• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite förvånad över hur ”lätt” det var denna gång att få sin tilldelning.

143sr kvar, så skynda på om ni vill beställa
Jag håller med. Dom kanske hade bryggt större volymer nu? Vissa gånger har man ju inte ens kunnat beställa via nätet, utan vart tvungen att besöka någon av de lokala systembolagen.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Jag håller med. Dom kanske hade bryggt större volymer nu? Vissa gånger har man ju inte ens kunnat beställa via nätet, utan vart tvungen att besöka någon av de lokala systembolagen.
Tror att på Beerizer såg jag 999+ i lager, men vet inte hur tillförlitlig den är, speciellt när datan kommer från SB som i sin tur brukar vara lite tveksam.

Men om jag kommer ihåg rätt fanns det runt 600+ när jag beställde 10.00.15.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz jag beställde ett stort gäng flaskor. Om nyfikenheten blir för stor så får du säga till. Då ordnar vi något.
Mycket bussigt! Än så länge kan jag hålla mig men om samtliga här höjer den till skyarna som de bästa de testat blir det ju jävligt svårt att hålla sig borta. Även om den har samma literpris som min favorit wirre som är lagrad i 12år (Caol ila)
 
Kvällens skörd, helt OK!
6B62BBB7-D2ED-4677-82B5-F8AD31094E55.jpeg
8A396C9B-56A0-4CCD-86B0-6709C407BCBB.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hoppas ni haft en go lördag! :)

8D191EA2-F1EC-4E96-A6CF-D6607A96418D.jpeg
Dagen har varit go förutom att jag gav mig själv hjärtklappning när jag tvättade jackan jag hade på mig när jag tog bort klotter ifrån en soprumsdörr i vårt område och hela tvättmaskin luktar klotterborttagning!

En rengöringscykel tog bort iprincip all lukt så köra lite husmorsknep imorgon så är nog allt tillbaka som de ska vara.
IMG_20211002_205001.jpg

Skål!
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Dagen har varit go förutom att jag gav mig själv hjärtklappning när jag tvättade jackan jag hade på mig när jag tog bort klotter ifrån en soprumsdörr i vårt område och hela tvättmaskin luktar klotterborttagning!

En rengöringscykel tog bort iprincip all lukt så köra lite husmorsknep imorgon så är nog allt tillbaka som de ska vara.
IMG_20211002_205001.jpg

Skål!
Skönt att höra det löste sig! Och kudos för den goda gärningen :D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Lite vinäger i tvätten brukar ta bort det mesta
Kört totalt 6 cykler sen min tabbe nu. 3st av maskinens egna rengöringsprogram med bara vatten och 70grader. 2st 95graders med diskmaskinstabletter och bara en med bikarbonat och ättika eftersom de tog slut.

Kastade in en t-shirt och testade 1h varmt vädringsprogram sen fick sambon lukta. Ingen lukt!

Så det slutade väl denna gång men jag har lärt mig min läxa :p tänkte köpa mer ättika och lite vinäger för den goda sakens skull och köra några rundor till under veckan för att vara helt på säkra sidan.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Under vecka kommer jag hämta ut ett gäng Kaggen! Stormaktsporter. Men jag kommer inte hämta ut hela min beställning så här finns ett tillfälle för den som kanske inte hann beställa till sig själv. Hör av dig till mig före torsdag om du är intresserad så löser vi något (gärna byte mot annan öl). I annat fall får flaskorna försvinna in i Systembolagets svarta hål.

24611935_800.png


3b4fd597a3b753358343a4f83827a189.jpg
 

Entruv

Omega
Gårdagens skörd i omvänd ordning:

Fox Leap, rätt trött körsbärssuris, inget att skriva hem om, helt ok 3/5.

IMG_20211005_212811.jpg


Coolship Cherry Farmer's Reserve, vilken jävla dunderöl, körsbär som slåss högt i "kriekliknande"-kategorin, en av kvällens bästa 4,25/5.

IMG_20211005_212803.jpg


Crooked Stave Persica, riktigt bra persikasuris som resten av sällskapet inte tyckte var mer än ok-bra, jag däremot tyckte att det var den låg på delad förstaplats. Extremt tydlig och torr persika, låg funk, mellanhög syra. Skulle lätt kunna dricka en eller två av dessa själv. 4,75/5.

IMG_20211005_212755.jpg


Lambiek Fabriek Bord-Elle, 10,5 procent gueuze? Alkoholen känns inte, men den är något "hollow" i smaken, en viss vattnighet, högre standard på deras frukter men ändå bra. 3,75/5.

IMG_20211005_203433.jpg


Nu ni! BAKKUM Port Oak Wild Beer, bra funk, nyanserad och obalanserad på ett härligt sätt, stickande syra men inte en syrlighetsbomb. Krusbär. 4/5.

IMG_20211005_203420.jpg


BAKKUM Sherry Oak Wild Beer, sjukt bra. Otrolig balans i denna, mellanlåg syra, snäll men nyanserad, smakar av ren kvalitet. Delad etta med Persica, 4,75/5.

IMG_20211005_203412.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Vart går gränsen på ipa och dipa? I alkoholhalt vill säga!
Enligt svenska hembryggareföreningens öltypsdefinition slutar vanlig IPA vid 7,5%, varpå dubbel/imperial IPA tar vid. En new england IPA kan gå upp till 8% enligt samma definition.

Men att typbestämma öl är ett riktigt gissel, och bland producenterna råder fria kriget. Många tycks skriva lite vad de känner för på burken alternativt flaskan. I slutändan drabbar det oss konsumenter som inte vet vad vi ska förvänta oss av ölen vi köper.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Enligt svenska hembryggareföreningens öltypsdefinition slutar vanlig IPA vid 7,5%, varpå dubbel/imperial IPA tar vid. En new england IPA kan gå upp till 8% enligt samma definition.

Men att typbestämma öl är ett riktigt gissel, och bland producenterna råder fria kriget. Många tycks skriva lite vad de känner för på burken alternativt flaskan. I slutändan drabbar det oss konsumenter som inte vet vad vi ska förvänta oss av ölen vi köper.
Frågan är också vad skillnaden mellan IIPA och DIPA är egentligen. Tänkte t ex på bryggerier som ger ut öl med båda benämningarna, hur bestämmer de vad som är det ena eller det andra?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Frågan är också vad skillnaden mellan IIPA och DIPA är egentligen. Tänkte t ex på bryggerier som ger ut öl med båda benämningarna, hur bestämmer de vad som är det ena eller det andra?
Ja precis. Lägg sen till trippel IPA på det. I många fall har det nog mer med marknadsföring att göra än något annat.
 
Topp