• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Är väldigt sugen på en prx 35mm automatisk.
Va tycker folk som har eller har haft om prx?😊
Någon som har en 35mm och vill dela lite bilder?😏

Jag har den blå 35mm och kör med den nu under OWGM. Noterat att jag mesta använder den under sommaren, så tänkte att den skulle få lite mer handledstid även andra delar av året. Går så pass bra att jag funderar lite på att skaffa en ljusblå eller vit till sommaren. Nu ska den vara enda klockan 15 dagar till så det kanske hinner ändra sig.

Handled på lite drygt 16cm.

Börja med en bild på datumet. Ingen skelande den elfte iaf. 🙂
1000021248.jpg

1000021238.jpg

1000020948.jpg

1000020909.jpg

1000006915.jpg

1000005705.jpg

Senast ändrad:
Jag har den blå 35mm och kör med den nu under OWGM. Noterat att jag mesta använder den under sommaren, så tänkte att den skulle få lite mer handledstid även andra delar av året. Går så pass bra att jag funderar lite på att skaffa en ljusblå eller vit till sommaren. Nu ska den vara enda klockan 15 dagar till så det kanske hinner ändra sig.

1000021248.jpg

1000021238.jpg

1000020948.jpg

1000020909.jpg

1000006915.jpg

1000005705.jpg
Jäkligt snygg

Tissot verkar släppa en ny Visodate 39 med beads of rice-länk och den äldre logon. Känns som att Tissot har steppat upp senaste åren. Har ett par olika Pr516 och är riktigt nöjd med finishen.
1000009170.png

1000009169.png

1000021248.jpg

1000021238.jpg

1000020948.jpg

1000020909.jpg

1000006915.jpg

1000005705.jpg
Väldigt bra. Fina bilder!
Jag tror jag siktar på en sådan.
Jag ser framför mig den blå tavlan, alternativt den svarta. Men den blå ser väldigt trevlig ut!

1000021248.jpg

1000021238.jpg

1000020948.jpg

1000020909.jpg

1000006915.jpg

1000005705.jpg
De ända jag inte är kär i är strukturen på tavlan😅 hade hellre sett en helt slät tavla som på qvartz varianten, lite mer som en gammal rolex datejust än en royal oak😊

De ända jag inte är kär i är strukturen på tavlan😅 hade hellre sett en helt slät tavla som på qvartz varianten, lite mer som en gammal rolex datejust än en royal oak😊

Ja tänkte så olika man kan tycka, för det är strukturen på tavlan som jag uppskattar. :)

Kom på en sak till som jag uppskattar med 35mm. Det är att datumet kommer längre ut åt kanten på tavlan. Tycker det ser lite bättre ut än när det hamnar mer mot mitten. Plus ramen runt datumet.

Den här i rosé hade jag gärna sett i 35mm.

1000021444.jpg

Tissot verkar släppa en ny Visodate 39 med beads of rice-länk och den äldre logon. Känns som att Tissot har steppat upp senaste åren. Har ett par olika Pr516 och är riktigt nöjd med finishen.
1000009170.png

1000009169.png

Det bästa Tissot -släppet på länge! Hade den varit 37 mm hade lagt mig och tältat utanför min lokala urmakare ;) Men ska definitivt pröva den

IMG_3548.jpeg

Jag rullar gammal fin ’80 talare idag (33,5mm),men för att @Öbo ska få ytterligare referens kring storlek så kommer en bild på prx35 kvarts också.
IMG_3545.jpeg

Min handled är strax under 19cm (18,5-18,8)
Och jag skulle absolut välja kvarts över automat i denna modell om man inte absolut vill ha våffeltavlan. Prisskillnaden motsvarar inte några reella värden (snarare tvärt om om man är intresserad av tidshållning och billigt ägande).

IMG_3548.jpeg

Jag rullar gammal fin ’80 talare idag (33,5mm),men för att @Öbo ska få ytterligare referens kring storlek så kommer en bild på prx35 kvarts också.
IMG_3545.jpeg

Min handled är strax under 19cm (18,5-18,8)
Och jag skulle absolut välja kvarts över automat i denna modell om man inte absolut vill ha våffeltavlan. Prisskillnaden motsvarar inte några reella värden (snarare tvärt om om man är intresserad av tidshållning och billigt ägande).
PRX med datumbubbla?

1000009170.png

1000009169.png

Såg absolut trevlig ut, men möjligen snäppet mindre (36-38mm) hade varit att föredra. Sedan 100m WR och jag hade personligen hellre sett ett ETA 2824 istället för PM80.

Prx 40mm med modifierad länkinfästning för ett mer följsamt bärande.
IMG_3558.jpeg

Kramar nu handleden som den ska (precis som en Oysterquartz).
IMG_3560.jpeg

Även denna hade ett cyklop över datumet, men jag tog bort mitt. Sonen har fått samma mod av länken och har kvar sitt förstoringsglas…
IMG_3561.jpeg

Prx 40mm med modifierad länkinfästning för ett mer följsamt bärande.
IMG_3558.jpeg

Kramar nu handleden som den ska (precis som en Oysterquartz).
IMG_3560.jpeg

Även denna hade ett cyklop över datumet, men jag tog bort mitt. Sonen har fått samma mod av länken och har kvar sitt förstoringsglas…
IMG_3561.jpeg
Har du ”rundat av” så att länken går längre ner, om du förstår hur jag menar

Väldigt charmig och rimligt prissatt. Hade gärna sett den i 36 mm, men man kan inte få allt. Tror detta är min favorit i Tissots lineup just nu. Ingen i tråden som har slagit till på nya Visodate?

