• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på resväskor

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
 
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
I ärlighetens namn är det nog så med väskor som med allt annat, man vill att det ska vara skillnad i kvalitet för att man vill kunna motivera det stora överpriset men i mångt och mycket klarar man sig långt på vilken väska som helst. Visst kanske är 500g tyngre eller inte rullar EXAKT lika tyst och mjukt men generellt är skillnaderna tämligen små.

Så är nog bara att gilla läget och inse att man köper för utseende/status och då satsa på det som man själv anser ge bäst avkastning för det.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
I ärlighetens namn är det nog så med väskor som med allt annat, man vill att det ska vara skillnad i kvalitet för att man vill kunna motivera det stora överpriset men i mångt och mycket klarar man sig långt på vilken väska som helst. Visst kanske är 500g tyngre eller inte rullar EXAKT lika tyst och mjukt men generellt är skillnaderna tämligen små.

Så är nog bara att gilla läget och inse att man köper för utseende/status och då satsa på det som man själv anser ge bäst avkastning för det.
Känns rimligt förutsatt att man har en hyfsad lägsta nivå. Tror att oavsett om man går på en Tumi, Rimowa eller Samsonite så kommer man vara nöjd och de kommer hålla längre. 😉
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:

Har nog slängt +20st i USA som jag använt för att ta med mig Rolex boxar, Samtliga har knappt hållit. Trasiga blixtlås, spruckna i plasten, hjul som ramlat av eller är helt sallad när man hämtat ut.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Har nog slängt +20st i USA som jag använt för att ta med mig Rolex boxar, Samtliga har knappt hållit. Trasiga blixtlås, spruckna i plasten, hjul som ramlat av eller är helt sallad när man hämtat ut.
har iofs aldrig rest till, eller inom, usa. Men en hel del i asien, mellanöstern och afrika och det har gått bra… 😕
 
Inte en enda kabinväska tål behandlingen som görs av personalen på flygplatserna vid bagagehanteringen. Efter åtskilliga reklamationer där jag ersatts av nya eller reparerade väskor tröttnade jag på förfarandet. Det var minst 15 år sedan.

Lösningen:


Har hållit all omild behandling.

Åker jag med lättare packning har jag en mindre weekend väska som kan gå som handbagage. Har varit med om att man får droppa weekend väskor i sista stund vid boarding så jag ser ingen anledning att resa med en väska som man inte är beredd att droppa på bandet från exklusivare märken.
 

Rulle

Audemars
Inte en enda kabinväska tål behandlingen som görs av personalen på flygplatserna vid bagagehanteringen. Efter åtskilliga reklamationer där jag ersatts av nya eller reparerade väskor tröttnade jag på förfarandet. Det var minst 15 år sedan.

Lösningen:


Har hållit all omild behandling.

Åker jag med lättare packning har jag en mindre weekend väska som kan gå som handbagage. Har varit med om att man får droppa weekend väskor i sista stund vid boarding så jag ser ingen anledning att resa med en väska som man inte är beredd att droppa på bandet från exklusivare märken.
Brukar alltid köra min base camp duffel i medium som carryon

Det är väl lite för stor egentligen men inget personalen brukar tänka på när man faktiskt har den på ryggen
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt sant men alla kabinväskor tar ju med rätt mycket plats!

Lägger ju inte direkt in min på bredden utan kör kortsidorna utåt och då blir det faktiskt inte bredare än en vanlig kabinväska i facken!

Är den inte fullproppad så tar den garanterat inte mer plats än en hård kabinväska.
Värre är det med pax som lägger väskorna på annan rad än dom själva sitter.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid kört resväskor från Rusta. Aldrig haft några som helst problem. De har varit med om mycket. Många resor, långa resor, udda länder där väskorna behandlas som soppåsar och kastas omkring. Länder där det knappt är asfalterat och man måste dra resväskorna i grus och trappor upp och ner. Länder där det varit översvämning och galet regn. Väskorna har alltid klarat sig. Vill du köpa prisvärd resväska så satsa på Rusta och skillnaden i pris mot samsonite eller rimowa eller annat överprisat kan du lägga på klockor istället :cool:
Överprisat? Kanske man kan tycka men grejerna håller och man kan lita på dem. Jag har primärt kört Rimowa senaste 10 åren, hundratals resor och tror inte att det inte finns en chans i världen att en rusta-väska hade överlevt vad mina väskor gjort. De är idag buckliga och börjar visa ålder. Framförallt har min checkin börjar bli lite svår att stänga så behöver en översyn av en expert med gummiklubba. Men utöver det så litar jag lika mycket idag på att spännena håller som den dagen då de var nya. I efterhand tycker jag de mer än väl varit värda kostnaden vid inköp.

Samsonite är svårare att generalisera, de har väskor i väldigt olika prisklasser samt hållbarhet.
 
Topp