man vill kunna motivera det stora överpriset men i mångt och mycket klarar man sig långt på vilken väska som helst. Visst kanske är 500g tyngre eller inte rullar EXAKT lika tyst och mjukt men generellt är skillnaderna tämligen små.

Så är nog bara att gilla läget och inse att man köper för utseende/status och då satsa på det som man själv anser ge bäst avkastning för det.
Känns rimligt förutsatt att man har en hyfsad lägsta nivå. Tror att oavsett om man går på en Tumi, Rimowa eller Samsonite så kommer man vara nöjd och de kommer hålla längre. 😉
 
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:

Har nog slängt +20st i USA som jag använt för att ta med mig Rolex boxar, Samtliga har knappt hållit. Trasiga blixtlås, spruckna i plasten, hjul som ramlat av eller är helt sallad när man hämtat ut.
 
Har nog slängt +20st i USA som jag använt för att ta med mig Rolex boxar, Samtliga har knappt hållit. Trasiga blixtlås, spruckna i plasten, hjul som ramlat av eller är helt sallad när man hämtat ut.
har iofs aldrig rest till, eller inom, usa. Men en hel del i asien, mellanöstern och afrika och det har gått bra… 😕
 
Inte en enda kabinväska tål behandlingen som görs av personalen på flygplatserna vid bagagehanteringen. Efter åtskilliga reklamationer där jag ersatts av nya eller reparerade väskor tröttnade jag på förfarandet. Det var minst 15 år sedan.

Lösningen:


Har hållit all omild behandling.

Åker jag med lättare packning har jag en mindre weekend väska som kan gå som handbagage. Har varit med om att man får droppa weekend väskor i sista stund vid boarding så jag ser ingen anledning att resa med en väska som man inte är beredd att droppa på bandet från exklusivare märken.
 
Inte en enda kabinväska tål behandlingen som görs av personalen på flygplatserna vid bagagehanteringen. Efter åtskilliga reklamationer där jag ersatts av nya eller reparerade väskor tröttnade jag på förfarandet. Det var minst 15 år sedan.

Lösningen:


Har hållit all omild behandling.

Åker jag med lättare packning har jag en mindre weekend väska som kan gå som handbagage. Har varit med om att man får droppa weekend väskor i sista stund vid boarding så jag ser ingen anledning att resa med en väska som man inte är beredd att droppa på bandet från exklusivare märken.
Brukar alltid köra min base camp duffel i medium som carryon

Det är väl lite för stor egentligen men inget personalen brukar tänka på när man faktiskt har den på ryggen
 
Väldigt sant men alla kabinväskor tar ju med rätt mycket plats!

Lägger ju inte direkt in min på bredden utan kör kortsidorna utåt och då blir det faktiskt inte bredare än en vanlig kabinväska i facken!

Är den inte fullproppad så tar den garanterat inte mer plats än en hård kabinväska.
Värre är det med pax som lägger väskorna på annan rad än dom själva sitter.
 
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
Överprisat? Kanske man kan tycka men grejerna håller och man kan lita på dem. Jag har primärt kört Rimowa senaste 10 åren, hundratals resor och tror inte att det inte finns en chans i världen att en rusta-väska hade överlevt vad mina väskor gjort. De är idag buckliga och börjar visa ålder. Framförallt har min checkin börjar bli lite svår att stänga så behöver en översyn av en expert med gummiklubba. Men utöver det så litar jag lika mycket idag på att spännena håller som den dagen då de var nya. I efterhand tycker jag de mer än väl varit värda kostnaden vid inköp.

Samsonite är svårare att generalisera, de har väskor i väldigt olika prisklasser samt hållbarhet.
 
Är den inte fullproppad så tar den garanterat inte mer plats än en hård kabinväska.
Värre är det med pax som lägger väskorna på annan rad än dom själva sitter.
Dom hårda kabinväskorna tycker jag är dom värsta!!!
Dom är bara ivägen överallt haha
 
Har haft min Samsonite aeris 68cm sedan 2012 och den funkar bra men börjar bli lite sliten samt att nätet på insidan har gått av.

känner att det vore bra med något lite större med.

Har kollat lite på rimowa men tycker det är svårt att motivera kostnaden för vad man får. Jag har en rimowa essential Cabin och upplever den som knarrig och lite ostabil.

Orginal eller Classic är säkert stabilare men jag tycker att bucklorna och vikten gör att det inte går att motivera priset.

Några andra tips på väskor med 70l+ som är zipperless eller är de större rimowa väskorna bättre gällande stabiliteten jämfört med kabinväskan jag har?
 
Har haft min Samsonite aeris 68cm sedan 2012 och den funkar bra men börjar bli lite sliten samt att nätet på insidan har gått av.

känner att det vore bra med något lite större med.

Har kollat lite på rimowa men tycker det är svårt att motivera kostnaden för vad man får. Jag har en rimowa essential Cabin och upplever den som knarrig och lite ostabil.

