• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips sökes! Ersättare till stulen Visodate.

Iggmo

Breitling
Hej alla,
Efter en tabbe av mig så blev tyvärr min fantastiska Tissot Visodate stulen, nu har det snart gått fyra månader och det är dags att släppa taget och gå vidare. Som ny forummedlem skulle jag vilja be er om hjälp med att hitta en vettig ersättare, tänkte att här finns ju mängder kunniga människor som gärna delar med sig av lite visdom.

Som småbarnsförälder får man hålla hårt i slantarna och b udgeten är satt till 6000, hittas något extraordinärt som jag bara måste ha kan jag säkert krypa på knä och be om mer. Som total novis är det kanske lite svårt att förklara vad jag är ute efter men jag ska göra mitt bästa. Klockan kommer att användas nästan dagligen. Köper gärna nytt men begagnat kan absolut vara aktuellt.

På önskelistan stå följande:
-Automat
-Dress = läder
-Stilren, tunn "kant" runt urtavlan - tänk IWC Portuguese i förhållande mellan urtavla och boett
-Gärna vit urtavla - inte kritisk
-Gärna brunt läder - inte kritisk
-40-42mm - min Visodate var perfekt i storlek, får inte upplevas mindre

Klockor jag tycker om: Certina DS Powermatic 80, Tissot Chemin des Tourelles, IWC Portuguese såklart, Longines Heritage.
Slutligen vill jag avsluta med en inspirationsbild till er som vill hjälpa mig. Tack på förhand!

29949.jpg
 

Donorvar

Omega
Jag skulle rekommendera en Seiko Sarb, klämde på en häromdagen och den var underbar! Jag är själv på jakt efter en Sarb023 med vit urtavla, verkar vara oerhört svårt att hitta dock. Men det finns flera snygga modeller för den lite mindre kräsna. Även orient star har ett par schyssta dressare i min mening.

Missade helt det dära med tunna kanter. Avgår
 

plattfot

Rolex
något från mitt favoritbudgetmärke - Hamilton?

Jazzmaster chrono eller Maestro finns lätt begagnade för dryga 6000.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Vill man håla igen ytterligare på budgeten kan jag rekommendera en orient bambino. Mkt klocka för pengarna
 

plattfot

Rolex
Wow! Dom var riktigt snygga.
Problemet med begagnat är väl att man kan få vänta tills man fått grått hår innan klockan man letar efter finns begagnad.

Jazzmaster Maestro eller Daydate hittar du nya för under 6000 tror jag. Chronon, lite mer.

Edit: Maestro small second heter den jag menar.
 

Aron72

Cartier
Junghans meister chronoscope. En 2009-2010 utan subsekund liknar rätt mkt iwc:n.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    42.1 KB · Visningar: 104

Iggmo

Breitling
Tissot Tradition serien är ju väldigt fin, hade den varit automatisk hade jag köpt den på en gång. Varför ska det vara så svårt?
image_6902.jpg
 

Lithium

Cartier
20151003_184154.jpg

Slår ett slagsmål för ds-1 Day-Date. Jag gav 2000 för min begagnad i nyskick. Finns med andra färger på tavlan också.

Enda nackdelen jag upplever är lumen och att den är sjukt svår att avläsa tiden på ibland. Oftast på jobbet där vi har högt i tak och mycket lysrör i taket. Blir massor med reflexer och märkliga streck på min tavla sp man ser inte vad som är visare och vad som är reflexer utan att studera klockan en microsekund längre än vad man egentligen vill. Ute i naturligt ljus är den dock tydlig och ruggigt läcker!
 

Iggmo

Breitling
20151003_184154.jpg

Slår ett slagsmål för ds-1 Day-Date. Jag gav 2000 för min begagnad i nyskick. Finns med andra färger på tavlan också.

Enda nackdelen jag upplever är lumen och att den är sjukt svår att avläsa tiden på ibland. Oftast på jobbet där vi har högt i tak och mycket lysrör i taket. Blir massor med reflexer och märkliga streck på min tavla sp man ser inte vad som är visare och vad som är reflexer utan att studera klockan en microsekund längre än vad man egentligen vill. Ute i naturligt ljus är den dock tydlig och ruggigt läcker!
Den är också snygg, vet inte riktigt hur jag känner för "day" fönstret (vad heter det på riktigt?).
 

Greven

Audemars
Oris Culture Classic Date. Check på alla dina önskemål tror jag. Du får gå upp någon tusenlapp från din budget, men det kan det vara värt. Lycka till!

Skärmavbild 2015-10-03 kl. 20.02.59.png
 

Iggmo

Breitling
@Iggmo , vart tog du vägen? Här ger jag dig århundradets tips (enligt mig själv). Vore intressant att höra din kommentar. :)
Jag är här! Klockan får nästan full pott, är bara på priset det spricker. Försöker just nu övertyga regeringen om att jag ska få spendera lite extra ;)
Har en känsla av att det här inte kommer bli min sista klocka.:banghead:
 

Greven

Audemars
Jag är här! Klockan får nästan full pott, är bara på priset det spricker. Försöker just nu övertyga regeringen om att jag ska få spendera lite extra ;)
Har en känsla av att det här inte kommer bli min sista klocka.:banghead:
Ha ha ha...önskar dig lycka till med att övertyga regeringen! Ett alternativ till ny är att undersöka om någon i forumet sitter på en fin begagnad klocka. Då kanske det ryms inom budget? Sätt ut en annons i Köp-delen och kolla om du får napp. :)
 
Topp