• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Perfekt nu slipper jag skämmas varje gång som jag skickar PM till dig. Din hjälp är otroligt uppskattad!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag förstår fullt att man inte vill posta eventuella objekt publikt men helt allvarligt så råder jag er att göra det om ni inte vill göra hemläxan själv. På det stora hela så kostar saker oftast minst marknadspris så det gör inte hela världen om ni postar frågor här och sedan får svar. Det lär vara ytterst sällsynt om någon "stjäl" ett objekt mitt framför näsan på er pga att ni frågar om objektet här. Är dealsen too good to be true så försvinner de ändå under tiden ni tvekar och väntar på svar från någon.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En affärsidé vore att helt enkelt ta betalt för dina råd. Paypal fungerar utmärkt. Då kan du ge dina råd och låta folk tjäna en slant på de ur de vill göra så med. Jag har själv gett råd till folk om köp av marinkronometrar, gratis. Som sedan sålts vidare, ibland med förtjänst, men det kan ju inte jag styra över. Som marknaden nu ser ut kan du ju göra dig en slant eftersom du tycker det är en del jobb med att svara på frågor. Folk kan tjäna på dina råd och så du också. Inget konstigare än att köpa ett ur och sedan sälja det vidare med förtjänst.

Jag skulle utan tvekan betala för rådgivning om ett speciellt ur som jag inte har kunskap om. Detta har jag gjort med ett flertal ur där det kostat pengar att få veta mera och ett uppskattat försäljningsvärde. Du säger att du har kompetensen så det är bara att dra igång en verksamhet. En slags halvprofessionell verksamhet med andra ord. Det kanske vore något för KS att fundera på. Betala för premiumrådgivning.
Jag har inga problem att hjälpa folk köpa klockor. Jag har hjälpt många genom åren. Jag blir dock lite trött när det allt oftare bes om hjälp att köpa och klockan sedan snabbt landar på köp och sälj med ett klart högre pris. Självklart får alla göra som de vill men grundsyftet när jag hjälper folk att köpa sin drömklocka är att de ska köpa just den och inte bara se det som en av många i ett evIgt flippande för profit.

Jag ser ingen anledning att ta betalt för att hjälpa folk då det inte varit min drivkraft. Önskar jag tjäna pengar på det jag kan så köper jag självklart klockorna själv för att göra profit. Det är enklare och ger en klart bättre förtjänst istället för att bara konsultera andra att göra större profit. Jag har hjälpt folk för att jag velat och för att de allra flesta också haft goda avsikter med sina köp.

Med en tråd nu så blir allt mer transparent. Då kan alla tillgodose sig från eventuell information och förhoppningsvis så handlar allt mer om klockor än om en småsniken vilja att göra sig enkla pengar. Det är för mig viktigare att hjälpa folk köpa rätt objekt istället för att hitta eventuellt underprisade klockor.

Nu verkar för all del intresset för denna typ av hjälp vara rätt så svalt men det säger väl kanske också något om folks egentliga behov av hjälp. Vad vet jag?
 

deddas

Rolex
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Jättebra intitiativ!
Jag mår alltid så dåligt när jag frågar dig i PM... nu slipper jag ångesten! Tack! :)
 

Maxlofving

Breitling
Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.

Med vänligt hälsning
Max

s-l1600.jpg
s-l1600 (4).jpg
s-l1600 (2).jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.

Med vänligt hälsning
Max

s-l1600.jpg
s-l1600 (4).jpg
s-l1600 (2).jpg
Gillar inte det jag ser, vet du vad det är för referensnummer på uret? Tavlan och visare är uppenbarligen bytta, kanske ommålad tavla? Verkshållaren ser inte riktigt rätt ut spontant. Skulle letat vidare helt klart.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hej!
Ny användare här på forumet så om jag har postat i fel tråd ber jag om ursäkt.
Jag har lite frågor gällande klockan som syns på bilderna, Rolex Oyster Royal Precision. Jag har fått information att den är från 1959 eller någonstans där omkring, nyservad och i väldigt fint skick.
Spontana kommentarer gällande värde, sällsynthet och liknande är mycket uppskattade, tack på förhand.

Med vänligt hälsning
Max

s-l1600.jpg
s-l1600 (4).jpg
s-l1600 (2).jpg
Som @Aurum säger så ser det inte helt ut som man kan förvänta sig. Den är garanterat inte orörd från -58 om den nu är korrekt men jag delar hans skepsis när jag ser verket. Vad är serienummer och referens? Du hittar siffrorna mellan luggarna.
 

Maxlofving

Breitling
Tack för era snabba svar! Nedan är ett par andra bilder som kanske hjälper.
Jag misstänker att en del saker är bytta - men min stora fråga... Är det en Rolex?
sida 2.jpg
sida.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den kan nog absolut vara Rolex. Men tavla och visare är inte från 1964 som boetten. Kan inte påstå att jag känner till Royal så vågar inte uttala mig om den är ommålad eller ej. Den såg inte ut så där när den lämnade fabriken. Tipset är att du letar en annan. Dessa är inte jättedyra även korrekta.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ingick det en hang tag för ref. 1406 Submariner trots att dom inte var chronometer certifierade?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingick det en hang tag för ref. 1406 Submariner trots att dom inte var chronometer certifierade?
Ingen aning. Verkar som att både två och fyrliners 14060m kunde komma med hangtag om man kollar google. Om den tidigare 14060 skiljer sig vet jag inte. Klockan är alldeles för modern för mig för att kunna men ska man använda vintage-tänk så tror jag det mesta är möjligt lite beroende på tidpunkt, AD mm. Med lite tur så har någon annan bättre koll.

Jag skulle inte bry mig om den saknades och jag skulle inte se varningsflagg om den fanns där.
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ingen aning. Verkar som att både två och fyrliners 14060m kunde komma med hangtag om man kollar google. Om den tidigare 14060 skiljer sig vet jag inte. Klockan är alldeles för modern för mig för att kunna men ska man använda vintage-tänk så tror jag det mesta är möjligt lite beroende på tidpunkt, AD mm. Med lite tur så har någon annan bättre koll.

Jag skulle inte bry mig om den saknades och jag skulle inte se varningsflagg om den fanns där.
Tackar för svar! Jo det är märkligt om så var fallet! Självklart menar jag 14060. Jag skrev fel i min post ovan!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen så har jag större problem med det kladdiga lumet. Jag vet att dessa ofta kan ha rätt risig applicering så den är nödvändigtvis inte relumad men jag tycker det ser ganska så tråkigt ut.

Dessutom så har det flejkat av på flera ställen vilket gör det än värre.

6282243_xxl.jpg
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Personligen så har jag större problem med det kladdiga lumet. Jag vet att dessa ofta kan ha rätt risig applicering så den är nödvändigtvis inte relumad men jag tycker det ser ganska så tråkigt ut.

Dessutom så har det flejkat av på flera ställen vilket gör det än värre.

6282243_xxl.jpg
Förlåt missade ditt svar...
Tack så mycket!
 
Topp