Hej,
Tips till alla er som tänkt göra en affär eller köpa något annat dyrt med Swish och har SEB som bank. Fr.o.m. idag måste man kontakta SEB för att tillfälligt höja sin beloppsgräns. Den permanenta gränsen kan man höja och sänka hur man vill (upp till 10tkr) men allt över 10tkr måste man ringa in för att få hjälp med. Det här p.g.a alla bedrägerier som pågår via Swish. Oklart hur länge det kommer vara så.
Så tänk på detta så ni inte står där och skall göra affär och det inte går att lösa på direkten om det skulle vara kö.
För att höja din gräns skall man ringa 0774-40 88 08, tänk på att ha tillgång till ditt mobila bankid och/eller digipass när du ringer in.
-
Bedrägerierna går till så att de ringer upp kunder (från alla banker) och säger att de ringer från bankens säkerhetsavdelning och att de vill hjälpa till att häva ett pågående bedrägeri. Men för att säkerställa att de ringt rätt ber dem dig legitimera dig med ditt mobila bankid. När du gör de sitter de redo på hemsidan med ditt pers.nr så att du loggar in dom. Sedan hämtar de hem Swish på sin telefon mot ditt konto och höjer gränsen till 150tkr och skickar iväg det till en målvakt.
Just nu är det bara SEB som gjort förändringen, men det verkar som att andra banker går mot samma lösning.
Jag vill inte att detta skall bli någon pajkastningstråd om bank vs. bank utan endast information.
Tips till alla er som tänkt göra en affär eller köpa något annat dyrt med Swish och har SEB som bank. Fr.o.m. idag måste man kontakta SEB för att tillfälligt höja sin beloppsgräns. Den permanenta gränsen kan man höja och sänka hur man vill (upp till 10tkr) men allt över 10tkr måste man ringa in för att få hjälp med. Det här p.g.a alla bedrägerier som pågår via Swish. Oklart hur länge det kommer vara så.
Så tänk på detta så ni inte står där och skall göra affär och det inte går att lösa på direkten om det skulle vara kö.
För att höja din gräns skall man ringa 0774-40 88 08, tänk på att ha tillgång till ditt mobila bankid och/eller digipass när du ringer in.
-
Bedrägerierna går till så att de ringer upp kunder (från alla banker) och säger att de ringer från bankens säkerhetsavdelning och att de vill hjälpa till att häva ett pågående bedrägeri. Men för att säkerställa att de ringt rätt ber dem dig legitimera dig med ditt mobila bankid. När du gör de sitter de redo på hemsidan med ditt pers.nr så att du loggar in dom. Sedan hämtar de hem Swish på sin telefon mot ditt konto och höjer gränsen till 150tkr och skickar iväg det till en målvakt.
Just nu är det bara SEB som gjort förändringen, men det verkar som att andra banker går mot samma lösning.
Jag vill inte att detta skall bli någon pajkastningstråd om bank vs. bank utan endast information.
Senast ändrad: