• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips/PSA: För er som skall Swisha över 10tkr

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

chrs

Cartier
Bankerna har krav på sig att hindra penningtvätt och andra misstänka transaktioner. Det leder till sånt här, på gott och ont.
Precis så är det. Med så mycket bedrägerier som sker nu så är alla bankar väldigt restriktiva. Dessa bedrägerier kostar bankerna otroligt mycket pengar. Det är en av anledningarna till ändringarna i bl.a. Swish och Mobilt BankID.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Skulle kjöpe en klokke i kveld og ringte SEB på veien dit for å höye grensen til ca 15k.

Etter en 30+ minutters samtale om hvorfor jeg har kjöpt og solgt 2 klokker denne uken (båda for ca 30k) får jeg til svar at dette ikke er normalt og de har derfor ikke muligheten til å höje grensen för jeg har värt hos et bankkontor for å vise kvitto på detta.
(Som jeg selvfölgelig ikke har da det har värt affärer via KS og jeg har ikke sett noen behov for det även om jeg burde ha fixat et kvitto)

Jeg får derfor ikke lov til å swishe de ~15k för klokken jeg skulle kjöpe og må avbryte kjöpet.

Mandag bytter jeg iaf bank.
Förlåt. Men detta var riktigt roligt att läsa :D

Hoppas bankbytet till mer KS förstående går bra :)
 

Rivalen

Rolex
Förstår inte riktigt. Anser SEB att det BankId de själva rekommenderar kunden inte är säkert nog för att ändra en inställning på ens eget SEB-konto - i detta fallet Swischgränsen. Skulle det vara säkrare att ringa in?

Om man betalar med Swisch - skicka t ex en hundring först till det uppgivna telefon numret så att du hör att det plingar i hans telefon.Sedan kan han fråga varför du bara skickat 110:-. Då vet du att han gav dig rätt nummer och kan skicka resten. Vet att denna åtgärd inte är något nytt "knep", men många kända bedrägeriknep verkar funka bra år ut och år in, så jag nämner detta igen.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Förstår inte riktigt. Anser SEB att det BankId de själva rekommenderar kunden inte är säkert nog för att ändra en inställning på ens eget SEB-konto - i detta fallet Swischgränsen. Skulle det vara säkrare att ringa in?

Om man betalar med Swisch - skicka t ex en hundring först till det uppgivna telefon numret så att du hör att det plingar i hans telefon.Sedan kan han fråga varför du bara skickat 110:-. Då vet du att han gav dig rätt nummer och kan skicka resten. Vet att denna åtgärd inte är något nytt "knep", men många kända bedrägeriknep verkar funka bra år ut och år in, så jag nämner detta igen.
Kör man bara BankID (utan mänsklig kontakt) kan man ändra swishgränsen till 150k på egen hand. Om du ringer in till banken och säger "hej jag vill höja min swishgräns till 150 000" så kommer de att fråga "men hm, vad ska du göra med pengarna?" så det är ett "enkelt" sätt att stoppa bedrägeriförsök. Jag hamnade i kläm när jag skulle köpa en TV på blocket och fick sitta i telefonkö i en timme, men det är nog inte jag som drabbas hårdast av bedrägeriförsöken ändå...
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Säkerhet ska vara lite jobbigt. Då blir det jobbigare för en tjuvliga i utlandet att sitta och masshacka konton och stjäla pengar på distans.
 

Rivalen

Rolex
TS skriver att SEB bara tillåter ändring via telefon. Någon annan säger att det krävs 3 BankId identifikationer för att göra det som TS säger görs med 1 identifikation. Jag är bara intresserad av hur bedrägeriet går till i detalj och om antalet identifikationer som krävs varierar mellan olika banker?

Jag har frågat SHB efter dubbel säkerhet vid BankID - dvs ett sms till min telefon med ett 6 siffrigt nr som kompletterar BankID inloggningen. Skulle försvåra för buset. Detta finns ju redan för kortbetalningar. Gillar när vi gör det svårt för buset.
 
Senast ändrad:

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Jag skulle köpa en klocka från en kille på omegaforums i förra veckan och upptäckte att min bank (förmodligen alla banker?) har skärpt rutinerna för utlandsöverföringar också. Jag har köpt saker utomlands och betalat med banköverföring tidigare, men nu var jag tvungen att ringa in, legitimera mig med bankID och sedan svara på en massa frågor om varför jag ville tillåta utlandsöverföringar, vad jag skulle köpa osv. Det kändes faktiskt lite för kontrollerande.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp