• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden med tips som förhöjer vardagen!

ok, sen här tråden är rätt flytande, men kort sett så vill jag ha massvis med tips på allt möjligt som sätter guldkant på tillvaron. Det kan vara precis vad som helst, men det är såklart en fördel om det är något som man rimligtvis kan komma över, utöva, uppleva osv.

A5707F3A-861A-4694-BC92-77B178CD65DC.jpeg

Mitt tips för dagen, Jokkmokkskorv. Har du inte smakat denna så gör genast det om du hittar den i kyldisken. Vi snackar typ 200:-/kg eller därikring så detta är definitionen av vardagslyx, eller guldkant på tillvaron.

Bespara mig tips som:
- En ledig fredag,
- Tacos med familjen
- Solsemester på Kreta

Kör!

@Norrlänningen Jag tar för givet att du testat deras Lavarökta skinka? Best known to man, italienarna kan slänga sig i väggen :)
Om solen lyser och ger värme när jag kommer hem på eftermiddagen så sätter jag mig gärna på terassen med ett rejält glas rom, en bra bok, avslappnande musik och en cigarr, gärna en måndag eller tisdag :happyhappy:
Något osäker på om det kvalificerar sig som vardagslyx eller bara ett dekadent levende? :D

@Norrlänningen Jag tar för givet att du testat deras Lavarökta skinka? Best known to man, italienarna kan slänga sig i väggen :)
Om solen lyser och ger värme när jag kommer hem på eftermiddagen så sätter jag mig gärna på terassen med ett rejält glas rom, en bra bok, avslappnande musik och en cigarr, gärna en måndag eller tisdag :happyhappy:
Något osäker på om det kvalificerar sig som vardagslyx eller bara ett dekadent levende? :D
Alternativt alkoholism...

:)

Vet inte riktigt om det platsar in, men för mig är det ett vardagstips som jag utnyttjar rätt ofta, jag har försökt att sätta i system att när det är hämtpizza som gäller för familjen så väljer jag den lokala pizzerian med bäst pizza samt fulla rättigheter. Jag promenerar/cyklar till pizzerian, beställer en öl och ber artigt om menyn (trots att jag vet vad vi brukar beställa). När jag väl bestämt mig för vilken pizza (kom ihåg att jag även här hela tiden vetat vilken pizza jag ska beställa) så lägger jag in beställningen. Till detta så klämmer jag in en till beställning på en kall öl.

15 minuter transport, 10 minuter menykoll (öl), 15 minuter tillagning (öl) = 40 minuter egentid.

All tid förutom transporten kan spenderas på Klocksnack. Byt ut öl mot valfri dryck.

Tipset är inget man kanske höjer ögonbrynen för, men jag lovar er det är något som sätter en guldkant på min tillvaro. ;)

Tillägg: tycker man om lufttorkade iberico skinkor så är länken nedan suverän.

https://www.ibergour.com/en

Hemsidan är inte direkt förtroendeingivande, men det är trevlig att kunna köpa skinkor eller framben från olika leverantörer, samt läsa lite recensioner. Priset brukar vara väldigt konkurrenskraftigt.

Senast ändrad:
Tryffelsalami nu när ni ändå gafflar om korv. Dessutom - butiksmald nötfärs, slippa klumpig vakumförpackad färs.

Vara först på jobbet och i lugn & ro förbereda dagen som kommer.

Långledigt/röda dagar i Stockholm när varenda kotte drar till sina landställen, tomma parkeringsplatser överallt, inga köer någonstans och det är så lugnt & skönt.

Boktips > https://www.bokus.com/bok/9789137145952/sjalv-kraften-i-egentid/

Tryffelsalami nu när ni ändå gafflar om korv. Dessutom - butiksmald nötfärs, slippa klumpig vakumförpackad färs.

Vara först på jobbet och i lugn & ro förbereda dagen som kommer.

Långledigt/röda dagar i Stockholm när varenda kotte drar till sina landställen, tomma parkeringsplatser överallt, inga köer någonstans och det är så lugnt & skönt.

Boktips > https://www.bokus.com/bok/9789137145952/sjalv-kraften-i-egentid/
Just tryffelsalami är fan så jävla bra! Tänkte skriva det innan jag såg att du hann före.

Jag tycker absolut att den brygger god espresso men den är ganska högljudd. Sedan är den krånglig som fan när packningar behöver bytas så då får man lämna in den. Tack & lov sker det inte så ofta.
Jag har haft min Gaggia Classic sedan 2005 och är toknöjd med den fortfarande. Jag har bytt brygghuspackning på den två gånger och rengjort den (läs: skruvat isär så mycket det går) en gång. Inte särskilt trassligt tycker jag :)

Jag har haft min Gaggia Classic sedan 2005 och är toknöjd med den fortfarande. Jag har bytt brygghuspackning på den två gånger och rengjort den (läs: skruvat isär så mycket det går) en gång. Inte särskilt trassligt tycker jag :)

Modellerna efter 2015 ser inte likadana ut invändigt tyvärr. Här måste hela boilern skruvas ur.

ok, sen här tråden är rätt flytande, men kort sett så vill jag ha massvis med tips på allt möjligt som sätter guldkant på tillvaron. Det kan vara precis vad som helst, men det är såklart en fördel om det är något som man rimligtvis kan komma över, utöva, uppleva osv.

