Mr.Palmqvist
Basic
Läker!! Kul färgkomboTittade visst på denna lite för länge...var såld när jag skulle in och köpa. Någon som vet om dom säljs (isåfal vart) eller om jag bör hålla utkik efter någon specifik kategori på ebay, Chrono24 etc.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Läker!! Kul färgkomboTittade visst på denna lite för länge...var såld när jag skulle in och köpa. Någon som vet om dom säljs (isåfal vart) eller om jag bör hålla utkik efter någon specifik kategori på ebay, Chrono24 etc.
Jag hade personligen hoppat den pga skadat bandhorn.Kikar på denna Vintage IWC Cal 89, just nu på Kaplans. Tankar?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429474
Det ser rigtigt fint ud
Kan ikke vurdere lumen ordentligt, men den kan være ok. Angående kronen, så er det ENTEN en servicekrone ELLER en helt original variant - the jury's out on that one, I am afraid...
Der findes minimum to slags originale Constellation-kroner, den tisidede og en der er lidt smallere end den, der på "dit" ur, men ellers er magen til. Den på billedet er der som sagt tvivl om er helt korrekt.
Det er en reference fra start-60'erne, mener at den hedder 14.902, eller også en meget tidlig 168.005. Constellations fra starten af det årti har ikke nødvendigvis T'er ved Swiss Made... Har selv lige handlet en, der ikke har det.
Du har ikke et billede af verk + serienummer? Og indersiden af bagkassen? EDIT: kan læse at du ikke har dem - de er ret relevante, så skaf dem
Jag skulle säga om kronan att jag blev mycket förvånad om den satt på från början på den senare dogleg-boetten. Sen om det finns extrema undantag att nån liten batch blev gjorda med dem är svårt att veta. Vet däremot att kommer man och ska sälja den blir det antagligen nedslag på kronan, även om den skulle mot förmodan vara rätt, vilket jag alltså inte tror. Det finns en längre version av Constellation-mutterkronor också, vet ej vilka den är korrekt till. Kanske nån annan vet? Nån version på senare 60-tal tror jag.
Å andra sidan tycker jag det är relativt bagatellartat om klockan för övrigt är bra. Kronor kan gå att få tag på. Stål har av nån anledning varit svårare att hitta än guldiga verkar det.
Edit:
Visarna ser för mig ut som relumade om man tittar noga. Ingen katastrof det heller.
Edit igen:
Den kronan, om det nu är den jag tänker på, har jag sett på några tidigare Constellationboetter, bland annat en jag ägt som påstods vara original (nedan). Möjligen det kan isf ha åkt på såna i en övergångsperiod även på den nyare boetten? Om så är bör den vara tidig. Runt 59 - 60 nånting. En teori bara... som jag tvekar på. Så här ser det ut på vissa av de tidigare:
Ett vackert ur! Jag tror att det är en servicekrona och att originalkronan ska vara lite kantigare och "tjockare". Oavsett så är det som sagt vackert med en fin tavla
Tycker seamasters från 50-60 tal är mycket trevliga. Dessutom väldigt prisvärda. Min med nästan för bra patina hälsarKöpte en Seiko SKX009 för några månader sedan och har sedan dess blivit helt såld på klockor. Är väldigt sugen på en omega vintage, vilken av alla skulle ni rekommendera samt till ett rimligt pris?
Okej! Tack för inputJag hade personligen hoppat den pga skadat bandhorn.
Den du gillar mest själv förstås. Beror alldeles på vad man eller du fascineras av för modeller eller exemplar. Vet inte hur man skulle kunna rekommendera någon att köpa en speciell vintagemodell och med tanke på vad när det hänger mest på personliga preferenser.Köpte en Seiko SKX009 för några månader sedan och har sedan dess blivit helt såld på klockor. Är väldigt sugen på en omega vintage, vilken av alla skulle ni rekommendera samt till ett rimligt pris?
Tack så mycket för bra svar. Håller med dig helt om båda påståendena. Har du någon omega vintage?Den du gillar mest själv förstås. Beror alldeles på vad man eller du fascineras av för modeller eller exemplar. Vet inte hur man skulle kunna rekommendera någon att köpa en speciell vintagemodell och med tanke på vad när det hänger mest på personliga preferenser.
