• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjej med smala handleder - Första köpet

Hej!

Mitt första inlägg här blir en köpfråga. Känner verkligen hur det kliar i fingrarna efter att jag har nördat in på mig mekaniska klockor. Jag kan inte få nog av att titta på alla era fantastiska bilder som ni lägger upp.

Jag har ärvt en mekanisk klocka från min morfar (som jag har rengjort och lyckats få igång) som jag gillar. Behöver bara byta ut armbandet och sen kan jag bära den stolt. Jag är otroligt fascinerad av vintage klockor (allt som har med historia, hantverk och utförandet att göra) och kommer säkert ha flera i min samling framöver, men jag känner att jag vill att min första inköpta mekaniska klocka ska vara ny.

Nu är jag som sagt rätt så ny på mekaniska klockor så jag känner mig lite vilsen och vill dessutom inte lägga ut allt för mycket pengar nu i början. Jag vill defitivt inte gå över 2000kr. Men det beror ju självklart på klockan. Det kanske blir en större investering i framtiden. Jag har tittat mycket på Seiko. De har förmånliga priser och valmöjligheten är stor. Sen har vi ju även andra märken, men jag känner mig överväldigad och osäker över vilka klockor som är bra. Så jag hade uppskattat lite tips på damklockor som är snygga och där jag får värde för mina pengar.

Många av dagens klockor som är på modet för kvinnor är rätt så stora och packade med strass (ryser bara jag ser en Michael Kors klocka). Vilket är något som inte faller mig i smaken. Jag tror jag är mer stilren och klassisk. Men även det beror på modellen. Jag gillar konceptet med Seiko SNE885, solar och pärlemor med en modern och stilren design, men den är nog för stor på min taniga handled. Min handled är på endast 14 cm vilket gör det ibland svårt för mig att hitta en klocka med rätt passform. Är tveksam om jag kan gå över 36mm utan att det ser löjligt ut.

Jag är inte så förtjust i guldfärgade klockor (om den inte är en vintage klocka) så jag vill nog ha en klocka i rostfritt stål. Det går bra med läderarmband. Romerska siffror tilltalar mig men även vanliga indexmarkeringar går bra. Sen har vi urtavlan. Jag hade tänkt mig att den skulle vara ljus eller vit.

Tar tacksamt emot tips på snygga och bra damklockor som jag kan få stor glädje av i flera år framöver. :)

IMO den ultimata damklockan, tyvärr dock ej inom din budget.
Med det sagt.... Varmt välkommen till KS :)
image.jpeg

De här är fina ur, som inte är så stora.
Certinas eget urverk sk inhouse, från 1970, vit tavla. 29mm.
Vettigt, nåja, pris!
Själv har jag en liknande med svart tavla efter pappa.
4622F4EB-3B51-4CD7-BDC2-0FA93247BAC0.png

https://www.chrono24.com/se/certina...rosa--id6280791.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK
Edit:
Välkommen, glömde det i letandet efter en klocka åt dig!
Vi håller till i ett jättemysigt, varmt och mögligt vintageträsk!
Här finns oändligt många stigar och hål att följa och trampa ner i!
Vi ska stötta dig på vägen...:D

Senast ändrad:
Klockor med liten storlek finns en uppsjö av till bra priser, då de generellt är impopulära på andrahandsmarknaden eftersom dem flesta entusiaster verkar vara män och modet har gått mot större klockor. Således good news för dig!
Solar i allära, men många entusiaster föredrar manuell/automatisk. Tänk i så fall på skick, så att du inte åker på service som kostar mångdubbelt vad klockan är värd. Välkommen!

Finns en hel del schyssta seiko 5or som inte är allt för stora. Både dam och herrmodeller. Spana in creationwatches och se deras utbud, vettiga priser där.

De här är fina ur, som inte är så stora.
Certinas eget urverk sk inhouse, från 1970, vit tavla. 29mm.
Vettigt, nåja, pris!
Själv har jag en liknande med svart tavla efter pappa.
4622F4EB-3B51-4CD7-BDC2-0FA93247BAC0.png

https://www.chrono24.com/se/certina...rosa--id6280791.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK
Edit:
Välkommen, glömde det i letandet efter en klocka åt dig!
Vi håller till i ett jättemysigt, varmt och mögligt vintageträsk!
Här finns oändligt många stigar och hål att följa och trampa ner i!
Vi ska stötta dig på vägen...:D
Haha tack så mycket!! Det var verkligen en intressant klocka. Gillar patinan och urtavlan.
Känner redan på mig att jag kommer bli beroende av själva jakten på vintage klockor...så svårt att hålla sig borta. :)

Klockor med liten storlek finns en uppsjö av till bra priser, då de generellt är impopulära på andrahandsmarknaden eftersom dem flesta entusiaster verkar vara män och modet har gått mot större klockor. Således good news för dig!
Solar i allära, men många entusiaster föredrar manuell/automatisk. Tänk i så fall på skick, så att du inte åker på service som kostar mångdubbelt vad klockan är värd. Välkommen!
Ah det låter ju lovande! Får nog bege mig ut på en skattjakt då. Det här kan bli ett "farligt" beroende. :D
Ja jag var lite osäker över solar (även om det är ett intressant koncept). Jag kommer nog försöka hålla mig till manuella/automatiska klockor (digitala och quartz i enstaka fall).

