• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Mr.Palmqvist

Breitling
Tittade visst på denna lite för länge...☹️var såld när jag skulle in och köpa. Någon som vet om dom säljs (isåfal vart) eller om jag bör hålla utkik efter någon specifik kategori på ebay, Chrono24 etc.
IMG_1446.PNG
Läker!! Kul färgkombo
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det ser rigtigt fint ud :)
Kan ikke vurdere lumen ordentligt, men den kan være ok. Angående kronen, så er det ENTEN en servicekrone ELLER en helt original variant - the jury's out on that one, I am afraid... :confused:
Der findes minimum to slags originale Constellation-kroner, den tisidede og en der er lidt smallere end den, der på "dit" ur, men ellers er magen til. Den på billedet er der som sagt tvivl om er helt korrekt.

Det er en reference fra start-60'erne, mener at den hedder 14.902, eller også en meget tidlig 168.005. Constellations fra starten af det årti har ikke nødvendigvis T'er ved Swiss Made... Har selv lige handlet en, der ikke har det.

Du har ikke et billede af verk + serienummer? Og indersiden af bagkassen? EDIT: kan læse at du ikke har dem - de er ret relevante, så skaf dem :)

Jag skulle säga om kronan att jag blev mycket förvånad om den satt på från början på den senare dogleg-boetten. Sen om det finns extrema undantag att nån liten batch blev gjorda med dem är svårt att veta. Vet däremot att kommer man och ska sälja den blir det antagligen nedslag på kronan, även om den skulle mot förmodan vara rätt, vilket jag alltså inte tror. Det finns en längre version av Constellation-mutterkronor också, vet ej vilka den är korrekt till. Kanske nån annan vet? Nån version på senare 60-tal tror jag.

Å andra sidan tycker jag det är relativt bagatellartat om klockan för övrigt är bra. Kronor kan gå att få tag på. Stål har av nån anledning varit svårare att hitta än guldiga verkar det.

Edit:
Visarna ser för mig ut som relumade om man tittar noga. Ingen katastrof det heller.

Edit igen:
Den kronan, om det nu är den jag tänker på, har jag sett på några tidigare Constellationboetter, bland annat en jag ägt som påstods vara original (nedan). Möjligen det kan isf ha åkt på såna i en övergångsperiod även på den nyare boetten? Om så är bör den vara tidig. Runt 59 - 60 nånting. En teori bara... som jag tvekar på. Så här ser det ut på vissa av de tidigare:

cost10w.jpg


const10w.jpg

Ett vackert ur! Jag tror att det är en servicekrona och att originalkronan ska vara lite kantigare och "tjockare". Oavsett så är det som sagt vackert med en fin tavla :)

Här kommer bilder på verk och baklock :)
IMG_20180517_132734.jpg
IMG_20180517_132722.jpg

Hittade faktiskt en från 62 med samma krona?
http://www.secondtimearoundwatchco.com/watches-for-sale/a/a/10948
Vilken länk är mest korrekt?
 
Senast ändrad:

Evertz

Breitling
Köpte en Seiko SKX009 för några månader sedan och har sedan dess blivit helt såld på klockor. Är väldigt sugen på en omega vintage, vilken av alla skulle ni rekommendera samt till ett rimligt pris?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köpte en Seiko SKX009 för några månader sedan och har sedan dess blivit helt såld på klockor. Är väldigt sugen på en omega vintage, vilken av alla skulle ni rekommendera samt till ett rimligt pris?
Den du gillar mest själv förstås. Beror alldeles på vad man eller du fascineras av för modeller eller exemplar. Vet inte hur man skulle kunna rekommendera någon att köpa en speciell vintagemodell och med tanke på vad när det hänger mest på personliga preferenser.
Det enda jag kommer på är att tänk på att det kan kosta mer i slutänden med vintage än inköpspriset. Men vet man det är det bara att botanisera på och se vad man fastnar för. Kanske nåt helt annat än en annan person.
 

Evertz

Breitling
Den du gillar mest själv förstås. Beror alldeles på vad man eller du fascineras av för modeller eller exemplar. Vet inte hur man skulle kunna rekommendera någon att köpa en speciell vintagemodell och med tanke på vad när det hänger mest på personliga preferenser.
Det enda jag kommer på är att tänk på att det kan kosta mer i slutänden med vintage än inköpspriset. Men vet man det är det bara att botanisera på och se vad man fastnar för. Kanske nåt helt annat än en annan person.
Tack så mycket för bra svar. Håller med dig helt om båda påståendena. Har du någon omega vintage?
 

ConElPueblo

Panerai

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Y
Den ser helt fin ud, ville ikke bekymre mig :)
Länk er en smagssag - jeg synes bedst om den mere længere version til dog-leg Constellations.

Tog for resten et billede af tre af mine Constellations for at vise forskellen:

WP_20180517_06_58_00_Pro.jpg
Tack! Kan det då vara så att kronan är original ändå?
Vad är det för ref på den länk du föredrar?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej!

Har precis köpt min första lite dyrare klocka och vill självklart se att den är försäkrad. Köpte via trusted checkout på Chrono. Kommer försäkringsbolaget kräva ett kvitto? Normalt sett får man ju inte det när det är begagnat. Ska jag kräva ett kvitto från säljaren?

Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Har precis köpt min första lite dyrare klocka och vill självklart se att den är försäkrad. Köpte via trusted checkout på Chrono. Kommer försäkringsbolaget kräva ett kvitto? Normalt sett får man ju inte det när det är begagnat. Ska jag kräva ett kvitto från säljaren?

Tack!
Du får väl en kvittens från chrono24? Vad kostade uret och vilket bolag har du? Sakförsäkrar inte ur själv.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Du får väl en kvittens från chrono24? Vad kostade uret och vilket bolag har du? Sakförsäkrar inte ur själv.
Tack Aurum. Yes, har en kvittens från Chrono men vet inte om det räknas som kvitto? Uret kostade ca 43K och jag har If. De kräver kvitto och värderingsintyg när jag chattade med dem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack Aurum. Yes, har en kvittens från Chrono men vet inte om det räknas som kvitto? Uret kostade ca 43K och jag har If. De kräver kvitto och värderingsintyg när jag chattade med dem.
Är nog enklast att höra med dem, tyvärr får man ofta olika besked. Blir lite udda med dessa krav på kvitto och värderingsintyg. Har du det på tvn? Bilen? Datorn? designstolen? Hade varit kul hur detta krav står sig i rätten. Men visst måste kvittot du får genom chrono24 räcka, blir ju inte mycket bättre än så?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Är nog enklast att höra med dem, tyvärr får man ofta olika besked. Blir lite udda med dessa krav på kvitto och värderingsintyg. Har du det på tvn? Bilen? Datorn? designstolen? Hade varit kul hur detta krav står sig i rätten. Men visst måste kvittot du får genom chrono24 räcka, blir ju inte mycket bättre än så?
Stort tack Aurum! Helt enig att det blir lite märkligt. Blir att skaffa ett värderingsintyg varje fall för säkerhets skull. Chrono rekommenderade Kaplans men tänkte också kolla med Rob E.
 

Genci86

Omega
Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.

Med vänligt hälsning
Max

s-l1600.jpg
s-l1600 (4).jpg
s-l1600 (2).jpg
Fantastiskt vacker klocka, grattis!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fantastiskt vacker klocka, grattis!
Vill inte vara den som är den, men...
Om du hade läst några inlägg under hade du insett att den troligen är re-dial och därmed troligen ett mkt dåligt köp. Antar att killen inte köpte, men jag måste ändå säga att jag tycker det är lite riskabelt att kommentera inlägg där någon undrar om klockan är reko med ngt i denna stil då det kan tolkas som att du är kunnig på modellen och ger grönt ljus.

Trevligt såklart med glada tillrop, men i en tråd för hjälp (där alltså folk inte har tillräcklig kunskap om de objekt de tittar på) tycker jag det är bäst att vara saklig.

Ber om burträsk om jag är tråkig...
 

alekas22

Breitling
Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.

Med vänligt hälsning
Max

s-l1600.jpg
s-l1600 (4).jpg
s-l1600 (2).jpg
art!
 

alekas22

Breitling
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Du är bra!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Leterpynch

Breitling
JLCn har en tråkig ommålad tavla. IWCn ser bättre ut men sjukt svårt att avgöra på dessa dåliga bilder.
Tack för svar!
Är ute efter en dressare och då är vintage nära till hands. Kikat runt och är sugen på endera en IWC eller JLC då det känns betydligt roligare än en seamaster exempelvis. Kikade på IWC cal 89 på Kaplans nu i helgen men blev inte köp. Kollar och letar nu överallt jag kan efter min dressare. Tips?

Synd att denna skönhet är såld, gillade den verkligen.
http://www.chronomaster.co.uk/new/w...e-coultre-+-+-geomatic-chronometere/nww-1454/
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Hur kan jag få mer info om den här omega seamaster 600. Vet bara att det sitter kaliber 611 i den, nyservad med nytt original plexiglas. Skriv gärna så mycket info som möjligt årtal, pris mm..
 

Bilagor

  • 484072C3-4F7A-49C8-B831-A8A3D13C454A.jpeg
    484072C3-4F7A-49C8-B831-A8A3D13C454A.jpeg
    187 KB · Visningar: 4
  • 9AC700AC-BC41-4257-A28D-BBD8AFCDDC7D.png
    9AC700AC-BC41-4257-A28D-BBD8AFCDDC7D.png
    246.8 KB · Visningar: 4
Hej!

Jag är helt grön på vintage-ur. Jag fick händerna på en Omega Seamaster från 1959 med verknr 17402791 och boettnr 14389-4. Klockan tickar fungerar som den ska och håller tiden ok (inte uppmätt exakt). Jag har tyvärr ingen möjlighet att öppna upp boetten och verifiera detta dock (men tror inte individen skulle ljuga). På plexiglaset finns det ett pyttelitet omegamärke i mitten, men jag vet inte om det är original eller inte. Kronan är märkt med en omegasymbol.

Generellt tycker jag tavlan ser bättre ut än visarna, vilket kanske betyder den blivit rengjord, alternativt utbytt.

Kan nån berätta mer? Är den värd nåt?

Ledsen för dåliga bilder, har enbart en mobilkamera att tillgå: https://imgur.com/a/3HfQvNh

Tack på förhand!
 
Topp