• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Torpartråden

kmg

Patek
2-Faktor
TORPARTRÅDEN
Att ett klockintresse kan finnas utan att man för del delen varit medlem på KS sedan Dackefejden verkar inte ha gått upp för alla. Allt för ofta läser jag trådar där ”dumma” frågor, okunnighet, frågor någon annan redan ställt (2012) avfärdas av KS-rävar modell äldre som ”läs X inlägg från den 27 jan 2012”, ”denna fråga passar inte in i denna tråd” eller ”är du lite dum i huvet”. Jag upplever att det saknas en instegs-tråd, därav Torpartråden.

I Torpartråden tänker jag mig att vi oinvigda ska kunna diskutera stort som smått i klockväg, att folk ska kunna ställa ”dumma” frågor och att tonen inte ska vara som hämtad från Ondskan. Jag är helt övertygad om att det bland oss färskingar på KS finns både nördar och noviser, men jag tror att det som förenar oss är att vi inte fattat och/eller uppskattar hackordningen som råder inom vissa forum på KS.

Vore kul om Torpartråden blev en del av forumet där tonen alltid är trevlig och där newbies kan knappa sina första inlägg. Kort och gått, ska vi ge detta ett försök?

Ps. Till er rävar som tycker detta är strunt – häng i en annan del av forumet.
______________

Själv tänkte jag ta avstamp i något jag funderat på ett tag. Hur mycket är det rimligt att anta att man kan pruta ner en klocka hos större ADs? Är era erfarenheter att det skiljer sig mycket mellan olika märken och vilken AD har gett er bäst deal?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
När det gäller rabatter så delar folk ogärna med sig detta, vilket bara gynnar ADs.
Klockor som flyger ut från hyllan behöver man inte ge någon rabatt på, men det stämmer att det är lättare att få rabatt på vissa märken jämfört med andra.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan inte alls känna igen att det finns en sådan ton mot nykomlingar här på KS. Jag tyckte mig få ett varmt mottagande av både gamla som nya. Det har nog mycket med att göra hur man startar sin tid på forumet. Gör man inlägg i "Presentera dig"-tråden och samlingstråden, läser mycket innan man postar och använder sökfunktionen så är det nog inga som helst problem att bli trevligt bemött.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kan inte alls känna igen att det finns en sådan ton mot nykomlingar här på KS. Jag tyckte mig få ett varmt mottagande av både gamla som nya. Det har nog mycket med att göra hur man startar sin tid på forumet. Gör man inlägg i "Presentera dig"-tråden och samlingstråden, läser mycket innan man postar och använder sökfunktionen så är det nog inga som helst problem att bli trevligt bemött.
Jag håller delvis med dig. Finns en del trådar med riktigt trevlig ton och som har gott bemötande av såväl rävar som nya, exempelvis Paneraitråden. Skapade tråden lite i affekt till ett par tre diskussioner jag följt senaste dagarna där drygheten flödade. Så absolut, jag säger inte att alla delar av forumen är dåliga men det finns medlemmar modell seniora som gärna tar chansen att avfärda inlägg som trams.
 

kmg

Patek
2-Faktor
När det gäller rabatter så delar folk ogärna med sig detta, vilket bara gynnar ADs.
Klockor som flyger ut från hyllan behöver man inte ge någon rabatt på, men det stämmer att det är lättare att få rabatt på vissa märken jämfört med andra.
Sant, förmodligen ett ganska känsligt ämne. Hade en bekant som skulle köpa en rätt standard omega (kommer ej ihåg ref). Han tog en dag och gick in till alla ADs för Omega och sa "jag vill köpa modell x nu. vad kan du ge för pris?". Efter några timmars letande valde han helt sonika den som gav bäst deal. Men som du säger, går nog knappast att göra för alla märken.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sant, förmodligen ett ganska känsligt ämne. Hade en bekant som skulle köpa en rätt standard omega (kommer ej ihåg ref). Han tog en dag och gick in till alla ADs för Omega och sa "jag vill köpa modell x nu. vad kan du ge för pris?". Efter några timmars letande valde han helt sonika den som gav bäst deal. Men som du säger, går nog knappast att göra för alla märken.
Mm, Omega kan man få rabatt på :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det finns absolut bra folk här på klocksnack. Folk som är trevliga, hjälpsamma och har tålamod med allehanda spörsmål som ändå avhandlats 400 gånger tidigare. Dock är det så att där det samlas mycket folk finns det oxå ett och annat rötägg. Dessa ska man i största möjliga mån försöka undvika. Jag håller med @NickL om att håller man själv en trevlig ton, postar inlägg med förnuft och använder sökfunktionen så brukar allt gå finfint.
Men nu var det ju inte det denna tråd handlade om egentligen. Det kan absolut finnas behov av en tråd som den här. Dessutom gillar jag namnet. AD och prutmån är ett kapitel för sig. Man har hört summor som 25% osv men det måste höra till ytterligheterna. Sedan handlar det nog mycket om vilken modell, vilken AD och vilken relation man skapat.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Svårt att svara på då det varierar mycket men upp till 20% beroende på märke och modell.
 