Longines är en tillverkare med en del automatiska/mekaniska damklockor, tror dock inte det är inom budget. Hade det varit en herrklocka, mekanisk och under 2000kr hade det möjligen varit lite enklare att tipsa, men även där är det svårt med en ny mekanisk klocka med den budgeten och övriga kriterier. Seikon var det ju inget fel på, riktigt snygg. Tissot har också snygga och prisvärda damklockor. Om du inte tänkt höja budgeten så tycker jag absolut du ska titta på kvarts och soldrivet. Det finns inga riktiga "entusiaster" som förkastar soldrivet eller kvarts, det är bara fjanterier. Men en mekanisk klocka är generellt dyrare i inköp och absolut dyrare i drift. uret.se har en watchfinder funktion där du kan skriva in dina kriterier och få förslag därefter. Lycka till :)

Haha tack så mycket!! Det var verkligen en intressant klocka. Gillar patinan och urtavlan.
Känner redan på mig att jag kommer bli beroende av själva jakten på vintage klockor...så svårt att hålla sig borta. :)
Det finns massor av vintage-ur där ute, som bara väntar!
Gamla sk sportur 29 - 34 mm. Köpte ett fungerande sådant för kaffepengar på Erikshjälpen.

Longines är en tillverkare med en del automatiska/mekaniska damklockor, tror dock inte det är inom budget. Hade det varit en herrklocka, mekanisk och under 2000kr hade det möjligen varit lite enklare att tipsa, men även där är det svårt med en ny mekanisk klocka med den budgeten och övriga kriterier. Seikon var det ju inget fel på, riktigt snygg. Tissot har också snygga och prisvärda damklockor. Om du inte tänkt höja budgeten så tycker jag absolut du ska titta på kvarts och soldrivet. Det finns inga riktiga "entusiaster" som förkastar soldrivet eller kvarts, det är bara fjanterier. Men en mekanisk klocka är generellt dyrare i inköp och absolut dyrare i drift. uret.se har en watchfinder funktion där du kan skriva in dina kriterier och få förslag därefter. Lycka till :)
Jag börjar förstå att min budget för en ny automatisk/mekanisk klocka kanske inte var helt rimlig. Som sagt jag är flexibel och om jag nu ska investera i en ny klocka så har jag inget emot att betala lite mer. Jag har sneglat lite mot Longines och Tissot (när jag tittat på vintage klockor) så jag ska absolut se vad de har att erbjuda. Tack för förslagen!

Det finns massor av vintage-ur där ute, som bara väntar!
Gamla sk sportur 29 - 34 mm. Köpte ett fungerande sådant för kaffepengar på Erikshjälpen.
Härligt när man kan göra sånna fynd!

Hej och känn dig varmt välkommen hit!
När jag tittade på klockor som min moster skulle få i julklapp tyckte jag denna var väldigt fin. Under 2000 kr och automatisk. Ref nr SYMC07
Lycka till!
symc07k1_01_2.jpg
Tack så mycket!
Den Seikon var riktigt snygg. Intressant med den räfflade urtavlan.

C64A6E0D-3F4C-4CD3-BCFE-3BDBBC934F22.jpeg

Min fru har en sån här sen omkring 15 år. Mycket bang for buck. Sinn 456. Går nog att landa för omkring 10’. Enormt billig i drift, service kostar en spottstyver och det finns en uppsjö tavlor och armband för den ombytliga.
Låter verkligen som en kvalitets klocka. Elegant var den också! Ska ha den i åtanke innan jag bestämmer mig.

Hej!

Mitt första inlägg här blir en köpfråga. Känner verkligen hur det kliar i fingrarna efter att jag har nördat in på mig mekaniska klockor. Jag kan inte få nog av att titta på alla era fantastiska bilder som ni lägger upp.

Jag har ärvt en mekanisk klocka från min morfar (som jag har rengjort och lyckats få igång) som jag gillar. Behöver bara byta ut armbandet och sen kan jag bära den stolt. Jag är otroligt fascinerad av vintage klockor (allt som har med historia, hantverk och utförandet att göra) och kommer säkert ha flera i min samling framöver, men jag känner att jag vill att min första inköpta mekaniska klocka ska vara ny.

Nu är jag som sagt rätt så ny på mekaniska klockor så jag känner mig lite vilsen och vill dessutom inte lägga ut allt för mycket pengar nu i början. Jag vill defitivt inte gå över 2000kr. Men det beror ju självklart på klockan. Det kanske blir en större investering i framtiden. Jag har tittat mycket på Seiko. De har förmånliga priser och valmöjligheten är stor. Sen har vi ju även andra märken, men jag känner mig överväldigad och osäker över vilka klockor som är bra. Så jag hade uppskattat lite tips på damklockor som är snygga och där jag får värde för mina pengar.

