• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på semesterdykare?

fräspaul

Basic
Hej alla!

Jag har varit medlem länge men postar sällan.

Är på jakt efter något som ska klara saltvatten, möjligtvis lite amatördykning och gärna inte vara för gräslig att titta på. Är öppen för analogt, ana-digi eller digitalt. Stål, gummi och plast går fint.
Behöver inte ha avancerade dykarfunktioner. En finare ana-digi hade varit kul men vill inte ha något för dyrt på armen.

Har några vintage seikodykare som eventuellt får duga men de kommer jag nog inte vara helt bekväm att slita på.

Citizen promaster aqualand är ett bra alternativ, bortsett från utseendet. G-force verkar ha många passande modeller men det är en djungel att ge sig in i :)

Kan tänka mig att många innan mig funderat i samma banor. Några rekommendationer?

Ingen trådstart utan bilder!

Seiko Arnie, CWC Royal navy, Seiko SNE573, Citizen Aqualand
uncle-seiko-on-arnie.jpeg
CWC-1983-Royal-Navy-Diver-01.jpeg

seiko-SNE573-solar-diver-2048x1711.jpeg

Citizen-Promaster-Aqualand-Diver-(BN2038-01L).jpeg

Hej alla!

Är på jakt efter något som ska klara saltvatten, möjligtvis lite amatördykning och gärna inte vara för gräslig att titta på. Är öppen för analogt, ana-digi eller digitalt. Stål, gummi och plast går fint.
Behöver inte ha avancerade dykarfunktioner. En finare ana-digi hade varit kul men vill inte ha något för dyrt på armen.

Har några vintage seikodykare som eventuellt får duga men de kommer jag nog inte vara helt bekväm att slita på.

Citizen promaster aqualand är ett bra alternativ, bortsett från utseendet. G-force verkar ha många passande modeller men det är en djungel att ge sig in i :)

Kan tänka mig att många innan mig funderat i samma banor. Några rekommendationer?

Vad är din budget?

Denna klockan har ensamrätt för strandhänget hos mig! Funkar lika bra i vatten som på land, äventyr eller middag. Packar alltid med denna!
Ingen traditionell dykarklocka men den klarar 200m. Rekommenderar starkt (Srpg15k1)

Bilagor

• IMG_6863.jpeg
    IMG_6863.jpeg
    556.5 KB · Visningar: 10
Denna klockan har ensamrätt för strandhänget hos mig! Funkar lika bra i vatten som på land, äventyr eller middag. Packar alltid med denna!
Ingen traditionell dykarklocka men den klarar 200m. Rekommenderar starkt (Srpg15k1)
Gött med mesh med 😃 den ser ut att komma med något annat band av träffarna på nätet, är ditt original?

har inte satt någon budget. Tänker mig upp till 15k, mest för att jag inte vill gå runt med något för dyrt. Samtidigt kan en springdrive-SEIKO gå under radarn och vara en kul köp.
Ok, det är en bra budget.

Populära Seiko dykare i den prisklassen är SKX007 / SKX009, dessa går oftast att hitta till bra priser beg. I prospex linjen är en favorit SPB451J1 men den finns ju även i svart, lite dyrare men även där under 15k om du kollar begagnat. Finns en hel del andra Seiko dykare som tuna, marinemaster m.m. Men de ovan tycker jag är snyggast i alla fall. Vill du ha andra prisvärda alternativ hade jag kollat in Orient Kamasu / Mako.

Lite schweiziska alternativ är givetvis Longines Hydroconquest (kanske runt 9-12k begagnat i bra skick) och Certina DS Action.

IMG_1818.jpeg

Alltid roligare med bild, en Orient Kamasu.

Svenska Malm har några trevliga alternativ, går att köpa både Frogdiver och Commander nya för under 15K just nu.

Testade en Oris Aquis i somras men blev inte riktigt vän med den.

Kan gå att hitta en begagnad Longines Hydroconquest med keramisk bezel inom budget också, precis som nämnts ovan.

Min egen Commander, som regelbundet badar i saltvatten
1000002700.jpg

Beror väl på vart du tänker semestra också tänker jag? I en annan tidzon så är väl en ana-digi Citizen aqualand ett ypperligt val. Då kan du dessutom hålla koll på lokal och hemmatid samtidigt

Lägg till o köp en riktig MarineMaster. En klassiker som pallar det mesta.
Ca 18-20k,
Otroligt prisvärt med Grand Seiko-verk
(Den utan öppning mot huden)
Har min regelbundet

Hej alla!

Av dessa tveklöst Arnie. Klassisk modell

Ok, det är en bra budget.

Populära Seiko dykare i den prisklassen är SKX007 / SKX009, dessa går oftast att hitta till bra priser beg. I prospex linjen är en favorit SPB451J1 men den finns ju även i svart, lite dyrare men även där under 15k om du kollar begagnat. Finns en hel del andra Seiko dykare som tuna, marinemaster m.m. Men de ovan tycker jag är snyggast i alla fall. Vill du ha andra prisvärda alternativ hade jag kollat in Orient Kamasu / Mako.

