• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips - Resa Los Angeles, Kalifornien

Robbie

Basic
Hej på er alla goa KS-are :cigar:

Jag vet att här har varit en hel del tips kring resor tidigare och tänkte ta upp detta igen då det närmar sig resa för mig och sambon till Los Angeles och Kalifornien.
Vi kommer att vara där mellan 6 - 16 november, alltså 10 dagar. T/R LAX.

Vad säger ni?
Hur många dagar "Räcker" i LA? Såklart beroende på vad vi vill se såklart, men vissa säger att man blir trött på LA på 3-4 dagar...
Vad får vi inte missa?
Tänkte antagligen hyra bil och köra till Yosemite, någon som varit där och vad bör man tänka på?
Får man inte missa SF?

Skriv gärna alla tips ni har på saker att göra i LA/Kalifornien med omnejd :)

Stort tack :cool:

Inga tips på LA, men Highway 1 mellan LA och SF är väldigt fint, blir nog tight kanske. Längs vägen finns Solvang som kan vara en skoj avstickare, Santa Barbara är fint, Laguna Seca längs vägen och många vingårdar om man gillar sånt :)

Napa valley är såklart trevligt, när ni ändå är där, i alla fall om ni gillar vin.

Yosemite är väl också ok om man gillar friluftsliv och den typen av grejer, dock lite knepigt med boende där. Vi bodde i något "tält" som var klart ovärt, när vi kom dit vid 22.00 men hade allt, inklusive toaletter, stängt. Svinkallt. Hade hellre sovit i bilen.

SF är värt att besöka, mer så än LA.

Las Vegas kanske, det är ju ingen enorm omväg?

Finns ju verkligen hur mkt som helst av precis vad som helst inom en körbar radie så nog finns mycket kul att göra! Men om vi tar LA med omnejd är verkligen California Science Center och western museum of flight något jag kan rekommendera att kolla upp. Death valley / Joshua tree är väldigt mäktigt om man gillar att vandra. Hade försökt få on kustvägen med Big Sur om du ska försöka få in SF också. Planera väl :)

Många av resturangerna och affärerna har säkert ändrats sedan jag bodde där men ett part tips att tänka på. Nedan kan låta som pessimistiska pekpinnar. Men som tidigare bosatt där har jag sett antalet turister bli besvikna för att de inte planerat ordentligt.

1. LA är inte en stad. Det är flera.
Dvs. fundera noggrant på vad ni vill göra när ni är där. Välj ett par saker. Försök inte klämma in ”allt”.
2. Trafiken
Säkert kännt sedan tidigare. Men planera tiden om ni ska åka någonstans. Om ni hamnar i bumper to bumper så kan te x en 20min resa ta 3timmar
3. Beverly Hills
Det löser ni på max en förmiddag om ni verkligen inte vill köra omkring och titta på stora hus och affärer. Men Rodeo drive är tre kvarter långt så det löser ni snabbt.
4. Hollywood skylten
Bästa vyn på skylten är nedifrån. kan ian inte stiga ur och se skylten. Däremot kan vyn längs med Mullholland på kvällen vara grym.
5. Stränderna
LA ligger längs med Atlanten. M a o det blir kallt i vattnet. Endast surfare och turister hänger på stranden mellan September-Juni.

Men likt andra nämnt så ligger Napa nära. Köra längs med 101 till Santa Barbara och SF är fantastiskt. Jag skulle nog köra LA-SB-SF-Vegas-LA eller tvärt om. Det fixar ni på 10 dagar.

Men missförstå mig inte. LA är fantastiskt, men viktigt att vara beredd på vad det innebär. Och om ni orkar dela upp LA i två omgångar lite första dagarna och lite sista dagarna där ni bor på olika hotel och stadsdelar.

Vi gjorde LA/SF/hw1/och joshua tree samt Palm springs 2017, vi hade 21 dagar och det kändes rätt lagom. På 10 dagar kanske man inte ska åka för långt bort från LA, tror inte ni hinner yosemite och Vegas tex

Nu är jag kanske lite fräck, men det går inte att boka om resan? Vi flög till SF men hem från LA, det är ganska smidigt och jag kan inte minnas att det var speciellt dyrt.

Däremot är allt annat otroligt dyrt, det är inga problem att bränna 60-70 dollar på en hyggligt enkel frukost i någon av de stora städerna.

5. Stränderna
LA ligger längs med Atlanten. M a o det blir kallt i vattnet. Endast surfare och turister hänger på stranden mellan September-Juni.
När jag var där så låg det vid Stilla Havet. ;)

Men annars stämmer det att det är kallt i vattnet p.g.a. kalla strömmar som går ner längs med kusten. Längre norrut, t.ex. vid SF, är det ännu kallare i vattnet.