Många av dagens klockor som är på modet för kvinnor är rätt så stora och packade med strass (ryser bara jag ser en Michael Kors klocka). Vilket är något som inte faller mig i smaken. Jag tror jag är mer stilren och klassisk. Men även det beror på modellen. Jag gillar konceptet med Seiko SNE885, solar och pärlemor med en modern och stilren design, men den är nog för stor på min taniga handled. Min handled är på endast 14 cm vilket gör det ibland svårt för mig att hitta en klocka med rätt passform. Är tveksam om jag kan gå över 36mm utan att det ser löjligt ut.

Jag är inte så förtjust i guldfärgade klockor (om den inte är en vintage klocka) så jag vill nog ha en klocka i rostfritt stål. Det går bra med läderarmband. Romerska siffror tilltalar mig men även vanliga indexmarkeringar går bra. Sen har vi urtavlan. Jag hade tänkt mig att den skulle vara ljus eller vit.

Tar tacksamt emot tips på snygga och bra damklockor som jag kan få stor glädje av i flera år framöver. :)
Snygg damklocka att lägga vantarna på, när ekonomin tillåter, måste vara en lady Datejust. Den ultimata damklockan, tycker jag. :)

Jag har tyvärr inget direkt tips, förutom att det finns gott om vintageur (herrur egentligen) i storlek 30-35mm för ett par tusenlappar att få här på köp & sälj med jämna mellanrum.
Annars vill jag mest hälsa välkommen, det är allt för få damer i denna hobby :)

Snygg damklocka att lägga vantarna på, när ekonomin tillåter, måste vara en lady Datejust. Den ultimata damklockan, tycker jag. :)
Ah ja det är en riktig klassiker. En vacker dag så....
Jag har tyvärr inget direkt tips, förutom att det finns gott om vintageur (herrur egentligen) i storlek 30-35mm för ett par tusenlappar att få här på köp & sälj med jämna mellanrum.
Annars vill jag mest hälsa välkommen, det är allt för få damer i denna hobby :)
Tack! :)
Det kommer säkert bli flera vintage klockor för min del. Ska hålla ögonen öppna.
Häng här dagligen i några veckor och jobba upp den mentala gränsen till en Cartier. ;)
Det är enda rimliga lösningen faktiskt.
Ja, det är redan otroligt frestande med en Cartier. :D

075B4797-C5C6-4E6E-98C9-7DF11096AB25.jpeg

Skämt å sido så finns det mycket roligt om man siktar på vintage och orkar engagera sig lite. Jag köpte denna till min fru och hon har använt den dagligen i typ 2 år. Köpet var en ren chansning som gick hem, enbart 1500kr. Fasetterat glas och väldigt mycket personlighet för näst intill gratis i klocksammanhang.

075B4797-C5C6-4E6E-98C9-7DF11096AB25.jpeg

Skämt å sido så finns det mycket roligt om man siktar på vintage och orkar engagera sig lite. Jag köpte denna till min fru och hon har använt den dagligen i typ 2 år. Köpet var en ren chansning som gick hem, enbart 1500kr. Fasetterat glas och väldigt mycket personlighet för näst intill gratis i klocksammanhang.
Jag kan verkligen förstå varför hon gillar den så mycket! Härlig färg på urtavlan.
Är lite därför jag lockas till vintage. Klockor som är unika och har personlighet. Verkligen spännande och intressant att efterforska och lära sig historien bakom klockan och alla dess komponenter.

En Certina DS från -67 som i det här fallet kostade mig ca 1500 på Tradera. Frun använde den dagligen i ca ett år och var väldigt nöjd med den.
779AC1A1-73B0-4F13-97A7-AA536B0B7B99.jpeg

3E7717D9-24F6-4FF6-B8CC-F997989CC626.jpeg

Lite senare köpte jag denna Rolex Explorer till mig själv. Den satt väldigt mycket bättre på henne och hon älskade den från dag 1 så hon fick överta den. Även om priset var ca 30k så kommer den hålla sitt värde och jag skulle kunna sälja den för samma pengar. Frun skulle iofs slå ihjäl mig :rolleyes:

41959AC9-95E9-4D47-8DFF-D3A30811FDC7.jpeg

2FD6A33B-7D93-44C9-A140-F390F5E55D5B.jpeg

8312815F-35B3-4B97-8EF0-D1C505E3FABA.jpeg

Certina har flera roliga vintagemodeller och de är ofta prisvärda. Men jag misstänker att inte heller Ts är immun och kan stå emot dyrare klockor så småningom :)

Ser att du fått många förslag, främst på lite kändare märken kanske, så jag passar på att slå ett slag för några märken med mycket vintage, där kvalitén finns, men de kanske inte är fullt så kända bland gemene konsument i dagsläget, exempel på sådana märken är Cyma, Eterna, Movado, Minerva, samt även Atlantic.

Finns såklart även fler, många fler. Men dessa tycker jag är en bra början att börja kolla på, inom den budget du har.

Tillbaka
Topp