• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

TOP 10 "måste ha" klockor?

Det må vara men Nomos gör inte riktigt något för mig så Glashutte för nog stå kvar på listan, jag återkommer om ett par år med facit

Glashutten är verkligen en trevlig klocka! Men man kommer ju inte ifrån att det är en svindyr homage till Lange 1. Skulle nog hellre gå för en Nomos då - då får man ett vackert urverk, en unik klocka, och överskott i plånkan! :D
Ska

Utan inbördes ordning ifall jag vann på lotto.

1: Rolex Sky-Dweller / 326933
2: Rolex Explorer / 214270
3: Sinn 856 UTC
4: G-Shock Square
5: Seiko Sarb017
6: Omega Moonwatch / 311.30.42.30.01.005
7: A Lange & Söhne Odysseus
8: H Moser & Cie Pioneer / 3800-0900
9: Rolex Daytona / 116506
10: Glashuette-original SeaQ

Detta var svårt men på rakhand vart det dessa men skulle nog ändra om jag hade pengarna.

Patek Calatrava
VC Overseas
Glashütte Senator
Zenith El primero
IWC Big Pilot edition Petit Prince efter @evki påpekar ingen vill köpa hans Top Gun BP så får jag ändra till IWC Pilot.
JLC Master Ultra Thin
Panerai Radiomir PAM995 eller PAM 232
Omega Speedmaster Pre Moon med original pulsometer bezel Dr´s edition
Breitling Navitimer Cosmonaute
A Lange & Söhne Saxonia

Våga vägra Rolex ;-)

Senast ändrad:
FP Journe Chronometre Bleu
JLC Reverso Tribute (den blåa)
Grand Seiko SBGW231
A. Lange & Söhne 1815 Flyback Chrono
IWC Pilot Mark XVIII Le Petit Prince
Cartier Tank Solo Large i guld
Omega Speedmaster 1957 Trilogy
Omega Seamaster 1957 Trilogy
Rolex GMT Master II Pepsi
Breitling Superocean 42

Jag vet inte ifall jag får ihop 10 men om man ska försöka få ihop en lista med de klockor man ”bör” ha nosat på så ser min lista ut såhär utan inbördes ordning:

1. Datejust
2. Speedmaster(inkl fois)
3. GS av nyare kaliber
4. En beater från Seiko/liknande
5. Tudor - Du vågar dig utanför Rolex, good for you!!
6. Quartz för mer än 10 papp.

Jag tror jag nöjer mig där. Det känns som att när man gjort det varvet så har man doppat lilltån och kan börja sjunka ner i klockträsket lite till :)

Ok, testar, får se hur många jag kan klämma ur mig som klockrena måsten..

1. Omega SMP 300m
2. Grand Seiko SBGN005
3. Seiko Alpinist nya/gamla, vit/grön.
4. Omega Speedmaster
5. Omega Aquaterra
6. Bulova Accutron
7. Casio F-91w
8. Vostok Amfibia Scuba Dude
9. Citizen Nighthawk
10. Måste ju bli en Rolex Explorer... Eller?

Jag, sedär, det blev 10. (Jag klarar mig med en tredjedel)

1. Omega Speedmaster CK2998
2. Rolex Submariner TT bluezy
3. AP Royal Oak pictet&cie edition
4. Rolex Milgauss Z-blue
5. Cartier Santos Galbee TT
6. Omega Seamaster Planet Ocean
7. Rolex Oysterdate Precision 6694
8. Blancpain FF mil spec
9. Lange & Sohne Zeitwerk
10. Patek Philip Perpetual Calendar 5059

1. Omega Speedmaster
2. Rolex Submariner
3. AP Royal Oak
4. JLC reverso
5. Cartier Santos Guld
6. Rolex DJ
7. Cartier americaine
8. Patek Philippe nautilus
9. Patek Philippe aquanaut
10. Cartier tank solo guld

1. Patek Nautilus
2. AP Royal Oak
3. Daytona
4. Patek Auquanaut
5. Patek Calatrava 5196
6. JLC Reverso
7. Rolex 1675
8. Rolex 5513
9. Rolex 1016
10. VC Overseas

1 Rolex Daytona
2 Panerai 663 eller 372
3 Jeager-LeCoultre Reverso
4 Jaeger-LeCoulte Memovox
5 Jeager-LeCoultre Duometre chronograph / travel time
6 omega Semaster professionell 600
7 iwc big pilot
8 AP Royal Oak
9 Sjöö Sandström Royal Capital aka Stockholm
10 omega speadmaster

Cartier Tank
JLC Reverso
Omega Speedmaster
Rolex DayDate 36mm
AP Royal Oak
Rolex Explorer 1
JLC Master Ultra Thin
Omega Seamaster 50-tal ”fat lugs”
IWC Big Pilot
Patek Calatrava Hobnail Bezel

Edit: Bubblare som inte riktigt räcker till för en topp 10

JLC Memovox
Terroristen
Rolex Bubbleback
Cartier Santos Dumont

Senast ändrad:
Hur sjutton kan jag vara den första som postar denna?

Bilagor

• 20201213_021123.jpg
    20201213_021123.jpg
    140.2 KB · Visningar: 1
För min del så har jag svårt att se hur denna klocka skulle kunna peta någon på min lista då det ändå är en topp 10 och inte topp 20.
Det jag tänker på är att det är en riktig klassiker. Många inklusive mig har nog 10 andra klockor man hellre föredrar och skulle vilja ha. Men då handlar det ju mer om personlig preferens. Jag gillar inte Royal Oak alls men känns ändå fel om jag ska utelämna den. Självklart skulle jag hellre ha en Speedy än en terrorist exempelvis, som såklart är given på topp 10-listan men terroristen är också en "måste ha"

Tycker att det är en "klassisk måste ha" (som TS efterfrågar) klocka medan många andra mest skrivit sina 10 favoritklockor bland de mest kända. Särskilt då mtp. hur populär terroristen är och priset samt prisvärd. Därför lite förvånad att ingen nämnt den. Förstår såklart också att vissa utelämnar den bl.a. mtp. på ålder. Men 2020 känns ju även Turtle (eller världens mest överskattade SKX) som en "måste ha" Kanske jag som tänker lite ekonomiskt också.

