• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tipsa om pilotklockor

Pulsar:
19CE9DB2-76D4-42DD-A46F-54B6861C7C1B.jpeg

Om man är sugen på att prova en pilotklocka i klassiskt format tycker jag denna är klockren! Lagom stor med sina 42mm, Orient flight heter den och du bör kunna hitta en för runt 1000 lappen ;)
0E75D090-86CC-4135-AFF2-7F384896117F.jpeg

Hur kan det komma sig att skaran ställer sig så positiv till archimede och samtidigt så emot steinhart?

Att Steinhart är i onåd beror nog mest på deras raka Rolex kopior.

Jag har haft både Archimede och Laco. Båda mycket fina klockor. Vill man vara historiskt korrekt så är Laco billigast av de ursprungliga tillverkarna. Skulle jag skälv köpa en flieger idag, skulle jag köpa Archimede 39mm.

Att Steinhart är i onåd beror nog mest på deras raka Rolex kopior.

Jag har haft både Archimede och Laco. Båda mycket fina klockor. Vill man vara historiskt korrekt så är Laco billigast av de ursprungliga tillverkarna. Skulle jag skälv köpa en flieger idag, skulle jag köpa Archimede 39mm.

Okej nice! Varför inte en 42mm? Smaksak?

Jag har haft 42mm (Laco) och tyckte det var för stort. Hade en Archimede 39mm som jag tyvärr sålde och nu saknar... Dock värt att beakta att kronan är rejäl och kan skära in i handleden lite.

A307B593-A9F4-403E-B665-0D69545F36F2.png
Laco Augsburg 39mm för 340 Euro är ett kap.

1EF7C1A9-3498-45D3-9377-7CC5CA503EF2.png
Laco Aachen 39mm, 340 Euro

642FBCD0-DDB1-42CB-9328-69B61F1698F1.jpeg

Stowa Flieger Klassik Baumuster B, 40mm, 990 Euro

Finns bara två svar inom rimlig budget. Laco eller Stowa. Stowa är mer modern, 10mm hög, medan Laco är närmare originalet, 12mm hög men lite enklare i designen.

A307B593-A9F4-403E-B665-0D69545F36F2.png
Laco Augsburg 39mm för 340 Euro är ett kap.

1EF7C1A9-3498-45D3-9377-7CC5CA503EF2.png
Laco Aachen 39mm, 340 Euro

642FBCD0-DDB1-42CB-9328-69B61F1698F1.jpeg

Stowa Flieger Klassik Baumuster B, 40mm, 990 Euro

Finns bara två svar inom rimlig budget. Laco eller Stowa. Stowa är mer modern, 10mm hög, medan Laco är närmare originalet, 12mm hög men lite enklare i designen.
Kanske man skulle testa med en sån där Aachen eller Augsburg för att se vad man tycker. Hade tänkt mig en i serierna med ETA-verk ev. bättre begagnad men det verkade inte som nån har nån att sälja till mig:bored: Nya finns ju om man vill vänta på leverans i upp till ett par månader men möjligen bättre slå till på en Laco med det prisbilligare (prisvärda?) Miyotaverket till man vet hur man upplever dem i verkligheten. Kanske blir jag glad och nöjd med en sån. De verkar finnas färdiga för leverans till otåliga också.

Få se, vad är det som skiljer mellan dem nu; Laco Aachen/Augsburg kontra de ETA-verkförsedda från både Laco och Stowa; annat verk men båda automat av hyfsad kvalitet förhoppningsvis, blånerade visarramar på de dyrare. Lätt kupat safirglas istället för plant safirglas, tror jag. Är det nåt mer? Lite annan utformad krona på den dyrare serien Laco och möjlighet att välja bort logga.
Värt prisskillnaden? Hm... det vete farao.

Senast ändrad:
Hej!
Väldigt osäker om detta är rätt tråd men upptäckte att Stowa kommer med en ny Flieger modell, Flieger Verus 40, som är lite mer lättöverkomlig (660 euro). Vad tror ni om denna? Jag tycker själv att den cleana urtavlan ser väldigt trevlig ut och priset är bra för ett spontanköp :)
https://www.stowa.de/en/Flieger+Klassik+40+Verus.htm

Fin!:)
Tycker dock att flygare förtjänar att vara så autentiska som möjligt, ok 56 mm kanske är lite överdrivet, men i övrig.

Steinhart? Seriöst?

Tack för tips! Archimede var riktigt snygga, lite dyrare än jag tänkt mig kanske.

Har läst runt och förstått att Steinhart har fått mycket hat här på forumet, dock vet jag inte riktigt varför, copy-cats?

Steinhart, DW och Invicta är alla icke-klockor här.

Steinhart er uten tvil ganske bra klokker for den prisen du betaler så det er ikke et dårlig kjöp.

Hva folk mener om merket og homage klokker generelt er jo en smaksak og opp til hver enkelt, men liker man designen og vil ha en homage så ser jeg ingenting feil med å kjöpe en Steinhart.

Og nei, jeg har ingen Steinhart og kommer nok ikke kjöpe noen selv.

Tillbaka
Topp