• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Om någon är intresserad så finns denna Tissot T-Touch Connect Solar i fint skick på K&S :)

Vid frågor eller intresse så är de bara att hojta till via PM.

Edit: såld.

2890.jpg

Senast ändrad:
Ett av sommarens projekt har varit att hitta ett passande band till min Tissot Seastar Navigator. Efter mycket efterforskande landade det i ett marinblå rallyband från Atelier Romane. Måste säga att jag tycker den blåa nyansen gifte sig perfekt med subdialsen. Valde borstat viklås, vilket passar utmärkt med den borstade översidan av boetten.

Tissot-klockan har lite skavanker som syns om man synar den noga, men inget allvarligt. Verket är nyservat och undertecknad helnöjd!

Bilagor

• _DF02214.JPG
    _DF02214.JPG
    452.6 KB · Visningar: 28
Ett av sommarens projekt har varit att hitta ett passande band till min Tissot Seastar Navigator. Efter mycket efterforskande landade det i ett marinblå rallyband från Atelier Romane. Måste säga att jag tycker den blåa nyansen gifte sig perfekt med subdialsen. Valde borstat viklås, vilket passar utmärkt med den borstade översidan av boetten.

Tissot-klockan har lite skavanker som syns om man synar den noga, men inget allvarligt. Verket är nyservat och undertecknad helnöjd!
Väldigt snygg vit tavla. Ser nästa lite porslin ut.
Håller helt med om bandets färg och subdialsen

Har länge sneglat på PRX. Eftersom jag inte är så stadd i kassan så köpte jag först en ny PRX hos en gråhandlare för 3500:-. Märkte direkt att det var något som inte stämde med den, dålig finish på både boett och armband, dålig passform mellan armband och boett, matt urtavla m.m. Min erfarenhet är att PRX är en mycket välklonad klocka, både som quartz och powermatic.
tissot fake vs real.webp

Kollade youtube och såg en mycket bra jämförelsevideo. Klonen har ett svart stift i slutlänken medans den äkta PRX:en har ett silverfärgat stift. Små luriga detaljer som kan lura den mest inbitne klocknörd. Jag bestämde mig för att returnera klonen. Jag vill dock tillägga att jag inte är riktigt 100% säker på att det var en klon, det kan ha varit en Tissot PRX i äldre utförande, men min magkänsla var dålig och jag ville inte ta några risker. En gråhandlarklocka är billig av en anledning, den behöver inte vara fake men den kan ha varit returnerad eller ha legat på en hylla i x antal år.

Tissot PRX-4.webp

Krossade spargrisen och gick till Stjärnurmakarna. Betalade fullpriset 4795:-
Den äkta varan är välpolerad och skinande.

Tissot PRX 20260812_165842.webp

Klockan levererades i den nya större klocklådan med kudde.
Den äldre lådan är högre och smalare.

Tissot PRX Spänne.webp

Tissot PRX-11.webp

Glipan mellan ändlänk och boett.

Har länge sneglat på PRX. Eftersom jag inte är så stadd i kassan så köpte jag först en ny PRX hos en gråhandlare för 3500:-. Märkte direkt att det var något som inte stämde med den, dålig finish på både boett och armband, dålig passform mellan armband och boett, matt urtavla m.m. Min erfarenhet är att PRX är en mycket välklonad klocka, både som quartz och powermatic.
tissot fake vs real.webp

Kollade youtube och såg en mycket bra jämförelsevideo. Klonen har ett svart stift i slutlänken medans den äkta PRX:en har ett silverfärgat stift. Små luriga detaljer som kan lura den mest inbitne klocknörd. Jag bestämde mig för att returnera klonen. Jag vill dock tillägga att jag inte är riktigt 100% säker på att det var en klon, det kan ha varit en Tissot PRX i äldre utförande, men min magkänsla var dålig och jag ville inte ta några risker. En gråhandlarklocka är billig av en anledning, den behöver inte vara fake men den kan ha varit returnerad eller ha legat på en hylla i x antal år.

Tissot PRX-4.webp

Krossade spargrisen och gick till Stjärnurmakarna. Betalade fullpriset 4795:-
Den äkta varan är välpolerad och skinande.

Tissot PRX 20260812_165842.webp

Klockan levererades i den nya större klocklådan med kudde.
Den äldre lådan är högre och smalare.

Tissot PRX Spänne.webp

Tissot PRX-11.webp

Glipan mellan ändlänk och boett.
9 av 10 PRX som säljs på t.ex. Tradera är fejk.

Enklaste sättet att känna igen en fejkklocka är nog serienumret. De äkta har ett större typsnitt med ett litet mellanrum mellan de tre grupperna om tre tecken. De falska har ett mindre typsnitt och de tre grupperna om tre tecken har ett större mellanrum. Exempel på fejk: https://www.tradera.com/item/745427058

Själva serienumret på de falska är oftast snott från en äkta klocka så det går inte att kolla äktheten på Tissots hemsida.

Den gyllene PRX'en på Tradera har ett serienummer som stämmer överens med modellen, men det kan ju vara stulet. Antar att det finns flera olika klon-tillverkare och att de har olika sätt att plagiera på, dvs bristerna är inte desamma på alla kloner. Att stansa in en nummer-
bokstavskombination med rätt avstånd och storlek bör vara det minsta bekymret.

Jag håller inte med om att serienumret på guld-PRX:en på Tradera har avvikande arrangemang av serienumret, det ser identiskt ut på
min 100% äkta Tissot, så när som på W och S som ligger för nära varandra. Kanske har Tissot ollika utförande beroende på årsmodell ?

Tissot PRX serienummer.webp

Tycker att avståndet mellan bokstäverna är för stort på denna. På min 100% äkta PRX får en bokstav knappt plats
mellan bokstavskombinationerna, på denna får en bokstav ledigt plats mellan bokstavskombinationerna. Frågan
är om Tissot någonsin har ändrat på arrangemanget av serienumret genom åren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp