• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot vs Christopher Ward vs .....

Lasse_S

Basic
Är på gång att införskaffa en ny klocka och vill gärna få era synpunkter på valet.
Har tänkt mig en "dykare" med röd bezel vilket ju begränsar utbudet. Jag har i alla fall hittat följande:
- Tissot Seastar 1000 Automatic
samt
- Christopher Ward C60 Trident Pro 600

Som relativt ny klockentusiast undrar jag hur ni på forumet tänker när det gäller Wards klockor?

Är det bara ett "märke" eller kan man kalla dem för tillverkare? Tissot är ju en välkänd tillverkare som
"alltid" funnits, Christopher Ward är i detta sammanhang väldigt nya... Jag har förstått att kvalitén och
utförandet från Ch. Ward är mycket bra, men hur är det om 5 - 10 år, går det att få klockan servad om
Ch. Ward skulle försvinna? Som jag förstå så måste all service ske hos dem i U.K., kanske inte så kul
nu med Brexit?

Tar tacksamt emot era åsikter, jag kanske är helt ute och cyklar.....
Lasse

ps kunde inte få in bilder i inlägget, men ni har säkert koll på modellerna ds

I Ch. Ward sitter ett Selitta SW200-1 så i princip varenda urmakare borde kunna serva klockan i framtiden. Att sen Ch. Ward kräver att man servar hos dem för att garantin ska gälla må så vara, men om de inte finns kvar så spelar ju garantin ingen roll.

Låter ju som ett bra argument. De lämnar ju 60 månaders garanti, bör man serva klockan inom den tiden?
Kommer troligen att bära den några dagar i veckan, resterande tid sitter den i en hinder.

Om man jämför kvalitén och finishen med Tissot, är det någon skillnad?

I Ch. Ward sitter ett Selitta SW200-1 så i princip varenda urmakare borde kunna serva klockan i framtiden. Att sen Ch. Ward kräver att man servar hos dem för att garantin ska gälla må så vara, men om de inte finns kvar så spelar ju garantin ingen roll.
Som du säger ja, fast när det är dags att serva en Tissot lär garantin ändå ha gått ut (eller så är det ju ett garantiärende).

OnT: min första klocka var en Tissot och jag tycker att de är ett bra instegsalternativ.

Båda är toppen klockor, välj den du tycker mest om, design mässigt, du vill ju titta på den när den sitter på handleden och inse att du inte kollar hur mycket klockan är utan du gjorde det för att beundra skönheten...

Kunde inte sagt det bättre själv! :)
Tycker nog att C60 Trident Pro är snäppet snyggare + att den finns med länk.
Var bara lite osäker på Ch. Wards "status" i klockvärlden. Blir nog en beställning
inom kort, de ger ju 15% rabatt nu.

Jag lägger min röst på Ch.Ward.
Obligatorisk bild:
20170708_140326.jpg

Tillbaka
Topp