Tyckte förvisso din lista var vädligt bra. Även om jag själv hellre tar en flieger från Stowa än IWC men IWC är ju mer "klassisk" Återkommer med en egen lista.

Det jag tänker på är att det är en riktig klassiker. Många inklusive mig har nog 10 andra klockor man hellre föredrar och skulle vilja ha. Men då handlar det ju mer om personlig preferens. Jag gillar inte Royal Oak alls men känns ändå fel om jag ska utelämna den. Självklart skulle jag hellre ha en Speedy än en terrorist exempelvis, som såklart är given på topp 10-listan men terroristen är också en "måste ha"

Tycker att det är en "klassisk måste ha" (som TS efterfrågar) klocka medan många andra mest skrivit sina 10 favoritklockor bland de mest kända. Särskilt då mtp. hur populär terroristen är och priset samt prisvärd. Därför lite förvånad att ingen nämnt den. Förstår såklart också att vissa utelämnar den bl.a. mtp. på ålder. Men 2020 känns ju även Turtle (eller världens mest överskattade SKX) som en "måste ha" Kanske jag som tänker lite ekonomiskt också.

Tyckte förvisso din lista var vädligt bra. Även om jag själv hellre tar en flieger från Stowa än IWC men IWC är ju mer "klassisk" Återkommer med en egen lista.
Håller med dig i vad du skriver angående att det känns lite som en kombination av klassiker och 10 favoriter i tråden. Tycker helt klart att Casion är en klassiker, men anser att den är lite för modern för att kunna platsa när endast tio modeller ska väljas ut. Men då vet jag om att jag som vanligt är lite gammaldags av mig där stor tyngd läggs på historiken och mekaniskt således är lite av ett måste.

Ser fram emot att se din topp 10!

Submariner
AP RO
Panerai 127 ”Fiddy”
PP Calatrava
Reverso
IWC Big Pilot
Breitling Navitimer
Speedmaster
Rolex Day Date
G-Shock

Tror jag vore helt hemma med följande:

Rolex GMT Pepsi
JLC Master Calendar Moonphase
Rolex Datejust 116234 blå med roulette-datum
Omega Speedmaster vintage
Rolex Sub valfri ref
+ lite annat roligt som utfyllnad

Här är listan. Nu är det bara lite pengar som saknas :)

Utan inbördes ordning
AP RO Perpetual Calendar Moonphase
IWC Big Pilot
Rolex GMT Pepsi
Omega Speedmaster Master Chronometer Moonphase
Rolex Submariner
Omega Speedmaster Moonwatch
PP 5970/5270 Platina/Svart
...och säkert nåt annat kul 🤩

Jag har en förälskelse i månfaser och har ännu inte ägt någon vilket skiner genom min lista ganska ordentligt

Det är kul med listor men jag tror inte på måsten. Jag är heller ingen flippare så detta är 10 klockor jag skulle vilja äga samtidigt, utan inbördes ordning:

1. Omega Seamaster 300 master coaxial
2. Rolex explorer II Polar
3. Omega seamaster planet ocean
4. Seiko srp043
5. Sinn 144 st sa
6. Grand seiko snowflake
7. Certina chronolympic
8. Omega flightmaster
9. Omega speedmaster mark II racing dial
10. Alpina alpiner 4 gmt
Kan efter 3,5 år konstatera att jag haft 5 av dessa 10 men inte samtidigt.

Av de kvarvarande är det väg egentligen SM300 och GS snowflake som vore trevliga att testa men jag har också lärt mig vad jag gillar så kan säga med stor säkerhet att ingen av de två skulle bli en keeper, så jag tittar vidare. :)

Tror inte på att köpa klockor bara för att de är ”klassiker”. Ser ofta kollektioner som ser ut som checklistor för ”klassiker” - totalt opersonligt och själlöst.

Men för att spela spelet:

Skx
Submariner
DJ/DD
Speedmaster
Seamaster (valfri sort typ)
AP RO
Reverso
Tank
G-shock
Navitimer

Alla dessa i standardutförande så blir det fullträff.
Fast listan ser ju ut som en checklista för klassiker :p

Eftersom den här tråden blev necrobumpad igen kan jag lika gärna slänga ihop en lista över 10 klockor jag gärna skulle ha i min samling.
Jag har valt en modell per märke och absolut inte gått till excesser samtidigt som vi pratar om ett ganska stort sammanlagt värde här.

För vissa kanske samlingen som helhet är ett mål, för mig var det mer en fråga om vilka klockor jag skulle vilja ha och jag lovar att
valfri av dessa tio skulle räcka för att jag skulle känna mig ganska nöjd med mitt klockägande. :)

JLC Reverso Classique
Cartier Santos Galbée
Omega Planet Ocean
Rolex Day-date
AP Royal Oak offshore diver
Patek Philippe 5170
Grand Seiko SBGW231
Panerai Luminor PAM00372
Sinn 140 st
Vacheron Constantin Overseas

Utan inbördes ordning. (Har 7 st. kvar på listan att bocka av)

Rolex Day-Date
Patek Philippe Nautilus
AP Royal Oak
VC Overseas
Rolex Submariner
JLC Reverso
Rolex Explorer
Omega Speedmaster
Cartier Tank
Rolex Daytona

Tillbaka
Topp