BengtBengt
Basic
Någon som har tips på en bra urmakare som kan Polera bra i Stockholmsområdet? Har en Certina Cronolympics med en ganska stor ding som behöver poleras...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller är de precis de som uppskattar urens ursprungliga former? Var inte en surgubbe, acceptera att vi alla har olika syn på hur uren skall se ut. Du är i minoritet i entusiastkretsar, men det är ok. Precis lika ok som min åsikt är. Min innefattar inte heller en irreversibel process, så visst är den lite bättre...- Nej det är den inte. Det vore intressant om de som tycker detta berättar om vart de polerar sina ur och av vilka. Det verkar som det är ytterst få som klarar denna delikata uppgift i Sverige. Det är också intressant att man är beredd att vara kritisk med dåliga bilder som utgångspunkt.
Gnällrövar som uppskattar gamla slitna repiga boetter är inte de som uppskattar estetiken inom urvärlden.
Ser inte logiken i ditt inlägg. Det vi däremot sett är att den aktuelle urmakaren inte har kompetensen att polera korrekt. Var jag polerar mina ur? Har bara hänt tre gånger och blivit besviken vid alla tre tillfällena. Vad jag vet, och tror jag skrivit det innan, har vi tre som har lapping-utrustning i Sverige. Två finbutiker så de går bort i de flesta fallen av de uren vi pratar om. En av dem har inte riktigt kommit igång heller. Sedan har vi McGyver här på forumet som har visat att han förstår vad plana ytor innebär. Med detta sagt har jag polerat de flesta uren själv, men hade inte gett mig på en boett som den på denna Tissot. Krävs riktig utrustning för det.- Jo, du vet bäst och därför vore det som jag sa lärorikt om du delade med dig vart du polerar dina ur för oss andra. - Kom igen nu delge dina kontakter på polerproffsen.
Din behandlade bild är visserligen skarpare, men boetten fortfarande lika mjuk i formerna.- Ser ni verkligheten pojkar? Det är en jpeg-bild som är "mjuk". Här är en behandlad bild. Tämligen stor skillnad är det.
Har du inte ätit frukost idag? Påstå att en klockintresserad gillar "repiga opolerade" (original) boteter endast för att "ingen" kan polera rätt är inte okej. Alla har olika typer av nörderi här, och många föredrar orörda/så gott som orörda boetter då de berättar en historia om klockans liv. Sen vill några ha helt nya klockor med allt vad det innebär, alternativt renoverade vintageklockor som ser ut som nya.- Oj! Tre traumatiska tillfällen där du fått en undermålig service. Hoppas du blev kompenserad för denna inkompetens. Nu förstår jag hur du tänker när du säger att du gillar gamla repiga opolerade boetter. Om jag sammanfattar det hela så är huvuddelen av landets urmakare inte kompetenta att polera boetter eftersom de saknar rätt utrustning.
Kanske dags att skapa en tråd med "undermålig polering" på detta ystra forum....
Otroligt fint! Inga före-bilder?Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Polertrissorna hade gått hårt åt boetten så vissa hörnor lät jag vara för att inte vara tvungen att ta bort för mycket material.
Boetten är först slipad i jigg med tre kornstorlekar på slipskivorna 400P => 800P=> 2000P, sedan har de slipade ytorna blankpolerats och toppytan och boettlocken sunburstslipats.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Bra räddat!Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Polertrissorna hade gått hårt åt boetten så vissa hörn lät jag vara för att inte vara tvungen att ta bort för mycket material.
Boetten är först slipad i jigg med tre kornstorlekar på slipskivorna 400P => 800P=> 2000P, sedan har de slipade ytorna blankpolerats och toppytan och boettlocken sunburstslipats.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Otroligt fint! Inga före-bilder?
Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Polertrissorna hade gått hårt åt boetten så vissa hörn lät jag vara för att inte vara tvungen att ta bort för mycket material.
Boetten är först slipad i jigg med tre kornstorlekar på slipskivorna 400P => 800P=> 2000P, sedan har de slipade ytorna blankpolerats och toppytan och boettlocket sunburstslipats.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Bra räddat! Du imponerar ideligen!Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Boetten är först slipad i jigg med tre kornstorlekar på slipskivorna 400P => 800P=> 2000P, sedan har de slipade ytorna blankpolerats och toppytan och boettlocket sunburstslipats.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Bra räddat, Tissoten fick sin värdighet tillbaka.Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Se, bra polering gör underverk och är inte något man skall underskatta.- Ett fantastiskt gott resultat! Nästan i originalskick och som en vacker tavla!
Betyder det att du tycker den såg sämre polerad ut innan?- Ett fantastiskt gott resultat! Nästan i originalskick och som en vacker tavla!
Riktigt bra resultat som vanligt!Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Grattis till en fin klocka! Riktigt kul att se dina jobb @McGyver ! Lite annat än en mjuk polertrissa med kromglans påSer fantastiskt ut, vilken skillnad Stort tack till McGyver för ett grymt jobb.
Fick hem denna fina Tissot Navigator av @Tompaz för ett tag sedan.
Resultatet:
Hoppas ägaren blir nöjd!
Hoppas du lärt dig att du inte ska kommentera poleringsråd de närmsta åren. Dåliga råd kan kosta mycket pengar.- Ett fantastiskt gott resultat! Nästan i originalskick och som en vacker tavla!
Läs tråden igen innan du gör något dumt. Har bara sett en bild på klockan du nämner men tycker den ser skarp ut så jag ser inte problemet.Jag personligen tyckte den blev bra Får lust att låta någon titta på min gamla Omega Geneve som är i behov av lite kärlek, ska kolla med Klockslaget här i Luleå om de kan titta på den...
https://klocksnack.se/threads/omegafynd-i-ett-garage.26500/
/Rikard
Jag märker det.professionella råd kan inte ges av i vart fall mig.
+1 tycker också den ser skarp ut. Ofta brukar ett nytt/putsat glas göra mycket för intrycket utan att man behöver röra boetten.Läs tråden igen innan du gör något dumt. Har bara sett en bild på klockan du nämner men tycker den ser skarp ut så jag ser inte problemet.
Nej men jag kommenterar inte polering utan att veta vad jag pratar om. Det finns tillräckligt med kunskap här för att folk ska slippa chansa.Är förresten det innehåll du skriver bland alla dina inlägg av professionell art?