• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för klockor med vit urtavla

A$H

Omega
Hej! Jag tänker att denna tråd ska ge lite inspiration till oss som är på utkik efter en klocka med vit urtavla. Jag upplever att utbudet är betydligt större när det gäller klockor med svarta och blåa urtavlor och att utbudet är mer begränsat för klockor med vit urtavla. Det kan vara så att jag inte har sett någon (inom min budget) som fallit mig i smaken, men därför blir detta ett bra tillfälle att inspireras och ni som har en klocka med vit urtavla får mer än gärna lägga upp bilder :) En vacker dag kanske jag också kan göra det :) I detta avseende har prisklass, tillverkningsår och tillverkare ingen betydelse. Ha det fint /A
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image.jpeg


image.jpeg
 
Senast ändrad:

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Ja... den snövita urtavlan med starka svarta kontraster från tim och vismarkeringarna och så den röda detaljen som ger tavlan liv. Vad kan bli bättre.
Jag tycker egentligen det är en grov förolämpning att kalla den Explorer II när Explorer I är bland de finaste uren som gjorts. Den låga (ja låga, inte höga) kontrasten är just det som jag inte tycker gör den till en vinnare, den har ingen kontrast alls ju, lite som att ha en vit tröja och vita byxor och ett ljusgrått bälte, på vintern i skidbacken. Tycker den största boven i dramat är kantringen eller vad det nu heter på svenska (bezeln). Hade den fått finare och mindre typsnitt hade den haft klart bättre balans. Det finns mycket lume på visarna och urtavlan, vilket är praktiskt, men det gör att visare och cirklarna runt omkring blir så vita och nästan försvinner. Hade de gjort dem helt svarta istället eller iaf mycket mer prominenta så hade det funkat visuellt, men då hade den inte varit lika praktisk i mörker. Och 42 mm...
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag tycker egentligen det är en grov förolämpning att kalla den Explorer II när Explorer I är bland de finaste uren som gjorts. Den låga (ja låga, inte höga) kontrasten är just det som jag inte tycker gör den till en vinnare, den har ingen kontrast alls ju, lite som att ha en vit tröja och vita byxor och ett ljusgrått bälte, på vintern i skidbacken. Tycker den största boven i dramat är kantringen eller vad det nu heter på svenska (bezeln). Hade den varit inverterad hade den haft klart bättre balans. Det finns mycket lume på visarna och urtavlan, vilket är praktiskt, men det gör att visare och cirklarna runt omkring blir så vita och nästan försvinner. Hade de gjort dem helt svarta istället så hade det funkat visuellt, men då hade den inte varit lika praktisk i mörker. Och 42 mm är på tok för stort (för de flesta).

Men du jämför ju två olika klockor för två olika ändamål? Explorer I är ju inget annat än en robust No Datejust.
Exp II har en gmt funktion. Jag har inte sett hur visare och cirklarna beter sig IRL, är detta verkligen ett stort problem? Och en inverterad bezel hade inte bidragit med något praktiskt tänker jag mig iaf.
Jag tycker också att den gamla Exp II har snyggare proportioner.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tycker egentligen det är en grov förolämpning att kalla den Explorer II när Explorer I är bland de finaste uren som gjorts. Den låga (ja låga, inte höga) kontrasten är just det som jag inte tycker gör den till en vinnare, den har ingen kontrast alls ju, lite som att ha en vit tröja och vita byxor och ett ljusgrått bälte, på vintern i skidbacken. Tycker den största boven i dramat är kantringen eller vad det nu heter på svenska (bezeln). Hade den fått finare och mindre typsnitt hade den haft klart bättre balans. Det finns mycket lume på visarna och urtavlan, vilket är praktiskt, men det gör att visare och cirklarna runt omkring blir så vita och nästan försvinner. Hade de gjort dem helt svarta istället eller iaf mycket mer prominenta så hade det funkat visuellt, men då hade den inte varit lika praktisk i mörker. Och 42 mm...
Men du jämför ju två olika klockor för två olika ändamål? Explorer I är ju inget annat än en robust No Datejust.
Exp II har en gmt funktion. Jag har inte sett hur visare och cirklarna beter sig IRL, är detta verkligen ett stort problem? Och en inverterad bezel hade inte bidragit med något praktiskt tänker jag mig iaf.
Jag tycker också att den gamla Exp II har snyggare proportioner.
Ni båda borde nog kanske lugna er lite.
 
Topp