Orginal eller Classic är säkert stabilare men jag tycker att bucklorna och vikten gör att det inte går att motivera priset.

Några andra tips på väskor med 70l+ som är zipperless eller är de större rimowa väskorna bättre gällande stabiliteten jämfört med kabinväskan jag har?
Har föregångaren till Rimowa Hybrid från 2014/15. Den har varit med på runt 100+ incheckningar utan problem.
Kan instämma med att kabinväskan (salsa dlx) är blivit lite vinglig. Men den har säkert rullats på och av 400+ flighter.
Den största anledningen för mig att inte skaffa Rimowa idag är nog bristen på servicecenter i sverige.
 
Har föregångaren till Rimowa Hybrid från 2014/15. Den har varit med på runt 100+ incheckningar utan problem.
Kan instämma med att kabinväskan (salsa dlx) är blivit lite vinglig. Men den har säkert rullats på och av 400+ flighter.
Den största anledningen för mig att inte skaffa Rimowa idag är nog bristen på servicecenter i sverige.
Hybriden har jag inte tänkt på men det kunde kanske vara något. Tycker det är lite dyrt men samtidigt verkar det vara begränsat med väskor som är utan dragkedja.

Samsonite c lite kontra denna är lite som äpplen och päron kan jag tänka mig men vikten är ju hälften på Samsonite och prislappen lika så. Dock är det ju dragkedja på c lite som jag får för mig gör den ostabil.
 
Jag kör på Tumi X Breitling med ballistic nylon, otroligt bra kvalitet måste jag säga 😊 Gillar att den packas uppifrån, tycker att det är lite småjobbigt med kabinväskor som är tvådelade.
IMG_4416.jpeg
 
Lutar nu åt att det blir 2st Samsonite Essens 75cm som verkar vara Aeris eftergångare.

Kanske en till Rimowa men isåfall en Orignal Cabin :)
 
Är den inte fullproppad så tar den garanterat inte mer plats än en hård kabinväska.
Värre är det med pax som lägger väskorna på annan rad än dom själva sitter.
Ja, detta beteende (som blivit vanligare?) att slänga in sin kabinväska i första bästa hål man hittar så långt fram i planet som möjligt (när man själv tydligen sitter längst bak vid toaletten) borde bestraffas med livstids dödsstraff.
 
Ja, detta beteende (som blivit vanligare?) att slänga in sin kabinväska i första bästa hål man hittar så långt fram i planet som möjligt (när man själv tydligen sitter längst bak vid toaletten) borde bestraffas med livstids dödsstraff.
Generellt tycker jag dock att ”folks” beteende vid flygningar är otroligt inkompetent. Omöjligt att fatta att man kliver åt sidan när man hittat sin plats, det ska stökas med väskor, jackor och gud vet vad innan man bara kan flytta på dig så andra kommer förbi osv.
 
Generellt tycker jag dock att ”folks” beteende vid flygningar är otroligt inkompetent. Omöjligt att fatta att man kliver åt sidan när man hittat sin plats, det ska stökas med väskor, jackor och gud vet vad innan man bara kan flytta på dig så andra kommer förbi osv.
Folk som dänger ryggsäcken i huvudet på sittande medresenärer ska vi inte prata om. Eller de som tar tag i stolen framför för att dra sig upp när de ska stå….. 😬
Finns mycket att bli redigt förbannad över men tyvärr efter för mycket resande har jag vant mig vid det med 🙄
 
Folk som dänger ryggsäcken i huvudet på sittande medresenärer ska vi inte prata om. Eller de som tar tag i stolen framför för att dra sig upp när de ska stå….. 😬
Finns mycket att bli redigt förbannad över men tyvärr efter för mycket resande har jag vant mig vid det med 🙄

Don`t get me started.. Jag har börjat sitta med fingret på knappen för att sänka sätet.
 
Boarding zoner är kanon. Tyvärr struntar ground crew oftast i att se till att det följs.
Och i synnerhet på ARN.
ARN………. don’t get me started. Man får vara glad om priority följs. Tror aldrig jag fått mitt bagage först ut. Kan ge mig fan på att de rutinmässigt ställer alla priority taggade väskor på en separat bil som åker runt flygplatsområdet tre varv innan de ställs på bandet……
1728584069869.gif
 
ARN………. don’t get me started. Man får vara glad om priority följs. Tror aldrig jag fått mitt bagage först ut. Kan ge mig fan på att de rutinmässigt ställer alla priority taggade väskor på en separat bil som åker runt flygplatsområdet tre varv innan de ställs på bandet……
1728584069869.gif

Exakt så.. ARN sämst i klassen
 
IMG_2771.jpeg

Spontanköpte en Tumi 19 degree aluminium (Carry-On) för att varva med min Rimowa som snart tjänat i 10 år. Tumin står sig bra i jämförelse, känns faktiskt mer premium dock på bekostnad av en högre vikt.
 
Tillbaka
Topp