• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden med tips som förhöjer vardagen!

Vet inte riktigt om det platsar in, men för mig är det ett vardagstips som jag utnyttjar rätt ofta, jag har försökt att sätta i system att när det är hämtpizza som gäller för familjen så väljer jag den lokala pizzerian med bäst pizza samt fulla rättigheter. Jag promenerar/cyklar till pizzerian, beställer en öl och ber artigt om menyn (trots att jag vet vad vi brukar beställa). När jag väl bestämt mig för vilken pizza (kom ihåg att jag även här hela tiden vetat vilken pizza jag ska beställa) så lägger jag in beställningen. Till detta så klämmer jag in en till beställning på en kall öl.

15 minuter transport, 10 minuter menykoll (öl), 15 minuter tillagning (öl) = 40 minuter egentid.

All tid förutom transporten kan spenderas på Klocksnack. Byt ut öl mot valfri dryck.

Tipset är inget man kanske höjer ögonbrynen för, men jag lovar er det är något som sätter en guldkant på min tillvaro. ;)

Tillägg: tycker man om lufttorkade iberico skinkor så är länken nedan suverän.

https://www.ibergour.com/en

Hemsidan är inte direkt förtroendeingivande, men det är trevlig att kunna köpa skinkor eller framben från olika leverantörer, samt läsa lite recensioner. Priset brukar vara väldigt konkurrenskraftigt.

Vänt-öl är obligatoriskt!

Samma här, trodde mer att klocksnack skulle vara det sista stället jag hittade någon annan Jokkmokkare :D

Till saken: testa den basturökta Jokkmokkskorven, sjukt bra! Originalet är enligt mig den bästa ”klassiska” falukorven men lite väl dyr tyvärr. Men som sagt, testa den basturökta! :)

Är inte Jokkmokkare, men scaroscaro här på forumet är utflyttad Jokkmokkare, så nog finns ni.
Tyvärr säljer dom inte den basturökta här där jag bor, men jag har smakat den och den är helt jävla otrolig.

I kategorin vardagspålägg på smörgåsen vinner dock den vindeln-rökta skinkan. Herrejävlar vad den är bra.

Simple as that.
FFA558E7-8992-4323-9F2A-2431F40133E2.jpeg

En espresso på kvällskvisten med en bit mörk choklad och en fin grappa.
Jag köper aldrig sprit i Sverige. Jag handlar alltid på resor. Förutom att det oftast är billigare och större utbud så får jag vid inmundandet alltig en trevlig liten förnimmelse från där jag köpt flaskan.
Jag reser en del och har ett rejält spritskåp med ett hundratal flaskor, det tycker jag känns lite lyxigt. Grappan i kväll från fjolårets grabb/vinresa till Barolo och Barbaresco (Piamonte, Italien), köpt av vinbonden själv. Espresson maler jag bönorna till och har en likadan maskin som @Alarik och @tommyren (Gaggia Classic, rekommenderas). Man skall vara om sig och till sig i detaljerna, blir så mycket intressantare då.

En annan lite rolig extravagans är en stjärnkikare. Jag fick en av min fru och barnen i fyrtioårs present. Fina kvällar kan jag stå på altanen och titta på stjärnor och planeter. Fascinerande och lite svindlande. Att kunna titta på Saturnus och dess ringar (första ggn var nästan en chock att se, Saturnus var så klar och tydlig och såg nästan ut som en karikatyr av sig själv) eller som i kväll med Jupiter som syns i syd. Jag har tidigare kunnat se Jupiters stora fläck och kunnat räkna till fyra tydliga månar. I kväll var den inte helt klar (målnslöjjor?) men såg tydligt tre av månarna. En bra app (Planets) för att lokalisera stjärnorna samt en bra astronomibok att fördjupa sig i det man ser är att rekommendera.
57CCB3B8-625A-4F72-8E92-5AA8FAB6C99E.jpeg
E91AFF6F-6F56-4131-BA20-38C56DF6951E.jpeg

(Fotograferad genom kikaren med IPhonen )
Det där var ett riktigt monster till stjärnkikare känns det som :) riktigt häftigt och verkligen något som tyvärr glöms bort lite känns de som i vår extremt materialistiska värld, att bara stå och titta på vår omvärld i lugn och ro tror jag är bra för själen.