Bor i Los Angeles sedan 2016. Finns en hel del att göra, men krävs lite planering så man inte är fast i trafik under hela semestern. Här kommer några av mina rekommendationer -

Venice + Santa Monica - parkera/Uber'a till Abbott Kinney. Bra restauranger och trevlig promenad ner till Venice. Du kommer rätt ut på boardwalken och kan promenera till Santa Monica. Jag gillar att ta ett stopp på Venice Ale House som har väldigt mycket bra och lokalproducerad öl.

Hollywoodskylten - finns hur mycket leder som helst som går hela vägen upp. Väl uppe på berget så har du utsikt över nästan hela Los Angeles (på en bra dag).

Beverly Hills + Rodeo Drive - räcker med en eftermiddag. Priserna är bra mycket högre än i Sverige/Europa så det är mest bara sightseeing. Wally's är trevligt om ni blir törstiga på ett glas vin och lite apps.

Universal Studios - nöjesfält där man kan spendera en hel dag. November brukar vara en bra månad att besöka då det varken är för varmt eller för kallt. Jag är förvisso något acklimatiserad och tar på mig hoodie när temperaturen går under 15 grader...

Och vad du än gör - skippa Walk of Fame. Sunkigt och superturistigt.

Universal Studios - nöjesfält där man kan spendera en hel dag. November brukar vara en bra månad att besöka då det varken är för varmt eller för kallt. Jag är förvisso något acklimatiserad och tar på mig hoodie när temperaturen går under 15 grader...
Bra tips, som jag kommer ihåg det brukade typ en November tisdag eller liknande vara riktigt bra för just detta.
Det kan vara bra att tänka på att mornarna i November kan vara riktigt kalla och under 10grader, det kan även bli ganska svalt på eftermiddagarna.

Några fler tips:

Griffith Observatory - har grym utsikt över staden samt är med i flertalet filmer om man tycker sånt är kul
F1EEDB85-4E7D-4081-B7E8-86C6B9F62777.jpeg

Golds gym Venice om man gillar träning - bodybuildingens mecka där Arnold mfl huserat genom åren
744685E5-84FE-49B9-BF51-D98169A304FE.png

Paradise cove i Malibu - nice beach cafe/restaurang om ni får fint väder samt kul åka runt lite i Malibu trakterna
140955D2-03D5-44BD-8E5F-6776E3346D14.jpeg

Runyon Canyon - trendig hike ”centralt” i stan
E81050C6-547E-4241-B3A7-5EB0E4CE6C9B.jpeg

Ytterligare tips kan vara att ta en sväng till Laguna beach eller Newport fina städer och nice miljöer.

LA är som många säger flera städer – så man får välja lite efter vad man är ute efter. Om det är första gången på plats skulle jag nog rekommendera 2-3 nätter i Venice och/eller Santa Monica och sen 2-3 nätter i typ West Hollywood. Då får ni lite av varje, i alla fall. Sen skulle jag köra upp längst kusten och stanna i Santa Barbara, Big Sur och Carmel. 3 nätter totalt räcker. Hade personligen vänt i Carmel och kört "snabba vägen" (innåt land) tillbaka till LA igen – men man kan såklart fortsätta uppåt också. I så fall hade jag skippat SF (eller typ max kört lunch där) och fokuserat på Healdsburg (Sonoma) en eller två nätter istället. Madrona Manor är ett otroligt hotell där uppe som jag kan rekommendera.

Jag tycker att LA är en av världens bästa matstäder, framförallt när det kommer till street food. Ät därför hamburgare på In N Out, American Beauty (Venice) och For The Win (Hollywood). Kör Koreatown en kväll (finns massvis med bra BBQ-ställen) och kanske även Sawtelle för Ramen. Uncle Paulie's är också nice för lunch. Annars är två favoriter Gjusta (frukost, brunch, lunch) och Gjelina (pizza) i Venice som enkelt kombineras med lite häng och en kaffe (från Intelligentsia typ) på Abbot Kinney. Market är en soft restaurang för middag (också i Venice). Finns så klart massvis med otrolig "fine dining" också men det har aldrig varit LA för mig.

Sen finns det ju dom klassiska grejerna som nog är rätt kul om man aldrig varit här, tänker utsikten från Griffith, en hike i Runyon eller Topanga, gå längst havet i Venice/Santa Monica, dra till piren i Malibu, gå ner för Rodeo Drive, etc.

Enjoy!