Lite schweiziska alternativ är givetvis Longines Hydroconquest (kanske runt 9-12k begagnat i bra skick) och Certina DS Action.

IMG_1818.jpeg

Alltid roligare med bild, en Orient Kamasu.
SPB451J1 var oerhört clean och bra storlek. Gillar att den inte är fulsnygg (som Seikos brukar va) utan bara snygg. Orient har jag aldrig klickat med. Certina DS är grymma med! Varannan gång jag ser en hydroconquest gillar jag den. Den här är vass:

Bilagor

• longines-L3.782.4.76.6.jpg
    longines-L3.782.4.76.6.jpg
    81.9 KB · Visningar: 5
Beror väl på vart du tänker semestra också tänker jag? I en annan tidzon så är väl en ana-digi Citizen aqualand ett ypperligt val. Då kan du dessutom hålla koll på lokal och hemmatid samtidigt
Jag behöver nog klämma på en. Det var längesen jag såg en IRL. Den tickar många boxar men på bild är den lite för mycket..

Svenska Malm har några trevliga alternativ, går att köpa både Frogdiver och Commander nya för under 15K just nu.

Testade en Oris Aquis i somras men blev inte riktigt vän med den.

Kan gå att hitta en begagnad Longines Hydroconquest med keramisk bezel inom budget också, precis som nämnts ovan.

Min egen Commander, som regelbundet badar i saltvatten
1000002700.jpg
Just det - Oris Aquis! Dom är fina och 400 cal. har jag inte läst något dåligt om heller. Malm har jag ingen koll på.. ska kolla upp.

Pasha Seatimer borde gå att lösa beggad för de pengarna om man letar lite.

Inte den på bilden kanske, men en liknande.

5E3B627D-24D2-4F1C-BFDC-4B2F3E3E2A1A.jpeg

SPB451J1 var oerhört clean och bra storlek. Gillar att den inte är fulsnygg (som Seikos brukar va) utan bara snygg. Orient har jag aldrig klickat med. Certina DS är grymma med! Varannan gång jag ser en hydroconquest gillar jag den. Den här är vass:
Spot on med att många Seiko dykare är ”fulsnygga” 😂.

Hydroconquest är vassa, har ägt den tidigare versionen. Min enda invändning är att den är ganska tung och lite blingig med sunburst tavlan och polerade mittlänkar. Sålde den för en Certina DS Action och den sitter bättre på min arm i alla fall.

Generellt skulle jag också säga att du får bättre tidshållning med Longines/Certina jämfört med en Seiko automat.

IMG_9332.jpeg
Min gamla hydro

IMG_0821.jpeg

Nuvarande Certina

Just det - Oris Aquis! Dom är fina och 400 cal. har jag inte läst något dåligt om heller. Malm har jag ingen koll på.. ska kolla upp.
Oris Aquis med cal 400 får du inte för 15k. Kanske runt 20k.
Men ta en titt på Aquis med Selitta sw200 verket istället. Oris pillar lite på dom så håller tiden riktigt bra! Har själv en 41,5 mm.
Här på Ks har bra ex gått för 12-15k. Håll utkik dom dyker upp då och då.

Vilket roligt alternativ!

Har aldrig klämt på en. Den ger ett lite nätt intryck tycker jag. Klarar den strandliv, aktiviteter osv?
Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur mycket stryk den pallar - 100 m vattenpelare ska den klara men den är nog mer parasolldrink än vattenland.

Ska det härjas lite yvigare skulle jag ha kört på en billig konventionell dykare, gärna quartz - typ aqualand/promaster, så de tipsen som redan postats ovan är nog bättre. Men jag tyckte att det behövde varvas upp lite med något som matchade bra till öppen skjorta och korta badbrallor, kanske en liten mustasch till och med 🤷‍♂️

Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur mycket stryk den pallar - 100 m vattenpelare ska den klara men den är nog mer parasolldrink än vattenland.

Ska det härjas lite yvigare skulle jag ha kört på en billig konventionell dykare, gärna quartz - typ aqualand/promaster, så de tipsen som redan postats ovan är nog bättre. Men jag tyckte att det behövde varvas upp lite med något som matchade bra till öppen skjorta och korta badbrallor, kanske en liten mustasch till och med 🤷‍♂️
Mjo.. en sinnesbild jag kan stå bakom. Det fina med den dinkan är att den hade fått handledstid hemma med.

Jag kör nästan alltid min Apeks 500m när det är dags för sand, sol och bad ……. tål allt och lite till för knappt inga pengar alls 😁

Bilagor

• IMG_7168.jpeg
    IMG_7168.jpeg
    609.5 KB · Visningar: 10
1000010672.jpg
1000010671.jpg

Om du inte klickat med vanliga Orient så har du ju alltid Orient Star som är ett par snäpp över.
Och då tycker jag 1964-Diver.

En Fujitsubo måste väl nämnas om man pratar om semesterdykare, storyn är ju skoj och finns flera modeller.
"Miraculously, the watch still worked just fine when it was retrieved from the water in 1983" - mycket bra!

Gillar titan med. Har en Kemner Seahorse som är i titan. En favoritklocka men tyvärr är urverket sönder.

Bra!

Tillbaka
Topp