kmg

Patek
2-Faktor
...AD och prutmån är ett kapitel för sig. Man har hört summor som 25% osv men det måste höra till ytterligheterna. Sedan handlar det nog mycket om vilken modell, vilken AD och vilken relation man skapat.
Givet att man vill köpa sin först lite mer avancerade klocka från en AD och vill ha möjlighet till rabatt blir det lite moment 22. Relationen lär ju gynnas av att man köpt klockor av AD förut :).
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Givet att man vill köpa sin först lite mer avancerade klocka från en AD och vill ha möjlighet till rabatt blir det lite moment 22. Relationen lär ju gynnas av att man köpt klockor av AD förut :).
Jo så är det ju. Dock kan man ju besöka sin AD ett antal gånger, titta, känna, klämma och diskutera klockor, alltid med sitt allra trevligaste jag. Då bygger man upp en schysst relation även om man inte har handlat där innan. Om man efter det kan få 5-10% (och kanske ännu mer på vissa modeller) så ska man kanske vara nöjd :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sen är det väl som i alla andra brancher. Krånglig kund (ändlösa frågor, diskussioner fram och tillbaka, krav på orimliga saker) får mindre prut.
Första "grejen" man köper, mindre prut, andra-tredje-osv grejen, bättre och bättre prutläge.

En återkommande, trevlig kund som vet vad den vill ha är det bästa som finns!
(Sa lyxvarusäljaren)
 

M.U

Rolex
Som många nämner ovan så är det svårare att få rabatt på en modell som flyger bort från hyllan dagen den kommer in.. Sen de modeller som är lite "kallare" kan man få rätt bra rabatt på :)

Ps. Bra initiativ till trådstart!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
För att svara på din fråga vänligt så är det ganska orelevant vad jag eller andra kan förhandla fram i % för dina framtida köp. Eller är det bara av rent intresse du frågar? Svaret är att fråga din AD och prova dig fram som du själv skriver. För det hjälper inte att säga till din AD att Xalle på KS fick 21% på klocka X.

image.png

För att inte känna dissonans till sitt klock köp gällande pris kan lösningen vara att sätta ett max pris istället för ett lägsta pris dvs vad är du villig att betala och allt under det blir consumer surplus. Väl värt och tänka på är oxå hur mycket betyder verkligen detta köp för dig hur stark är din begäran. Tex bara för att jag får 50 % på en Daniel W innebär inte att jag kommer köpa en sådan klockan .

Summa summarum så är rabatt orelevant, men intressant att diskutera om man gillar att bli avundsjuk och besviken om man inte kan glädjas för andras rabatter :D


Xalle
 
Senast ändrad:

J&B

Omega
Håller med att det så klar beror på många faktorer men några tumregler finns ändå. Följande brukar vara enklare att få ett bra pris på:

Ädelmetall
Limiterade modeller som inte sålt och blivit hyllvärmare
Märken som säljer sämre, tex en mindre butik på landsbygden kanske har ett premiummärke men har svårt att kränga det med avsaknad av andra premiummärken
Säsong, under semestern kan det vara tomt i butikerna, vissa är mer villiga att förhandla pris då
Märken med hög koncentration och konkurrens i samma stad

Jag håller med andra om att vara trevlig och visa att man är seriös. Rekommenderar dock inte att marschera in och säga "jag vill x, hur mycket rabatt får jag?". Diskutera hellre klockan och visa intresse och säg istället att du är sugen och om det skulle gå att göra något på priset så är du beredd att klippa direkt.

