• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips - Resa Los Angeles, Kalifornien

Bra input.

Förstår att trafiken är kaos. Men man måste ju åka någonstans dagligen. Hur gör man då detta på bästa sätt? Inte så sugen på kollektivtrafiken.
Är det bara undvika vissa tider som gäller?
Det är hög trafik dygnet runt tyvärr. Mitt råd är att planera mer konservativt än man tänkt och gärna en stadsdel för sig/per dag så att säga så man inte behöver zickzacka alltför mycket för att man ska hinna med Venice beach på dagen för att sedan åka hem till hotellet och sen iväg till Pasadena osv t ex.

Bra input.

Förstår att trafiken är kaos. Men man måste ju åka någonstans dagligen. Hur gör man då detta på bästa sätt? Inte så sugen på kollektivtrafiken.
Är det bara undvika vissa tider som gäller?
Skulle främst planera när jag åker. Dvs. att försöka köra från Santa Monica till Anaheim kl 08.00 är kanske inte det bästa. Kolla med hotellet näe rush hour är dit du ska te x.

Nu är jag kanske lite fräck, men det går inte att boka om resan? Vi flög till SF men hem från LA, det är ganska smidigt och jag kan inte minnas att det var speciellt dyrt.

Däremot är allt annat otroligt dyrt, det är inga problem att bränna 60-70 dollar på en hyggligt enkel frukost i någon av de stora städerna.
Nja, vi har bokat med Eurobonuspoängen och bokade typ i december precis när biljetterna släpps och lyckades knipa i Businessclass. Hade en bokad resa under covid cph-sf och hem lax-cph, vilket hade varit perfekt men den blev inställd...
Hellu,

Lägligt eftersom vi precis också har lyckats nypa en bonusresa till LA i vår och sitter i samma sits :)
Så här långt har vi (jag) kommit i planeringen.
Resa i vår 10 dagar.

Dag 1 - St Monica / Venice
Dag 2 - Universal Studios
Dag 3 - Hollywood skylt, walk of fame, Beverly hills & eller Griffith observatory
Dag 4 - Disney world (eventuellt)
Dag 5 - Oklart.
Dag 6- Hyra en mustang och åka till Las Vegas + Hooverdammen
Dag 7 - Åka en helikoptertur i Vegas
Dag 8 - Oklart (har en pojkdröm om att skjuta något vapen som jag ska försöka bocka av här)
Dag 9 - Oklart
Dag 10- Flyg Vegas > LA > CHP.

Vet inte alls om detta blir för tight eller om jag missat något men jag tror vi bockar av mycket av det vi vill göra enligt ovan men det är ju några månader fort så kan ju ändras ;)
Jag har försökt hittat ett centralt hotell i LA som är nära till allt vi vill göra (förutom Disney) då jag också förstår det som att trafiken och avstånden inte är att leka med.

Följer tråden med intresse!

PS: Jag kan också ha råkat gjort en 21 sidor powerpoint som jag presenterade för min sambo förra fredagen. Där finns hela planeringen samt ekonomidelen om du vill ha några tips & kalkyler @Robbie ;)

1660983227088.png

Sida 18 är min favorit.
1660983090861.png
Älskar vad jag ser! :D Fantastiskt! Kul att ni med just ska vara där 10 dagar, ser ut som ett bra upplägg ovan. Tack för tips och trevlig resa!

Eftersom det diskuterats en del måste jag även tillägga att jag inte upplevt trafiken som farlig. Med lite planering, Google Maps, och koll på "rush hour(s)" är det verkligen fine. Men planera som sagt 2-3 dagar west side, och sen 2-3 dagar på annan plats.

LA är som många säger flera städer – så man får välja lite efter vad man är ute efter. Om det är första gången på plats skulle jag nog rekommendera 2-3 nätter i Venice och/eller Santa Monica och sen 2-3 nätter i typ West Hollywood. Då får ni lite av varje, i alla fall. Sen skulle jag köra upp längst kusten och stanna i Santa Barbara, Big Sur och Carmel. 3 nätter totalt räcker. Hade personligen vänt i Carmel och kört "snabba vägen" (innåt land) tillbaka till LA igen – men man kan såklart fortsätta uppåt också. I så fall hade jag skippat SF (eller typ max kört lunch där) och fokuserat på Healdsburg (Sonoma) en eller två nätter istället. Madrona Manor är ett otroligt hotell där uppe som jag kan rekommendera.