Schysst med Illy koppar med ;)

Det där var ett riktigt monster till stjärnkikare känns det som :) riktigt häftigt och verkligen något som tyvärr glöms bort lite känns de som i vår extremt materialistiska värld, att bara stå och titta på vår omvärld i lugn och ro tror jag är bra för själen.

Schysst med Illy koppar med ;)
Så stor är den inte. En snygg pjäs i vardagsrummet annars.
Men visst är det så. Vi bor på landet och har fantastiska stjärnhimlar. Jag går alltid ut en promenad med hundarna innan läggdags och står ofta och beundrar stjärnhopar, röda solar etc. En grej jag och frun brukar göra är att i sena augusti lägga sig i solstolarna med var sin sovsäck och räkna stjärnfall och satelliter. Lätt dock att somna... :)
Illy har många roliga av olika konstnärer utsmyckade muggar också, bra gå-bort presenter. Än mer nöjd med handblåsta grappaglasen, framtagna av Rejmyre tillsammans med Operakällaren.

Från en segling söder om Pihreus 2013.
Vardag? ;)

En rejäl skogspromenad en helgmorgon eller tidig vardagskväll! Jag bor ett par minuters promenad från ett naturreservat och tar alltid minst en timmes promenad där varje dag. Utmärkt för klockfoton, som liten bonus. :D
BD6DF5F5-C60F-4231-9EFB-3D9926A90C82.jpeg
Helt med dig. Då vi har hundar går jag varje dag i skogen. Ger lugn och harmoni. Också få förunnat att 365 dagar om året kunna följa säsongernas skiftningar, faunernas blommande och utveckling, leta och plocka örter och svamp etc.
Husdjur är ännu en lyx som förhöjer vardagen. De skapar en sådan lugn, värme och glädje i hemmet. Svårt att få en dålig start på dagen när man varje morgon hälsas med outtömlig glädje av hundarna eller katten som kommer och kryper upp i knät vid frukosten vill mysa.
ADC2A9B5-5838-4ABB-AF22-70F1B9CF473E.jpeg
24B1B5C9-5367-4298-A71F-B8E7C5E1D397.jpeg

För att fortsätta;
Att lägga barnen lite tidigare och ta sig tid att högläsa en lite längre bok, det tycker jag är att att förhöja vardagen.
Tända en brasa i öppna spisen.
Pilla med klockorna? ;)

Senast ändrad:
Visst är det så. Vi bor på landet och har fantastiska stjärnhimlar. Jag går alltid ut en promenad med hundarna innan läggdags och står ofta och beundrar stjärnhopar, röda solar etc. En grej jag och frun brukar göra är att i sena augusti lägga sig i solstolarna med var sin sovsäck och räkna stjärnfall och satelliter. Lätt dock att somna... :)
Illy har många roliga av olika konstnärer utsmyckade muggar också, bra gå-bort presenter. Än mer nöjd med handblåsta grappaglasen, framtagna av Rejmyre tillsammans med Operakällaren.

Vardag? ;)

Helt med dig. Då vi har hundar går jag varje dag i skogen. Ger lugn och harmoni. Också få förunnat att 365 dagar om året kunna följa säsongernas skiftningar, faunernas blommande och utveckling, leta och plocka örter och svamp etc.
Husdjur är ännu en lyx som förhöjer vardagen. De skapar en sådan lugn, värme och glädje i hemmet. Svårt att få en dålig start på dagen när man varje morgon hälsas med outtömlig glädje av hundarna eller katten som kommer och kryper upp i knät vid frukosten vill mysa.
ADC2A9B5-5838-4ABB-AF22-70F1B9CF473E.jpeg
24B1B5C9-5367-4298-A71F-B8E7C5E1D397.jpeg

För att fortsätta;
Att lägga barnen lite tidigare och ta sig tid att högläsa en lite längre bok, det tycker jag är att att förhöja vardagen.
Tända en brasa i öppna spisen.
Pilla med klockorna? ;)
Absolut inte. Läste rubriken för snabbt :)