Det enda jag kommer på är att tänk på att det kan kosta mer i slutänden med vintage än inköpspriset. Men vet man det är det bara att botanisera på och se vad man fastnar för. Kanske nåt helt annat än en annan person.
Här kommer bilder på verk och baklock
Hittade faktiskt en från 62 med samma krona?
http://www.secondtimearoundwatchco.com/watches-for-sale/a/a/10948
Vilken länk är mest korrekt?
Tack! Kan det då vara så att kronan är original ändå?Den ser helt fin ud, ville ikke bekymre mig
Länk er en smagssag - jeg synes bedst om den mere længere version til dog-leg Constellations.
Tog for resten et billede af tre af mine Constellations for at vise forskellen:
Saknas "Swiss" längst ner på tavlan?Kikar på denna Vintage IWC Cal 89, just nu på Kaplans. Tankar?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429474
Du får väl en kvittens från chrono24? Vad kostade uret och vilket bolag har du? Sakförsäkrar inte ur själv.Hej!
Har precis köpt min första lite dyrare klocka och vill självklart se att den är försäkrad. Köpte via trusted checkout på Chrono. Kommer försäkringsbolaget kräva ett kvitto? Normalt sett får man ju inte det när det är begagnat. Ska jag kräva ett kvitto från säljaren?
Tack!
Tack Aurum. Yes, har en kvittens från Chrono men vet inte om det räknas som kvitto? Uret kostade ca 43K och jag har If. De kräver kvitto och värderingsintyg när jag chattade med dem.Du får väl en kvittens från chrono24? Vad kostade uret och vilket bolag har du? Sakförsäkrar inte ur själv.
Är nog enklast att höra med dem, tyvärr får man ofta olika besked. Blir lite udda med dessa krav på kvitto och värderingsintyg. Har du det på tvn? Bilen? Datorn? designstolen? Hade varit kul hur detta krav står sig i rätten. Men visst måste kvittot du får genom chrono24 räcka, blir ju inte mycket bättre än så?Tack Aurum. Yes, har en kvittens från Chrono men vet inte om det räknas som kvitto? Uret kostade ca 43K och jag har If. De kräver kvitto och värderingsintyg när jag chattade med dem.
Stort tack Aurum! Helt enig att det blir lite märkligt. Blir att skaffa ett värderingsintyg varje fall för säkerhets skull. Chrono rekommenderade Kaplans men tänkte också kolla med Rob E.Är nog enklast att höra med dem, tyvärr får man ofta olika besked. Blir lite udda med dessa krav på kvitto och värderingsintyg. Har du det på tvn? Bilen? Datorn? designstolen? Hade varit kul hur detta krav står sig i rätten. Men visst måste kvittot du får genom chrono24 räcka, blir ju inte mycket bättre än så?
Hmm det har du rätt i.. Någon med mer koll?Saknas "Swiss" längst ner på tavlan?
Fantastiskt vacker klocka, grattis!Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.
Med vänligt hälsning
Max
Vill inte vara den som är den, men...Fantastiskt vacker klocka, grattis!
art!Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.
Med vänligt hälsning
Max
Du är bra!!Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.
Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.
Trevlig kväll
Art som i konst och ngt positivt?
Det går ju inte att bära upp dessa monster på 48 mm, men om du tycker det är kul så? Du har läst texten och förstår att det är en marriage, dvs ny boett till gammalt fickursverk?Vänner!
Vad tänker ni när ni ser detta ur på Chrono24? Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Gillar uret skarpt och tycker det ser fint ut men behöver experthjälp.
Tack på förhand!
https://www.chrono24.se/iwc/schaffhausen--id8097000.htm
Det går ju inte att bära upp dessa monster på 48 mm, men om du tycker det är kul så? Du har läst texten och förstår att det är en marriage, dvs ny boett till gammalt fickursverk?
JLCn har en tråkig ommålad tavla. IWCn ser bättre ut men sjukt svårt att avgöra på dessa dåliga bilder.Hehe, fy satan... lyckats klistra in fel länk. Ska ändra kommentaren till de två rätta som ska vara länkade.
Tack för svar!JLCn har en tråkig ommålad tavla. IWCn ser bättre ut men sjukt svårt att avgöra på dessa dåliga bilder.