Jag tycker att LA är en av världens bästa matstäder, framförallt när det kommer till street food. Ät därför hamburgare på In N Out, American Beauty (Venice) och For The Win (Hollywood). Kör Koreatown en kväll (finns massvis med bra BBQ-ställen) och kanske även Sawtelle för Ramen. Uncle Paulie's är också nice för lunch. Annars är två favoriter Gjusta (frukost, brunch, lunch) och Gjelina (pizza) i Venice som enkelt kombineras med lite häng och en kaffe (från Intelligentsia typ) på Abbot Kinney. Market är en soft restaurang för middag (också i Venice). Finns så klart massvis med otrolig "fine dining" också men det har aldrig varit LA för mig.

Sen finns det ju dom klassiska grejerna som nog är rätt kul om man aldrig varit här, tänker utsikten från Griffith, en hike i Runyon eller Topanga, gå längst havet i Venice/Santa Monica, dra till piren i Malibu, gå ner för Rodeo Drive, etc.

Enjoy!

Eftersom det diskuterats en del måste jag även tillägga att jag inte upplevt trafiken som farlig. Med lite planering, Google Maps, och koll på "rush hour(s)" är det verkligen fine. Men planera som sagt 2-3 dagar west side, och sen 2-3 dagar på annan plats.
Just rådet att planera som du säger är ju det dom alla ger. Instämmer helt med att planera ett par dagar per sida istället för att tro att det ska gå att köra emellan.

Vet inte riktigt vilken referensram du har när du säger att den inte är så farlig. Men visst ijmf med Sao Paolo, Moskva, KL eller Bankgkok i rusning är det inte mkt värre. Men som exempel när jag bodde där kunde det ta runt 2tim från Manhattan Beach till Westwood på morgonen eller 60min från Westwood till Santa Monica. Körsträckor som annars tar 30 resp 10min.

Sedan finns det mycket att önska när det gäller angelinos och deras sätt att köra. Var beredd på en hel del defensiva medtrafikanter och konstiga omkörningar.

Men kör på (pun intended) men var street smart i körandet. Få andra städer har jag kört i som är som LA. 🙂

Just rådet att planera som du säger är ju det dom alla ger. Instämmer helt med att planera ett par dagar per sida istället för att tro att det ska gå att köra emellan.

Vet inte riktigt vilken referensram du har när du säger att den inte är så farlig. Men visst ijmf med Sao Paolo, Moskva, KL eller Bankgkok i rusning är det inte mkt värre. Men som exempel när jag bodde där kunde det ta runt 2tim från Manhattan Beach till Westwood på morgonen eller 60min från Westwood till Santa Monica. Körsträckor som annars tar 30 resp 10min.

Sedan finns det mycket att önska när det gäller angelinos och deras sätt att köra. Var beredd på en hel del defensiva medtrafikanter och konstiga omkörningar.

Men kör på (pun intended) men var street smart i körandet. Få andra städer har jag kört i som är som LA. 🙂

Fair enough, min upplevelse är nog lite annorlunda (läs bortskämd) då jag inte tvingats pendla och därmed kunnat vara mer flexibel. En timme mellan SM och Westwood låter t ex helt galet – brukar som du säger snarare ta 15-20 minuter om man kör San Vicente eller Wilshere! Men men, bättre att vara förberedd på det värsta och bli positivt överraskad. Hur som helst skulle jag inte vara nojig över trafiken personligen – det var mer min generella poäng.

Håller helt klart med - om det inte är så att man ska på 405 norrut klockan 0730 på morgonen. När jag pratar med kollegor runt om i landet så brukar jag skämtsamt säga att trafiken är en myt som alla Angelenos intalar andra för att inte fler människor ska flytta hit. Bodde för många år sedan på Södermalm och då tyckte jag det var värre att ta sig till och från Kista med bil under rusning än det är här mellan t.ex. Culver City till Torrance (som dessutom är längre avstånd).

Tillbaka
Topp