• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjej med smala handleder - Första köpet

Orient, kanske? Seriouswatches i Nederländerna (bästa stället att handla Orient i nuläget) har rea på en del dammodeller: https://www.seriouswatches.com/collections/orient/Women+mechanical?sort_by=manual
Nu kanske alla dom här är lite för glittriga för din smak, men dom är alla mekaniska och ligger på omkring 2.000 kr!
fdb0a009d_3_800x.jpg

fdbae004w_800x.jpg

fac07003w_800x.jpg
She no likey fake bling. (Vilket är helt rätt)

She no likey fake bling. (Vilket är helt rätt)
Iallafall rätt prisklass, till skillnad från många andra förslag! Svårt att pricka in rätt på alla! :D
Själv tycker jag dock att tonneaun med fjäril på tavlan är rätt läcker! Har generellt svårt för open heart, men funkar på den tycker jag! :D

I och med att du gillar Santos så tycker jag att du ska kasta ett öga på Longines Dolce Vita. Kanske helst på länk.
Ny så hamnar den ett hyfsat stort snäpp upp i budget, men beg så är du ganska nära.
Morsan har en sådan, snygg klocka, och har för mig att den finns i flera storlekar.

Det finns helt oanvända 60-talsklockor av märket Juvenia på eBay som passar din budget.
Kika på de runda med vit tavla! Det är mitt tips.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...0.Xjuvenia+nos.TRS0&_nkw=juvenia+nos&_sacat=0
Verkligen intressant med NOS klockor. De var ju riktigt snygga och stilrena. Åh nu får jag beslutsångest....
En Certina DS från -67 som i det här fallet kostade mig ca 1500 på Tradera. Frun använde den dagligen i ca ett år och var väldigt nöjd med den.
779AC1A1-73B0-4F13-97A7-AA536B0B7B99.jpeg

3E7717D9-24F6-4FF6-B8CC-F997989CC626.jpeg

Lite senare köpte jag denna Rolex Explorer till mig själv. Den satt väldigt mycket bättre på henne och hon älskade den från dag 1 så hon fick överta den. Även om priset var ca 30k så kommer den hålla sitt värde och jag skulle kunna sälja den för samma pengar. Frun skulle iofs slå ihjäl mig :rolleyes:

41959AC9-95E9-4D47-8DFF-D3A30811FDC7.jpeg

2FD6A33B-7D93-44C9-A140-F390F5E55D5B.jpeg

8312815F-35B3-4B97-8EF0-D1C505E3FABA.jpeg

Certina har flera roliga vintagemodeller och de är ofta prisvärda. Men jag misstänker att inte heller Ts är immun och kan stå emot dyrare klockor så småningom :)
Både Certinan och Rolexen var riktigt nice! Rolexen passar din fru riktigt bra. En bra klocka är en investering men den håller som sagt sitt värde (till och med ökar).
Ser att du fått många förslag, främst på lite kändare märken kanske, så jag passar på att slå ett slag för några märken med mycket vintage, där kvalitén finns, men de kanske inte är fullt så kända bland gemene konsument i dagsläget, exempel på sådana märken är Cyma, Eterna, Movado, Minerva, samt även Atlantic.

Finns såklart även fler, många fler. Men dessa tycker jag är en bra början att börja kolla på, inom den budget du har.
Bra tips! Jag är inte så strikt när det kommer till märken så jag ska absolut kolla upp dem. Tack!
Orient, kanske? Seriouswatches i Nederländerna (bästa stället att handla Orient i nuläget) har rea på en del dammodeller: https://www.seriouswatches.com/collections/orient/Women+mechanical?sort_by=manual
Nu kanske alla dom här är lite för glittriga för din smak, men dom är alla mekaniska och ligger på omkring 2.000 kr!
fdb0a009d_3_800x.jpg

fdbae004w_800x.jpg

fac07003w_800x.jpg
Intressant design, men kanske inte riktigt min stil. :oops:

Fakeguld och fakestrass är djävulens påfund.
:D HAHAHA! Måste nog hålla med!
:heart: De var riktigt söta. Kostar som sagt inte så mycket så jag känner på mig att jag definitivt kommer ha en sådan i min samling. Tack!
I och med att du gillar Santos så tycker jag att du ska kasta ett öga på Longines Dolce Vita. Kanske helst på länk.
Ny så hamnar den ett hyfsat stort snäpp upp i budget, men beg så är du ganska nära.
Morsan har en sådan, snygg klocka, och har för mig att den finns i flera storlekar.
Den var riktigt fin! Har lite Cartier känsla över den.
Det här var inte lätt. Nu har jag så mycket att välja mellan. :happyhappy:

Tänkte också på Dolce Vita. Ett par millimeter större så hade jag varit intresserad själv :)
Problemet är att den där väl är en kvartsare? @Serendipity är ute efter en mekanisk.

Ju mer jag tittar på klockan desto mer förtjust blir jag i den (även om det är ett kvartsur). :heart:
Måste börja skriva en önskelista!
Kvarts är helt ok faktiskt, det har jag kommit till insikt om efter 20+ år av klockälskande :)
Visste du att Louis Vuitton gör klockor ? De finns begagnade för damer från c:a 10000:-
Här en bild av mina två som bägge är 39mm

image.jpeg

image.jpeg

Hej!