A5707F3A-861A-4694-BC92-77B178CD65DC.jpeg

Mitt tips för dagen, Jokkmokkskorv. Har du inte smakat denna så gör genast det om du hittar den i kyldisken. Vi snackar typ 200:-/kg eller därikring så detta är definitionen av vardagslyx, eller guldkant på tillvaron.

Bespara mig tips som:
- En ledig fredag,
- Tacos med familjen
- Solsemester på Kreta

Kör!

Finns det fler jokkmokkare här?? :D

Vet inte riktigt om det platsar in, men för mig är det ett vardagstips som jag utnyttjar rätt ofta, jag har försökt att sätta i system att när det är hämtpizza som gäller för familjen så väljer jag den lokala pizzerian med bäst pizza samt fulla rättigheter. Jag promenerar/cyklar till pizzerian, beställer en öl och ber artigt om menyn (trots att jag vet vad vi brukar beställa). När jag väl bestämt mig för vilken pizza (kom ihåg att jag även här hela tiden vetat vilken pizza jag ska beställa) så lägger jag in beställningen. Till detta så klämmer jag in en till beställning på en kall öl.

15 minuter transport, 10 minuter menykoll (öl), 15 minuter tillagning (öl) = 40 minuter egentid.

All tid förutom transporten kan spenderas på Klocksnack. Byt ut öl mot valfri dryck.

Tipset är inget man kanske höjer ögonbrynen för, men jag lovar er det är något som sätter en guldkant på min tillvaro. ;)

Tillägg: tycker man om lufttorkade iberico skinkor så är länken nedan suverän.

https://www.ibergour.com/en

Hemsidan är inte direkt förtroendeingivande, men det är trevlig att kunna köpa skinkor eller framben från olika leverantörer, samt läsa lite recensioner. Priset brukar vara väldigt konkurrenskraftigt.
Shit vilket utbud av skinka! Hur billig kan man köpa och ändå få en riktigt god??? Några tips om man ska köpa hem en för första gången?

Shit vilket utbud av skinka! Hur billig kan man köpa och ändå få en riktigt god??? Några tips om man ska köpa hem en för första gången?

Jag hade nog tittat lite på recensionerna, och även sneglat på vilka skinkor eller framben(paletas) återbeställs av kunderna.

Själv brukar jag hålla mig till paletas då de är mindre och passar mig rent praktiskt. Det vill säga jag hinner äta upp.

Senaste två har varit:
https://www.ibergour.com/en/paleta-jamon-5j-cinco-jotas

https://www.ibergour.com/en/paleta-jamon-joselito

De har varit suveräna.

Lite lägre prisklass så fanns ju den här på 5 plats.
https://www.ibergour.com/en/paleta-jamon-duroc-batalle
Dessa är förmodligen inte friströvande grisar som är på en ekollon diet. Men jag är ganska säker på att det smakar gott! :)

Senast ändrad:
Jag hade nog tittat lite på recensionerna, och även sneglat på vilka skinkor eller framben(paletas) återbeställs av kunderna.

Själv brukar jag hålla mig till paletas då de är mindre och passar mig rent praktiskt. Det vill säga jag hinner äta upp.

Senaste två har varit:

De har varit suveräna.

Dessa är förmodligen inte friströvande grisar som är på en ekollon diet. Men jag är ganska säker på att det smakar gott! :)
hur länge håller de "öppnade"?
synd att man inte kom på detta tidigare, skall på 40-årskalas på onsdag nästa vecka... får se om man kan hitta det i Malmö...

En sak jag lärt mig under min sjukskrivning är att sakta in och ta in tillvaron. Kanske låter fånigt men när jag väl gjorde det upptäckte jag en massa pyttesaker jag aldrig uppskattat förr som lyfte dagen. Att se gamla par som fortfarande håller hand, ett barn som ler storögt när en lastbil gasar iväg o.s.v.

Även att ta tid på sig att göra en riktigt god kopp kaffe med nymalda bönor. :)

hur länge håller de "öppnade"?
synd att man inte kom på detta tidigare, skall på 40-årskalas på onsdag nästa vecka... får se om man kan hitta det i Malmö...

Jag har för mig att leverantören skriver att när man väl "öppnat" så är det ca 3 månader. Jag har dock klarat 4-5 månader utan att jag märker av att upplevelsen försämrats nämnvärt.

