• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på vintageklockor.

Mr.Olsson

Breitling
Tjena! Är relativt ny till klockvärlden och hade därför gärna tagit emot lite tips. Min bror har fyllt år och önskar sig en klocka. Då jag har fattat tycke för vintage så har jag lyckats få in han på samma spår. Så vad jag letar efter är en vintage klocka under 2500kr. Tacksam för alla svar!

Mvh Folke
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Är relativt ny till klockvärlden och hade därför gärna tagit emot lite tips. Min bror har fyllt år och önskar sig en klocka. Då jag har fattat tycke för vintage så har jag lyckats få in han på samma spår. Så vad jag letar efter är en vintage klocka under 2500kr. Tacksam för alla svar!

Mvh Folke
Kul att du tänker gå vintage. Du kan få mycket kul vintage för 2500 kr. Vad mer specifikt söker du efter?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tjena! Är relativt ny till klockvärlden och hade därför gärna tagit emot lite tips. Min bror har fyllt år och önskar sig en klocka. Då jag har fattat tycke för vintage så har jag lyckats få in han på samma spår. Så vad jag letar efter är en vintage klocka under 2500kr. Tacksam för alla svar!

Mvh Folke
Oh, det finns ju så mycket kul och bra i den prisklassen. Men också chansen att köpa ibland mer eller mindre hopplösa klockor. Gå på kända märken som Certina, etc, bra och slitstarka klockor...då finns det också oftast delar om det ska repareras.
Tips! Kolla här, finns av urmakare nyservade gammelklockor med garanti. Bör också finnas i din önskade prisklass.
https://www.facebook.com/1306465726030964/posts/3148570675153784/?substory_index=0
 

MOL

Cartier
Kul uppdrag! Tycke och smak är ju väldigt olika; om man utgår från 40-50 tal (av många bedömd som ”guldålder”) så hade en Tissot Antimagnetic i 34-35mm storlek med stålboett och skruvat baklock varit ett bra val. Om man tänker 60-tal så finns klockor från Enicar, Tissot, Certina ev Longines. Tänk att tavlan skall vara i bra skick, viktigast. Därefter att boetten inte är rundpolerad eller blank som en spegel. Kanske sikta på en ”årsklocka”? När är han född?
 

Mr.Olsson

Breitling
Oh, det finns ju så mycket kul och bra i den prisklassen. Men också chansen att köpa ibland mer eller mindre hopplösa klockor. Gå på kända märken som Certina, etc, bra och slitstarka klockor...då finns det också oftast delar om det ska repareras.
Tips! Kolla här, finns av urmakare nyservade gammelklockor med garanti. Bör också finnas i din önskade prisklass.
https://www.facebook.com/1306465726030964/posts/3148570675153784/?substory_index=0
Tack för tipsen! Ska definitivt ta en titt där!
 

Mr.Olsson

Breitling
Kul uppdrag! Tycke och smak är ju väldigt olika; om man utgår från 40-50 tal (av många bedömd som ”guldålder”) så hade en Tissot Antimagnetic i 34-35mm storlek med stålboett och skruvat baklock varit ett bra val. Om man tänker 60-tal så finns klockor från Enicar, Tissot, Certina ev Longines. Tänk att tavlan skall vara i bra skick, viktigast. Därefter att boetten inte är rundpolerad eller blank som en spegel. Kanske sikta på en ”årsklocka”? När är han född?
Tissoten är sannerligen vacker! Men varför inte polerad boett om jag får fråga? Han är född 96!
 

MOL

Cartier
Ah, jag förstår, det drar ner värdet antar jag.
855D7F78-7970-40D5-B04C-86FAF640B9BA.jpeg
Ett övertydligt exempel på vad som menas med polerad...detta är samma referens och samma boettdesign (Omega 50-tal), guldklockan är (brutalt) polerad men stålklockan har kvar sina ursprungliga form...tycker DS som länkas ovan är fin btw
 

Mr.Olsson

Breitling
855D7F78-7970-40D5-B04C-86FAF640B9BA.jpeg
Ett övertydligt exempel på vad som menas med polerad...detta är samma referens och samma boettdesign (Omega 50-tal), guldklockan är (brutalt) polerad men stålklockan har kvar sina ursprungliga form...tycker DS som länkas ovan är fin btw
Okej tack för tipset, som nybörjare är det lätt att missa sådana saker. Men ska hålla koll på det!
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Ja jag är inne på certina DS nu, verkar vara en bra klocka inom den prisklassen.
Kul! Känns som att det råder lite (välförtjänt) DS-hype på forumet. Vill ändå slå ett slag för Enicar Sherpa som också är bra bang for the buck. Schyst design från kul tillverkare med hög kvalitet och supercompressor-boett. Lycka till med letandet.
 
Topp