• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips & råd inför mitt första Rolex köp

Hejsan,

Jag är ny på denna sida och hoppas att min tråd hamnar rätt nu. Annars får ni gärna säga till.

Jag har sedan en ganska ung ålder alltid drömt om att någon gång äga en Rolex klocka. För att vara exakt, en Rolex Datejust 36 mm med stål/guld armband (jubilee) samt champagne urtavlan. Med åren så har jag lagt drömmen åt sidan då annat har prioriterats som giftemål, barn & villa. Nu känner jag dock att allt har landat och jag har genom besparing samt bonus fått ihop tillräckligt för att börja titta på en begagnad Rolex Datejust.

Min fråga nu är hur jag ska tänka när jag skall göra en så stor investering som ett inlöp av en Rolex klocka är. Cert & originalbox bör väl vara ett krav. Jag har kollat in på Chrono24 och det finns en hel del intressanta där. Hur är er erfarenhet av att handla därifrån?

Jag skulle bli otroligt tacksam för alla tips och råd som kommer in. Jag är ju livrädd att köpa en dyr begagnad klocka och så visar det sig att den inte alls är som jag hade förväntat mig. Risken finns ju alltid när man köper begagnat.

Tack på förhand!

Stefan

Hejsan,

Jag är ny på denna sida och hoppas att min tråd hamnar rätt nu. Annars får ni gärna säga till.

Jag har sedan en ganska ung ålder alltid drömt om att någon gång äga en Rolex klocka. För att vara exakt, en Rolex Datejust 36 mm med stål/guld armband (jubilee) samt champagne urtavlan. Med åren så har jag lagt drömmen åt sidan då annat har prioriterats som giftemål, barn & villa. Nu känner jag dock att allt har landat och jag har genom besparing samt bonus fått ihop tillräckligt för att börja titta på en begagnad Rolex Datejust.

Min fråga nu är hur jag ska tänka när jag skall göra en så stor investering som ett inlöp av en Rolex klocka är. Cert & originalbox bör väl vara ett krav. Jag har kollat in på Chrono24 och det finns en hel del intressanta där. Hur är er erfarenhet av att handla därifrån?

Jag skulle bli otroligt tacksam för alla tips och råd som kommer in. Jag är ju livrädd att köpa en dyr begagnad klocka och så visar det sig att den inte alls är som jag hade förväntat mig. Risken finns ju alltid när man köper begagnat.

Tack på förhand!

Stefan
Välkommen hit!
Det verkar inte som att du är intresserad av att köpa en ny klocka, så ta dig en extra funderare på om du är villig att betala så pass mycket extra som det kostar att köpa med cert & box. Det kan i vissa fall bli väldans mycket dyrare för en begagnad/vintageklocka att få med både box och cert.

I övrigt: Köp inom EU för att slippa trista avgifter i efterhand vid import och om du är redo att köpa en nu kan du alltid prova med en köpesannons här på forumet. :)

Tack för dina tips.

Anledningen till att jag gärna vill ha med box och certifikat är främst för att någonstans säkerställa äktheten vilket givetvis går att göra på andra sätt också men kanske är lite mer besvärligt. Men också för att iallafall ha möjligheten att sälja klockan i framtiden om jag av någon anledning skulle tröttna på den.

Hur ska jag tänka vad gäller historiken för service och polering?

Jag tittar dagligen på detta forum efter DJ till salu men ännu inte hittat något.

Tack för dina tips.

Anledningen till att jag gärna vill ha med box och certifikat är främst för att någonstans säkerställa äktheten vilket givetvis går att göra på andra sätt också men kanske är lite mer besvärligt. Men också för att iallafall ha möjligheten att sälja klockan i framtiden om jag av någon anledning skulle tröttna på den.

Hur ska jag tänka vad gäller historiken för service och polering?

Jag tittar dagligen på detta forum efter DJ till salu men ännu inte hittat något.
Jag förstår att äktheten är ett huvudbry, men tänk på att även cert kan förfalskas så det enda sättet att garantera en äkta klocka är att få själva klockan äkthetskontrollerad. Ett sådant intyg från en välrenommerad källa skulle jag i så fall hellre ha än cert/box!

Serviceintyg är alltid uppskattat, finns inget sådant skulle jag anta att klockan är oservad. Polering får du avgöra vad du tycker om själv, men en dålig polering kan förändra geometrin i boetten och därför skulle jag rekommendera att du köper klockan f2f så du får se hur den ser ut. Köper du den inom Europa blir det ju inte så himla mycket dyrare att göra en weekend-resa av det hela. :)

Är det en modern eller en vintage datejust du tänkt dig? :)
Vad har du för budget?