Dock är det viktigt att försöka spara lite av fettet som ligger på utsidan och sedan lägga tillbaka på snittytan. Den största boven är att köttet torkar ut men de torra bitarna kan ändå användas när man gör grytor etc. för smaksättning.

Tack och lov så är det så gott, att när vänner hör att en beställning kommit på plats så blir det inte mycket kvar efter 3 månader ändå.

Egentligen så finns det smidigare alternativ där man får den urbenad och tom skivad så kan man ju ta fram när det ska ätas. Dock så är det lite terapi för själen, ett gott glas vin, trädgården vid solnedgång, och en vass kniv som får jobba som gör att jag ofta väljer hela bitar med ben och ställning. :)

Senaste två har varit:

De har varit suveräna.

Tack för suverän info!

En hobby. Vid sidan av klockor har ett allt större intresse för högkvalitativa herrskor (i mitt fall nästan uteslutande brittiska herrskor) tagit rum. När barnen är lagda och frun sitter med en såpa i Ipaden kan jag ta fram skovårdslådan, sätta på lite skön musik samt hälla upp ett glas att smutta på. Sedan sitter jag och smörjer, putsar och beundrar hantverket, insuper dofterna av fina krämer och vax och försvinner in i ett nästan meditativt tillstånd.
Som konsult och projektledare med telefon och dator som enda redskap är det skönt att koppla av med att göra något med händerna.
Givetvis är den största behållningen att gå i fina sköna skor, dessutom förvånansvärt välvårdade :) Brukar ta hand om fruns skor med, uppskattas var gång.

84E7BA6D-2FA7-4DA1-890E-AD7271771268.jpeg

Senast ändrad:
Tid för egna hobbies. Pistolskytte, MC-åkning (nytändning deluxe), sluta tidigt varannan fredag, att ha en snabb bil, att lägga 30 kr kilot mer på vardagsosten, att lägga 30 kr mer på vinflaskan, att lägga 8 kr mer per kilo och få bättre potatis eller tomater. Bra fläsk, bristvara i Sverige nuförtiden. Goda ägg, helst hemma-ägg. Ökar månadsbudgeten på maten med 120 kr, det kan nog de flesta klara av. :)

Är själv stormförtjust i falukorv som pålägg, men tycker att Jokkmokkskorv är aningen överskattad. God, absolut, men så jäkla dyr. Köper i normalfallet Nyhlen och Hugossons när jag är uppåt (pitebo).

Samt förstås årliga USA-resan. Kan längta sex månader innan och lever på den tidigare resan i några månader efter hemkomst. 1 september nu denna gång.

Simple as that.
FFA558E7-8992-4323-9F2A-2431F40133E2.jpeg

En espresso på kvällskvisten med en bit mörk choklad och en fin grappa.
Jag köper aldrig sprit i Sverige, jag handlar alltid på resor. Förutom att det oftast är billigare och större utbud så får jag vid inmundandet alltig en trevlig liten förnimmelse från då jag köpt flaskan.
Jag reser en del och har ett rejält spritskåp med ett hundratal flaskor, det tycker jag känns lite lyxigt. Grappan i kväll från fjolårets grabb/vinresa till Barolo och Barbaresco (Piamonte, Italien), köpt av vinbonden själv. Espresson maler jag bönorna till och har en likadan maskin som @Alarik och @tommyren (Gaggia Classic, rekommenderas). Man skall vara om sig och till sig i detaljerna, blir så mycket bättre och intressantare då.

En annan lite rolig extravagans är en stjärnkikare. Jag fick en av min fru och barnen i fyrtioårs present. Fina kvällar kan jag stå på altanen och titta på stjärnor och planeter. Fascinerande och lite svindlande. Att kunna titta på Saturnus och dess ringar (första ggn var nästan en chock att se, Saturnus var så klar och tydlig och såg nästan ut som en karikatyr av sig själv) eller som i kväll med Jupiter som syns i syd. Jag har tidigare kunnat se Jupiters stora fläck och kunnat räkna till fyra tydliga månar. I kväll var den inte helt klar (målnslöjjor?) men såg tydligt tre av månarna. En bra app (Planets) för att lokalisera stjärnorna samt en bra astronomibok att fördjupa sig i det man ser är att rekommendera.
57CCB3B8-625A-4F72-8E92-5AA8FAB6C99E.jpeg
E91AFF6F-6F56-4131-BA20-38C56DF6951E.jpeg

(Fotograferad genom kikaren med IPhonen )

Senast ändrad:
Ex Jokkmokkare här, kan intyga korven är OK
Samma här, trodde mer att klocksnack skulle vara det sista stället jag hittade någon annan Jokkmokkare :D

Till saken: testa den basturökta Jokkmokkskorven, sjukt bra! Originalet är enligt mig den bästa ”klassiska” falukorven men lite väl dyr tyvärr. Men som sagt, testa den basturökta! :)

Tillbaka
Topp