En höjdare för mig som är bilintresserad var Petersen automotive museum. Vi åkte till universal studios och var med på en inspelning av Conan, finns hur många shower som helst som spelar in och oftast är det gratis att komma in, så kolla om det är någon show du gillar som spelar in så kan du se det live.
I övrigt har nog det mesta sagts redan.
Highway 1 upp till SF var riktigt fin, och tar ni er till SF rekommenderar jag er besöka Alcatraz.

Hellu,

Lägligt eftersom vi precis också har lyckats nypa en bonusresa till LA i vår och sitter i samma sits :)
Så här långt har vi (jag) kommit i planeringen.
Resa i vår 10 dagar.

Dag 1 - St Monica / Venice
Dag 2 - Universal Studios
Dag 3 - Hollywood skylt, walk of fame, Beverly hills & eller Griffith observatory
Dag 4 - Disney world (eventuellt)
Dag 5 - Oklart.
Dag 6- Hyra en mustang och åka till Las Vegas + Hooverdammen
Dag 7 - Åka en helikoptertur i Vegas
Dag 8 - Oklart (har en pojkdröm om att skjuta något vapen som jag ska försöka bocka av här)
Dag 9 - Oklart
Dag 10- Flyg Vegas > LA > CHP.

Vet inte alls om detta blir för tight eller om jag missat något men jag tror vi bockar av mycket av det vi vill göra enligt ovan men det är ju några månader fort så kan ju ändras ;)
Jag har försökt hittat ett centralt hotell i LA som är nära till allt vi vill göra (förutom Disney) då jag också förstår det som att trafiken och avstånden inte är att leka med.

Följer tråden med intresse!

PS: Jag kan också ha råkat gjort en 21 sidor powerpoint som jag presenterade för min sambo förra fredagen. Där finns hela planeringen samt ekonomidelen om du vill ha några tips & kalkyler @Robbie ;)

1660983227088.png

Sida 18 är min favorit.
1660983090861.png

Hellu,

Lägligt eftersom vi precis också har lyckats nypa en bonusresa till LA i vår och sitter i samma sits :)
Resa i vår 10 dagar.

Dag 3 - Hollywood skylt, walk of fame, Beverly hills & eller Griffith observatory
Dag 5 - Oklart.
Dag 8 - Oklart (har en pojkdröm om att skjuta något vapen som jag ska försöka bocka av här)
Dag 9 - Oklart

Vet inte alls om detta blir för tight eller om jag missat något men jag tror vi bockar av mycket av det vi vill göra enligt ovan men det är ju några månader fort så kan ju ändras ;)
Jag har försökt hittat ett centralt hotell i LA som är nära till allt vi vill göra (förutom Disney) då jag också förstår det som att trafiken och avstånden inte är att leka med.

PS: Jag kan också ha råkat gjort en 21 sidor powerpoint som jag presenterade för min sambo förra fredagen. Där finns hela planeringen samt ekonomidelen om du vill ha några tips & kalkyler @Robbie ;)

1660983227088.png

Sida 18 är min favorit.
1660983090861.png
Krävde mycket övertalning mao 😉😊

Hellu,

Resa i vår 10 dagar.

Dag 5 - Oklart.
Dag 9 - Oklart

1660983227088.png

Sida 18 är min favorit.
1660983090861.png
Vad är syftet med resan? Att se och bocka av så mycket som möjligt? Om tanken är att bocka av bara ser det bra ut. Men som tidigare bosatt där känns det lite för ambitiöst. Speciellt LA. Risken att allt sammanfaller till en enda mig är rätt stor.

Personligen skulle jag nog köra på Disney över Universal. Speciellt med Star Wars delen nu 😅

Om ni ska till Vegas, tänk på att köra på natten eller tidig morgon så ni slipper Death Valley mitt på dagen. 🥵

Vet inte hur ni reagerar på Jet lag men Universal dagen efter ankomst skulle jag skippat. Nu flyger ni iof Biz men ändå. 😅

@Qvarna du som bor där nu. Hur skulle du gjort?

Louise Boije af Gennäs gav ut en bok för länge sedan om hur man ska tänka när man åker till LA. Rekommenderade den alltid till mina vänner som hälsade på. Nu är ju alla resturanger inaktuella men tankarna omkring hur man ska planera sin LA resa är nog helt rätt fortfarande.

Vad är syftet med resan? Att se och bocka av så mycket som möjligt? Om tanken är att bocka av bara ser det bra ut. Men som tidigare bosatt där känns det lite för ambitiöst. Speciellt LA. Risken att allt sammanfaller till en enda mig är rätt stor.