Modern, ref 116233
E42EE20E-A940-48EC-A118-C90C001F41D8.jpeg

5-siffrig, ref 16233
08BACC15-B9F8-4DC6-98A7-9AEF9431EA93.jpeg

4-siffrig, ref 1603
265969B8-6AA1-4EC5-993F-B2DAA39CBE61.jpeg

Jag har främst inriktat mig på 5-siffriga 16233 men inget är skrivet i sten. Min budget ligger mellan 40-50.000 kr.
För de pengarna hittar du garanterat ett fint exemplar med cert, problemet är att ju äldre klockan är ju större risk är det att certet försvunnit.
Skulle börja med en köpes-annons här på forumet samt kolla med seriösa handlare :)

För de pengarna hittar du garanterat ett fint exemplar med cert, problemet är att ju äldre klockan är ju större risk är det att certet försvunnit.
Skulle börja med en köpes-annons här på forumet samt kolla med seriösa handlare :)

Tack för feedback!

Har du någon erfarenhet av att köpa från Chrono24?

Tittar på annonser i detta forum dagligen.

Välkommen! Håller med föregående talare om att lägga ut en köpesannons för en 5-siffrigg. Häng inte upp dig allt för mycket på cert och box är mina 5 cent, iallafall boxen. Är klockan nyservad och har cert är du så gott som hemma!

Ha tålamod, köp säljaren inte klockan så kommer du hitta din drömklocka snart. Beklagar att du dras in i klockvärlden, men fan vad kul du kommer att ha!

Tack för feedback!

Har du någon erfarenhet av att köpa från Chrono24?

Tittar på annonser i detta forum dagligen.
Granska varje handlare enskilt på Chrono24.

Kolla Blocket också, men titta enbart på de företag som säljer. Finns ett gäng handlare som annonserar där som är vettiga i ditt fall.
Du kan alltid dubbelkolla en handlares referenser här på forumet f.ö.

Välkommen! Håller med föregående talare om att lägga ut en köpesannons för en 5-siffrigg. Häng inte upp dig allt för mycket på cert och box är mina 5 cent, iallafall boxen. Är klockan nyservad och har cert är du så gott som hemma!

Ha tålamod, köp säljaren inte klockan så kommer du hitta din drömklocka snart. Beklagar att du dras in i klockvärlden, men fan vad kul du kommer att ha!
Tack för tipsen! Ska lägga upp en köp annons.

Granska varje handlare enskilt på Chrono24.

Kolla Blocket också, men titta enbart på de företag som säljer. Finns ett gäng handlare som annonserar där som är vettiga i ditt fall.
Du kan alltid dubbelkolla en handlares referenser här på forumet f.ö.

Jag har hittat en klocka som kan vara av intresse på Chrono24 som dessutom finns i Sverige. Har frågat om bilder då inga bilder på klockan finns i annonsen. Känner någon igen Gold time Sweden?
https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id9589565.htm

Dyker väl upp 5 siffriga 2 ton dj nästan varje gång kaplans har auktion. Då är du ju även garanterad äkthet.

Annars har drwatch en till salu.

Dyker väl upp 5 siffriga 2 ton dj nästan varje gång kaplans har auktion. Då är du ju även garanterad äkthet.

Annars har drwatch en till salu.
Jag såg den på Dr Watch via Blocket faktiskt men jag tycker att länken såg väldigt sliten ut på bilderna. Dock så borde man titta på den live för att få en bättre uppfattning.

Några basala saker att tänka på vid köp av begagnat är:

1. Service
Finns servicehistorik? Isåfall, när servades den senast? Om inte, är du beredd att betala ex antal tusen för stt seva den själv?

2. Box & papper
Följer det med? Är det något du prioriterar? Peronligen tycker jag inte det är ett måste men kan kännas extra tryggt.

3. "Full länk"
Följer samtliga länkbitar med vid köp? (Extra viktigt om du har stora handleder)

4. Polering
Akta dig för överploerade klockor. Granska alla bilder och jämför med bilder på en klocka du vet är opolerad. Kolla exempelvis så att samtliga bandhorn är lika "tjocka", samt att rolex-logotypen inte är bortpolerad på låset.

Sen skulle jag rekommendera att handla av någon som erbjuder ångerrätt / returrätt. Då kan du direkt när du mottagit klockan ta den till en utmakre och låta de titta på den och garantera att allt är reko.

Som du fått tips om ovan så granska varje säljare på Chrono24 ordentligt. Samt klockan såklart. Det är ganska meckigt att behöva skicka tillbaka en klocka utomlands.
Frågor som du bör ställa till säljaren:
- Vad exakt kommer med? Tex alla länkar, cert, boxar, mm
- Är klockan polerad?
- Servicehistorik. Kostar ca 6-8000 kr tror jag för en service.

Får du inget svar på vissa frågor så backa!