1000030086.jpg

Passade på att mäta min PRX 35mm under OWGM och noterar att den går väldigt bra. Snittar på 1,4s/d över 28 dagar. Enda större avvikelsen var den 16 mars, då jag åkte tåget till Stockholm över dagen. Oklart varför det nu skulle göra någon skillnad.

Fick för mig att den tappade lite så ställde därför fram den dryga halvminuten i starten av mars men blandade nog ihop den med en annan klocka. Därav att den gick dryga minuten före fram till igår.
1000021654.jpg

PRXn blir kvar efter att OWGM är över och jag får försöka bli bättre på att använda den lite mer utanför sommarhalvåret, som det annars blivit. Funderar fortfarande på att prova en vit eller möjligen guld, men vi får se.
1000021643.jpg

Hittade morfars gamla Tissot i gömmorna. Vet inte hur gammal den är eller vad det klan vara för referens. Blank baksida.

Bilagor

• Skärmavbild 2026-04-07 kl. 19.36.31.png
    Skärmavbild 2026-04-07 kl. 19.36.31.png
    713.9 KB · Visningar: 5
Hej tråden!
Grabben önskar sig en klocka i present när han konfirmerar sig i slutet av april.
Jag gillar PRX skarpt och funderar på om det vore en bra idé.
Frågan är först och främst kring storlek. Jag själv hade gärna rockat en 35mm men kidsen tycker nog en sån ser lite liten ut kanske.
Nu är han ju 14,5 år gammal och har inte börjat växa ordentligt så han är ju inte precis stor. Därför tror jag 40mm blir för stort på honom. Nu finns den ju i 38 men då bara i titan och den är lite väl dyr till en tonåring kan jag tycka.
Vad säger experterna - är det 35 man ska gå för?

Jag minns det som det var igår när jag själv konfirmerade mig. Jag fick en Certina i present och jag var överlycklig för den. Den hängde med rätt länge men när jag skulle lämna in den för batteribyte kanske fem år senare och de öppnade klockan så var hela verket rostigt. Det var inte bara batteriet som var slut kan man säga…

Hursomhelst - jag har länge tänkt att han ska få en bra klocka en vacker dag och nu när han helt självmant säger att han önskar sig en så känns det ju som helt rätt grej.

Tack på förhand!
Citerar mig själv här.
Jag har bestämt att han ska få en PRX 35mm.
Vi har varit och provat och jag tycker den ser helt ok ut på honom. Han tycker också den är snygg så jag kommer köra på detta.
Expediten i butiken tycker att en kvartsare är bäst till en 14-åring. Rent objektivt så är det säkert sant, men jag är så jäkla mycket mer förtjust i tavlan på automaten, så just nu är jag inställd på en powermatic 80. Är det HELT fel tycker ni? Visst - de är absolut mer ömtåliga än kvarts, men visst är det mycket roligare med en automat? Bara glasbaksidan är ju härlig i sig.
Grabben är rädd om sina grejer så jag tror inte den kommer få särskilt mycket stryk.
Blå tavla blir det oavsett.

Vad säger gänget - automat eller Quartz? Jag är öppen för Quartz men föredrar ju definitivt automaten.

Citerar mig själv här.
Vi har varit och provat och jag tycker den ser helt ok ut på honom. Han tycker också den är snygg så jag kommer köra på detta.
Expediten i butiken tycker att en kvartsare är bäst till en 14-åring. Rent objektivt så är det säkert sant, men jag är så jäkla mycket mer förtjust i tavlan på automaten, så just nu är jag inställd på en powermatic 80. Är det HELT fel tycker ni? Visst - de är absolut mer ömtåliga än kvarts, men visst är det mycket roligare med en automat? Bara glasbaksidan är ju härlig i sig.
Grabben är rädd om sina grejer så jag tror inte den kommer få särskilt mycket stryk.

Vad säger gänget - automat eller Quartz? Jag är öppen för Quartz men föredrar ju definitivt automaten.
Den finns nu i 38 också🥳(titan)

Citerar mig själv här.

Röstar för Quartz. Köpte en till min fru och hon är supernöjd eftersom hon använder sin garmin till vardags. Då slipper hon ställa in den osv. Dessutom lär ju typ kostnaden för att serva automataren överstiga värdet på klockan om 5-10 år

Den finns nu i 38 också🥳(titan)
Tack men Titan är inget för mig, dessutom är 35mm helt perfekt size har det visat sig.

Röstar för Quartz. Köpte en till min fru och hon är supernöjd eftersom hon använder sin garmin till vardags. Då slipper hon ställa in den osv. Dessutom lär ju typ kostnaden för att serva automataren överstiga värdet på klockan om 5-10 år
Jag tar detta i beaktning!
Tack!

Citerar mig själv här.

Kör på automatisk, mycket roligare tavla. hade automatisk tidigt när jag va ung, sen får man ju lära sig vilka aktiviteter man kan ha med sig automatiska eller så fick man ta en gshock.

Tillbaka
Topp