Simple as that.
FFA558E7-8992-4323-9F2A-2431F40133E2.jpeg

En espresso på kvällskvisten med en bit mörk choklad och en fin grappa.
Jag köper aldrig sprit i Sverige, jag handlar alltid på resor. Förutom att det oftast är billigare och större utbud så får jag vid inmundandet alltig en trevlig liten förnimmelse från då jag köpt flaskan.
Jag reser en del och har ett rejält spritskåp med ett hundratal flaskor, det tycker jag känns lite lyxigt. Grappan i kväll från fjolårets grabb/vinresa till Barolo och Barbaresco (Piamonte, Italien), köpt av vinbonden själv. Espresson maler jag bönorna till och har en likadan maskin som @Alarik och @tommyren (Gaggia Classic, rekommenderas). Man skall vara om sig och till sig i detaljerna, blir så mycket bättre och intressantare då.

En annan lite rolig extravagans är en stjärnkikare. Jag fick en av min fru och barnen i fyrtioårs present. Fina kvällar kan jag stå på altanen och titta på stjärnor och planeter. Fascinerande och lite svindlande. Att kunna titta på Saturnus och dess ringar (första ggn var nästan en chock att se, Saturnus var så klar och tydlig och såg nästan ut som en karikatyr av sig själv) eller som i kväll med Jupiter som syns i syd. Jag har tidigare kunnat se Jupiters stora fläck och kunnat räkna till fyra tydliga månar. I kväll var den inte helt klar (målnslöjjor?) men såg tydligt tre av månarna. En bra app (Planets) för att lokalisera stjärnorna samt en bra astronomibok att fördjupa sig i det man ser är att rekommendera.
57CCB3B8-625A-4F72-8E92-5AA8FAB6C99E.jpeg
E91AFF6F-6F56-4131-BA20-38C56DF6951E.jpeg

(Fotograferad genom kikaren med IPhonen )
Motsägelsefullt, grappa ska vara skitig, inte fin!

Motsägelsefullt, grappa ska vara skitig, inte fin!
Ouhh, jag vet inte vad du menar med skitig? För mig får dom gärna vara lena och fina, jag grejar inte (billig) som smakar finkel. Jag har både fatlagrad som vit och av olika druvsorter, nebiolo, chardonnay mf.
Jag är på inget sätt expert, jag tycker bara det är gott. Något av utbudet
87D96950-B4CE-4A80-9A49-472E39655FDE.jpeg

Ouhh, jag vet inte vad du menar med skitig? För mig får dom gärna vara lena och fina, jag grejar inte (billig) som smakar finkel. Jag har både fatlagrad som vit och av olika druvsorter, nebiolo, chardonnay mf.
Jag är på inget sätt expert, jag tycker bara det är gott. Något av utbudet
87D96950-B4CE-4A80-9A49-472E39655FDE.jpeg
Menar att det ska vara som raketbränsle :) Är inget fan av fatlagrad grappa, tycker det tar bort från poängen med drycken för mig. efter en stor måltid är det fantastiskt att avsluta med en rå och spritig grappa.
Sedan är jag färgad av min tid i Italien där det blev mycket raxentin och caffe corretto :)

Menar att det ska vara som raketbränsle :) Är inget fan av fatlagrad grappa, tycker det tar bort från poängen med drycken för mig. efter en stor måltid är det fantastiskt att avsluta med en rå och spritig grappa.
Sedan är jag färgad av min tid i Italien där det blev mycket raxentin och caffe corretto :)
Nja, det är nog inte raketbränsle typen jag gillar. Jag är väl också färgad av mina besök i Italien, men då av annan grappa som bjudits

• Like
Reactions: Oew
Är inte Jokkmokkare, men scaroscaro här på forumet är utflyttad Jokkmokkare, så nog finns ni.
Tyvärr säljer dom inte den basturökta här där jag bor, men jag har smakat den och den är helt jävla otrolig.

I kategorin vardagspålägg på smörgåsen vinner dock den vindeln-rökta skinkan. Herrejävlar vad den är bra.
Där ser man!

Tyvärr är det ju som du säger att det är lite svårt att få tag i den basturökta, ska köpa på mig nu när jag ska uppåt under helgen ;)

Skinkan har jag faktiskt aldrig testat, blir nog premiär väldigt snart :)

Tillbaka
Topp