Några basala saker att tänka på vid köp av begagnat är:

1. Service
Finns servicehistorik? Isåfall, när servades den senast? Om inte, är du beredd att betala ex antal tusen för stt seva den själv?

2. Box & papper
Följer det med? Är det något du prioriterar? Peronligen tycker jag inte det är ett måste men kan kännas extra tryggt.

3. "Full länk"
Följer samtliga länkbitar med vid köp? (Extra viktigt om du har stora handleder)

4. Polering
Akta dig för överploerade klockor. Granska alla bilder och jämför med bilder på en klocka du vet är opolerad. Kolla exempelvis så att samtliga bandhorn är lika "tjocka", samt att rolex-logotypen inte är bortpolerad på låset.

Sen skulle jag rekommendera att handla av någon som erbjuder ångerrätt / returrätt. Då kan du direkt när du mottagit klockan ta den till en utmakre och låta de titta på den och garantera att allt är reko.

Klockan är servad och polerad i somras. Dock vet inte säljaren hur historiken för service och polering ser ut mer än den som utfördes i somras.

Jag har rätt att skicka tillbaka klockan om den inte är enligt min förväntan. Även 6 månaders garanti får jag.

Box och papper ingår i köpet och det stämmer att bilderna dom jag skickade med är på klockan i annonsen.

Nu har jag dock inte fått svar på mitt mail på 3 dagar vilket gör mig lite bekymrad. Det är dock helg men ändå.

Nu har jag fått svar från Gold Time Sweden. Klockan ovan är inhandlad från en urmakare och servad samt polerad av samma urmakare. Inget kvitto finns på detta.

Inga länkbitar skickas med då dom är borta.

Jag får dock skicka tillbaka klockan om den inte motsvarar mina förväntningar efter en besiktning hos tex Rob Engström.

Jag tror att jag passar på denna klocka och letar vidare.

Nu har jag fått svar från Gold Time Sweden. Klockan ovan är inhandlad från en urmakare och servad samt polerad av samma urmakare. Inget kvitto finns på detta.

Inga länkbitar skickas med då dom är borta.

Jag får dock skicka tillbaka klockan om den inte motsvarar mina förväntningar efter en besiktning hos tex Rob Engström.

Jag tror att jag passar på denna klocka och letar vidare.
Om inget kvitto finns på service så har du inget som styrker att den faktiskt är gjord. Det finns fler klockor där ute, så bara fortsätt leta :)

Jag har nu fått fler bilder på klockan. I min värld ser klockan väldigt fin ut. Jag är dock långt ifrån någon expert.
Jag skulle vara extremt tacksam med era mer kunniga ögon.

Då man saknar kvitto från sommarens polering och service så tänkte jag att man kunde lämna in den på besiktning för att få det bekräfta att den nyligen servats samt att allt står rätt till. Jag har fått ok från säljaren att skicka tillbaka klockan om något inte är som det ska. Vad kostar en sådan besiktning mellan tumme och pekfinger tro?

Tack på förhand!

Bilagor

• E88A4FA7-BB81-45F3-96C3-560C42C80C73.jpeg
    E88A4FA7-BB81-45F3-96C3-560C42C80C73.jpeg
    94.5 KB · Visningar: 65
  • AF94D548-6D4D-48C8-97B5-7AF2FE86D40E.jpeg
    AF94D548-6D4D-48C8-97B5-7AF2FE86D40E.jpeg
    97.8 KB · Visningar: 60
  • 724A7A51-14C3-49DA-8FAC-B893279F079C.jpeg
    724A7A51-14C3-49DA-8FAC-B893279F079C.jpeg
    91.7 KB · Visningar: 54
Jag har nu fått fler bilder på klockan. I min värld ser klockan väldigt fin ut. Jag är dock långt ifrån någon expert.
Jag skulle vara extremt tacksam med era mer kunniga ögon.

Då man saknar kvitto från sommarens polering och service så tänkte jag att man kunde lämna in den på besiktning för att få det bekräfta att den nyligen servats samt att allt står rätt till. Jag har fått ok från säljaren att skicka tillbaka klockan om något inte är som det ska. Vad kostar en sådan besiktning mellan tumme och pekfinger tro?

Tack på förhand!
Tycker den ser ut att ha tjocka bandhorn med skarpa kanter kvar trots polering, syns mer på Rolex-kronan på spännet att den blivit polerad några gånger.
Förstår inte hur man tappat bort kvitto redan på service som skedde i somras, går att gå in till Rolex AD och få status på skicket. Ett kostnadsförslag på service, där borde de se om den har servats eller inte. Brukar väl kosta runt 1000-lappen kanske!

Jag hade dock köpt klockan som ej servad om inte kvitto på detta finns, även fast den visar sig vara i gott skick på insidan betyder det inte att den blivit servad :)
Vad begär han för pris?

Tillbaka
Topp