Mitt första inlägg här blir en köpfråga. Känner verkligen hur det kliar i fingrarna efter att jag har nördat in på mig mekaniska klockor. Jag kan inte få nog av att titta på alla era fantastiska bilder som ni lägger upp.

Jag har ärvt en mekanisk klocka från min morfar (som jag har rengjort och lyckats få igång) som jag gillar. Behöver bara byta ut armbandet och sen kan jag bära den stolt. Jag är otroligt fascinerad av vintage klockor (allt som har med historia, hantverk och utförandet att göra) och kommer säkert ha flera i min samling framöver, men jag känner att jag vill att min första inköpta mekaniska klocka ska vara ny.

Nu är jag som sagt rätt så ny på mekaniska klockor så jag känner mig lite vilsen och vill dessutom inte lägga ut allt för mycket pengar nu i början. Jag vill defitivt inte gå över 2000kr. Men det beror ju självklart på klockan. Det kanske blir en större investering i framtiden. Jag har tittat mycket på Seiko. De har förmånliga priser och valmöjligheten är stor. Sen har vi ju även andra märken, men jag känner mig överväldigad och osäker över vilka klockor som är bra. Så jag hade uppskattat lite tips på damklockor som är snygga och där jag får värde för mina pengar.

Många av dagens klockor som är på modet för kvinnor är rätt så stora och packade med strass (ryser bara jag ser en Michael Kors klocka). Vilket är något som inte faller mig i smaken. Jag tror jag är mer stilren och klassisk. Men även det beror på modellen. Jag gillar konceptet med Seiko SNE885, solar och pärlemor med en modern och stilren design, men den är nog för stor på min taniga handled. Min handled är på endast 14 cm vilket gör det ibland svårt för mig att hitta en klocka med rätt passform. Är tveksam om jag kan gå över 36mm utan att det ser löjligt ut.

Jag är inte så förtjust i guldfärgade klockor (om den inte är en vintage klocka) så jag vill nog ha en klocka i rostfritt stål. Det går bra med läderarmband. Romerska siffror tilltalar mig men även vanliga indexmarkeringar går bra. Sen har vi urtavlan. Jag hade tänkt mig att den skulle vara ljus eller vit.

Tar tacksamt emot tips på snygga och bra damklockor som jag kan få stor glädje av i flera år framöver. :)

Varmt välkommen till KS! Jag blev nyfiken på vad det är för klocka du ärvt av din morfar?

Posta gärna en bild av klockan du ärvde @Serendipity !
Varmt välkommen till KS! Jag blev nyfiken på vad det är för klocka du ärvt av din morfar?
Här kommer en bild på klockan jag har ärvt. Det är som sagt en Poljot. Är lite osäker på åldern. Den har legat i en låda i 17 år, men den är betydlig äldre. Står dock att den är Made in Russia och inte CCCP. Alarmet fungerar hur bra som helst!
Ska bara fixa fram ett bra armband - skulle läder eller nato passa?

När jag skulle ta en bild av min morfars klocka kom jag på att jag även fick ärva min mormors klocka. Hennes klocka är definitivt mycket äldre då den är märkt med CCCP. Jag hittade en stämpel på den och kunde utläsa att den är i 9k guld. Ser jag rätt (den är otroligt liten) så tror jag att märket är Чaйka.

unnamed.jpg

Här kommer en bild på klockan jag har ärvt. Det är som sagt en Poljot. Är lite osäker på åldern. Den har legat i en låda i 17 år, men den är betydlig äldre. Står dock att den är Made in Russia och inte CCCP. Alarmet fungerar hur bra som helst!

När jag skulle ta en bild av min morfars klocka kom jag på att jag även fick ärva min mormors klocka. Hennes klocka är definitivt mycket äldre då den är märkt med CCCP. Jag hittade en stämpel på den och kunde utläsa att den är i 9k guld. Ser jag rätt (den är otroligt liten) så tror jag att märket är Чaйka.

unnamed.jpg
Riktigt läckra! Ett läder på Poljoten blir nog bra! Ett svart eller mörkbrunt ödleband skulle nog bli snyggast!

unnamed.jpg
Riktigt cool! Hur stor är den?
Du får se till att komma på en GTG och visa upp den.

Fakeguld och fakestrass är djävulens påfund.
Är inte strass i sig då fejk? Så vad är fejkstrass då?
För övrigt har du fel att fejkguld skulle vara fel. Jag gillar det! Innebär att jag kan få en snygg klocka (när guldfärg är att föredra) för en rimlig peng utan att betala extra för ett överprissatt material (dvs varför skulle jag vilja betala för någonting som inte bidrar till utseende och funktion?).:D

För övrigt har du fel att fejkguld skulle vara fel. Jag gillar det! Innebär att jag kan få en snygg klocka (när guldfärg är att föredra) för en rimlig peng utan att betala extra för ett överprissatt material (dvs varför skulle jag vilja betala för någonting som inte bidrar till utseende och funktion?).:D

Fejkguld är lite som att sminka en best, väldigt märkligt.

Glas vs diamanter smarto

Tillbaka
Topp