Personligen skulle jag nog köra på Disney över Universal. Speciellt med Star Wars delen nu 😅

Om ni ska till Vegas, tänk på att köra på natten eller tidig morgon så ni slipper Death Valley mitt på dagen. 🥵

Vet inte hur ni reagerar på Jet lag men Universal dagen efter ankomst skulle jag skippat. Nu flyger ni iof Biz men ändå. 😅

@Qvarna du som bor där nu. Hur skulle du gjort?

Louise Boije af Gennäs gav ut en bok för länge sedan om hur man ska tänka när man åker till LA. Rekommenderade den alltid till mina vänner som hälsade på. Nu är ju alla resturanger inaktuella men tankarna omkring hur man ska planera sin LA resa är nog helt rätt fortfarande.
Jag hade valt Universal över Disney, men jag är inte heller något Disney/Star Wars fan.

Vegas kan jag dock alltid rekommendera om man inte har något emot att köra fem timmar enkel väg. Helt klart värt det även om man inte spelar eller festar. Bara people watchingen är värt den resan. Åker man från LA (Santa Monica/Venice) antingen 0600 alternativt 1000 så brukar det inte vara så farligt med kö.
Tack för tipset!
Bör man ha egen bil eller funkar det lika bra med Uber? Tankar kring det?
Det är väldigt enkelt att köra här så jag hade rekommenderat att hyra en bil. Ska man dessutom hatta runt i hela Los Angeles så kommer Lyft/Uber äta upp mycket av semesterkassan. En resa på 30 minuter kan lätt gå på $40-50.

Skulle ta en egen bil. Uber finns det gott om, men risken att ni hamnar i "bumper to bumper" och kostnaden drar iväg är överhängande. Det enda jag skulle vara varsam med är vilka områden som man ska undvika att köra in i.
Finns inga områden vad jag vet där det är farligt att bara köra igenom nuförtiden. Jag har kört genom Compton, Skid Row, Watts m.fl. och har aldrig känt en tillstymmelse till oro.

Jag vill bara repetera vad flera sagt. Planera väl. Trafiken är brutal och vi spenderade halva dagarna med att sitta i rusningstrafik då vi planerade lite väl ambitiöst och generöst.

Sen känns stora delar av LA rätt nergånget. Luktar pissoar och extremt många hemlösa som tyvärr sänker helhetsintrycket.

Är man film- och musiknörd är LA kanon pga dess historia.

Hyra bil tycker jag är ett måste då det är fina vyer. Körde givetvis LA-SF vi Highway 1 också.
Soppan är billig men dyrt med parkering överallt särskilt om man inte planerar sina besök väl.

Finns inga områden vad jag vet där det är farligt att bara köra igenom nuförtiden. Jag har kört genom Compton, Skid Row, Watts m.fl. och har aldrig känt en tillstymmelse till oro.
Beror nog på när på dygnet man kör där. Jag blev stoppad i Compton av polisen som sa till mig att skita i rödljusen och lämna (då körde jag dessutom en ganska anonym Cherokee). Detta var sent på kvällen 😂

Jag har typ världens mest bortskämda familj. Tycker jag.

Sitter och planerar var fan vi ska åka. Är 6000 eurobonus från att alla fyra ska få sitta och glassa i business class om vi drar till Nordamerika. Problemet är var fan man ska åka. Tidpunkt för resa är juni/juli nästa år.

Kidsen kommer vara 10 och 12. De är mesar och vågar inte åka allt ens på leksand sommarland. Frun gillar vandring men orkar typ inte vandring. Barnen älskar internet, inget annat. Iof pool går bra men man behöver inte över Atlanten för det.

Låter som husbil va? 2v. Med en stor ölkyl. Sen 1v boende m pool. Jag tycker hike är kul. Testat disneywold själv. Storstad och skogen är nice. Köttat Vegas 2v utan fam. Känns fan uppgivet på förhand.

Italien i business känns inte direkt värt.

El så låter det som Söderhavet för en vuxen.. 🤘

Jag vill bara repetera vad flera sagt. Planera väl. Trafiken är brutal och vi spenderade halva dagarna med att sitta i rusningstrafik då vi planerade lite väl ambitiöst och generöst.

Sen känns stora delar av LA rätt nergånget. Luktar pissoar och extremt många hemlösa som tyvärr sänker helhetsintrycket.

Är man film- och musiknörd är LA kanon pga dess historia.

Hyra bil tycker jag är ett måste då det är fina vyer. Körde givetvis LA-SF vi Highway 1 också.
Soppan är billig men dyrt med parkering överallt särskilt om man inte planerar sina besök väl.
Bra input.

Förstår att trafiken är kaos. Men man måste ju åka någonstans dagligen. Hur gör man då detta på bästa sätt? Inte så sugen på kollektivtrafiken.
Är det bara undvika vissa tider som gäller?

Tillbaka
Topp