• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips sökes gällande smidig back-up till Android (Samsung S6) och PC

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ibland hatar jag allt vad elektronik heter! Är det någon kunnig som kan komma med lite vettiga tips gällande back-up för min Samsung galaxy S6. Jag önskar något som säkerhetskopierar ALLT automatisk på ett och samma ställe. Finns det? Har googlat och kollat på Onedrive, Googledrive, Dropbox, Smartswitch osv., men blir inte mycket klokare. Vad är egentligen bäst och smidigast? Tacksam för alla tips jag kan få.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Ok, tack, men då måste man väl fixa med fotoapp och drive osv. Med backup via Wifi, menar du att allt synkar en viss tid punkt t.ex. hemma på natten? Jag vill inte råka synka allt, om jag råkat ta bort något, om du förstår vad jag menar?
Du kan välja i inställningar för backup vad som ska säkerhetskopieras och tillfälle. Du ska inte behöva någon extra app för foton. Känner att jag inte är världens bästa heller, så rätta mig gärna någon.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inställningar->säkerhetskopiera
Hmm... Antar att du menar att jag går in på inställningar > "säkerhetskopiera och återställ" i mobilen? Där kan jag bara välja om jag vill "säkerhetskopiera data" till mitt google-konto eller inte. Ingen mer specifik inställning. Att det ska vara så krångligt att få en vettig lösning :(
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hmm... Antar att du menar att jag går in på inställningar > "säkerhetskopiera och återställ" i mobilen? Där kan jag bara välja om jag vill "säkerhetskopiera data" till mitt google-konto eller inte. Ingen mer specifik inställning. Att det ska vara så krångligt att få en vettig lösning :(
Prova detta annars http://www.samsung.com/se/smart-switch/?CID=AFL-hq-mul-0813-11000170
Där kan du välja att kopiera till din dator eller molntjänst.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Prova detta annars http://www.samsung.com/se/smart-switch/?CID=AFL-hq-mul-0813-11000170
Där kan du välja att kopiera till din dator eller molntjänst.
Tack för all hjälp, men jag orkar inte mer av detta, eller ska man ringa någon support för att få till det här :( Verkar bara gå att kopiera från en mobil enhet till en annan, trots att det står, klart och tydligt, att man kan använda skiten till att "You can also keep the full backup of your Samsung Galaxy on your desktop PC with Smart switch. Either restore on a new device or restore on previous devices in case of emergency." SKIT!!!
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Tack för all hjälp, men jag orkar inte mer av detta, eller ska man ringa någon support för att få till det här :( Verkar bara gå att kopiera från en mobil enhet till en annan, trots att det står, klart och tydligt, att man kan använda skiten till att "You can also keep the full backup of your Samsung Galaxy on your desktop PC with Smart switch. Either restore on a new device or restore on previous devices in case of emergency." SKIT!!!
Du måste installera smartswitch på den dator med. Samsung har faktiskt en jättebra chatsupport på svenska.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack, nu fick jag hjälp, men tycker sånt här suger, då det tar alldeles för lång tid och är för krångligt för att lösa själv. Bara genom att ladda ner senaste versionen av smart switch, så funkade det. Tyvärr är det inte den jag hittade då jag själv letade :( Problemet kvarstår dock att det fortfarande inte finns någon smidig backupprogram/tjänst, som gör detta automatisk/synkroniserat och trådlöst :( Hur svårt kan det vara?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Tack, nu fick jag hjälp, men tycker sånt här suger, då det tar alldeles för lång tid och är för krångligt för att lösa själv. Bara genom att ladda ner senaste versionen av smart switch, så funkade det. Tyvärr är det inte den jag hittade då jag själv letade :( Problemet kvarstår dock att det fortfarande inte finns någon smidig backupprogram/tjänst, som gör detta automatisk/synkroniserat och trådlöst :( Hur svårt kan det vara?
Härligt, men se till att du har automatisk säkerhetskopiering, så får du en fullständig backup på dina program och inställningar på ditt gmail konto. sen får du använda smartswitch för detta plus bilder, och det borde att få detta program att per automatik ta backup mot valfri molntjänst.
 
Topp