För att svara på frågan i procent 5% kan man få på det mesta. 10% är ganska mycket och 15% och över får det vara flera av faktorerna jag nämnde ovan. Självklart bara min uppfattning och andra kommer kanske inte hålla med men ger dig iaf en fingervisning.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För att svara på din fråga vänligt så är det ganska orelevant vad jag eller andra kan förhandla fram i % för dina framtida köp. Eller är det bara av rent intresse du frågar? Svaret är att fråga din AD och prova dig fram som du själv skriver. För det hjälper inte att säga till din AD att Xalle på KS fick 21% på klocka X.

image.png

För att inte känna dissonans till sitt klock köp gällande pris kan lösningen vara att sätta ett max pris istället för ett lägsta pris dvs vad är du villig att betala och allt under det blir consumer surplus. Väl värt och tänka på är oxå hur mycket betyder verkligen detta köp för dig hur stark är din begäran. Tex bara för att jag får 50 % på en Daniel W innebär inte att jag kommer köpa en sådan klockan .

Summa summarum så är rabatt orelevant, men intressant att diskutera om man gillar att bli avundsjuk och besviken om man inte kan glädjas för andras rabatter :D


Xalle
Om det här var ditt vänliga svar var det nog bra att du inte tog det andra alternativet. Jag tycker nämligen att ditt inlägg andas ganska mycket arrogans. Det är klart att det är relevant vad kreti och pleti har för rabatter när man förhandlar sitt eget pris. Om det stora flertalet alltid lyckas få 10-15% och kanske ännumer i vissa lägen påverkar det givetvis när(om) man ska köpa sin egen klocka.
 

kmg

Patek
2-Faktor
För att svara på din fråga vänligt så är det ganska orelevant vad jag eller andra kan förhandla fram i % för dina framtida köp. Eller är det bara av rent intresse du frågar? Svaret är att fråga din AD och prova dig fram som du själv skriver. För det hjälper inte att säga till din AD att Xalle på KS fick 21% på klocka X.

För att inte känna dissonans till sitt klock köp gällande pris kan lösningen vara att sätta ett max pris istället för ett lägsta pris dvs vad är du villig att betala och allt under det blir consumer surplus. Väl värt och tänka på är oxå hur mycket betyder verkligen detta köp för dig hur stark är din begäran. Tex bara för att jag får 50 % på en Daniel W innebär inte att jag kommer köpa en sådan klockan .

Summa summarum så är rabatt orelevant, men intressant att diskutera om man gillar att bli avundsjuk och besviken om man inte kan glädjas för andras rabatter :D

Xalle
Bara av rent intresse. Och för att få en aning om vad som teoretiskt är möjligt.
Håller med om att det är begäret och budgeten som slutligen får styra.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En grej till, ska man pruta ska man vara beredd att slå till direkt. Kunder som är in och frågar bästa pris och sedan svarar "då vet jag" och drar får jävligt svårt att få ett bra pris senare, särskilt de j-vlar som gör det flera gånger.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
För att svara på din fråga vänligt så är det ganska orelevant vad jag eller andra kan förhandla fram i % för dina framtida köp. Eller är det bara av rent intresse du frågar? Svaret är att fråga din AD och prova dig fram som du själv skriver. För det hjälper inte att säga till din AD att Xalle på KS fick 21% på klocka X.

image.png

För att inte känna dissonans till sitt klock köp gällande pris kan lösningen vara att sätta ett max pris istället för ett lägsta pris dvs vad är du villig att betala och allt under det blir consumer surplus. Väl värt och tänka på är oxå hur mycket betyder verkligen detta köp för dig hur stark är din begäran. Tex bara för att jag får 50 % på en Daniel W innebär inte att jag kommer köpa en sådan klockan .

Summa summarum så är rabatt orelevant, men intressant att diskutera om man gillar att bli avundsjuk och besviken om man inte kan glädjas för andras rabatter :D


Xalle
Bara av rent intresse. Och för att få en aning om vad som teoretiskt är möjligt.
Håller med om att det är begäret och budgeten som slutligen får styra.
vad har du i lön...;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Om det här var ditt vänliga svar var det nog bra att du inte tog det andra alternativet. Jag tycker nämligen att ditt inlägg andas ganska mycket arrogans. Det är klart att det är relevant vad kreti och pleti har för rabatter när man förhandlar sitt eget pris. Om det stora flertalet alltid lyckas få 10-15% och kanske ännumer i vissa lägen påverkar det givetvis när(om) man ska köpa sin egen klocka.
jösses spelar väl ingen roll mitt svar var sakligt och empiriskt till viss del!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Alldeles för låg lön i relation till mina begär. Vilket även kan betyda att mina begär är för stora givet min lön.
:D
 

ChumpTime

Panerai
Bra initiativ! Det jag saknar som nykläckt är någon slags lättillgänglig ordlista för förkortningar och slanguttryck. Vissa kan man ju gissa sig till ("Panna", "Hulk", "SubC" etc) men ibland blir det lite väl esoteriskt.
 
Topp