• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om att teckna sig för bostadsrätter under byggtiden i spekulationssyfte

Kugghjul

Panerai
Klockor är ju kul men dyrt.

Här tänkte jag att vi kunde diskutera fenomenet att teckna sig för bostadsrätter under byggtiden i spekulationssyfte. Jag har inte gjort detta själv, men jag har hört att det har varit ganska vanligt i vissa kretsar.

För säg 50 000 kr har man då köpt en köpoption på bostadsmarknaden.

Vad vet du om detta? Har du eller dina vänner varit inne i racet? Är de goda tiderna slut (var det inte en BRF där typ ingen flyttade in nyligen när det var färdigbyggt?)

Bakgrund
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/borattsspekulanter-jagas-av-skatteverket
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...janar-man-mellan-en-halv-miljon-och-en-miljon
 

Kugghjul

Panerai
Inte undra på att det är rekord i lyxklocksförsäljning:


(länken ovan)
https://www.hemnet.se/artiklar/drom-dig-hem/2016/06/28/flytten-innan-flytten-barnfamiljen-berattar

Sofia, 33 år från Stockholm berättar om hur det gick till när hon köpte en nybyggd lägenhet på Liljeholmskajen i rent investeringssyfte.
Beskriv ditt investeringsobjekt?
– Vi köpte ett kontrakt till en av de nyproducerade lägenheterna på Liljeholmen. Detta var 2014. Vår lägenhet skulle bli på 54 kvm med inflyttning i december 2016, och vi betalade 2 800 000 för den.

Vad fick ni sålt den för?
– Vi sålde vidare kontraktet för 4 100 000 kr




Det som ytterligare gjort det attraktivt är ju den låga beskattningen, jämför gärna med vad man får betala i skatt som egenföretagare på fakturerade belopp, innan det finns i plånboken.
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Något i mig tycker det är fult men har väl egentligen inte full backning för det. Köp en bostad om du ska bo i den, spekulera kan man göra på börsen.
Ja så kan man ju se det. Jag har dock märkt en viss bitterhet även bland "börsfolk" för det går inte att förneka att det är i fastigheter, kommersiella som bostäder, som det gått att göra de stora pengarna de senaste åren.
 
H

Hysteria

Guest
[QUOTE Det som ytterligare gjort det attraktivt är ju den låga beskattningen, jämför gärna med vad man får betala i skatt som egenföretagare på fakturerade belopp, innan det finns i plånboken.[/QUOTE]

Må så vara men man kan inte jämföra ett fakturerat belopp med en vinst på försäljning. Isåfall får man jämföra det med aktieutdelning eller aktieförsäljning (som i ex en trade-sale). Och då är det bra mycket enklare att skatteplanera/betala mindre om pengarna hamnar i ett holdingbolag. Säljer du ett kontrakt som privatperson hamnar pengarna direkt i knät, så där har du inte helt rätt.
 

Kugghjul

Panerai
[QUOTE Det som ytterligare gjort det attraktivt är ju den låga beskattningen, jämför gärna med vad man får betala i skatt som egenföretagare på fakturerade belopp, innan det finns i plånboken.

Må så vara men man kan inte jämföra ett fakturerat belopp med en vinst på försäljning. Isåfall får man jämföra det med aktieutdelning eller aktieförsäljning (som i ex en trade-sale). Och då är det bra mycket enklare att skatteplanera/betala mindre om pengarna hamnar i ett holdingbolag. Säljer du ett kontrakt som privatperson hamnar pengarna direkt i knät, så där har du inte helt rätt.[/QUOTE]

Jag förstår hur du tänker. Men privata fastigheter är väldigt skattegynnade jämfört med hur vi beskattar allt annat i Sverige.

Tyvärr många som satt i system att renovera bostäder och bara skatt för runt 20% på vinsten, fast de gör det som heltidsjobb.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Intressant artikel om ämnet. Med nuvarande bostadsrättsproduktion i medelpris-segmentet finns risk för överproduktion av just denna typ av bostäder, där folk tenderar att spekulera.
https://nexus.nordea.com/api/research/attachment/60828

Nu vill jag inte gå in på en politisk disskution men genomförs en större regeländring finns stor risk att hela bostadsmarknaden stöps om i grunden. Risken att det sker? Svårbedömt, det behövs uppenbarligen slaktas ett par heliga kor för att få till en fungerande bostadsmarknad i Sverige, samtidigt riskerar politikerna att stöta sig med stora väljargrupper. Typ hyrestagare som får höjda hyror och bostadsrättsägare som får ta smällen av en eventuell prisnedgång.

Kontentan? Det är inte så riskfritt som vissa påstår.
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Intressant artikel om ämnet. Med nuvarande bostadsrättsproduktion i medelpris-segmentet finns risk för överproduktion av just denna typ av bostäder, där folk tenderar att spekulera.
https://nexus.nordea.com/api/research/attachment/60828

Nu vill jag inte gå in på en politisk disskution men genomförs en större regeländring finns stor risk att hela bostadsmarknaden stöps om i grunden. Risken att det sker? Svårbedömt, det behövs uppenbarligen slaktas ett par heliga kor för att få till en fungerande bostadsmarknad i Sverige, samtidigt riskerar politikerna att stöta sig med stora väljargrupper. Typ hyrestagare som får höjda hyror och bostadsrättsägare som får ta smällen av en eventuell prisnedgång.

Kontentan? Det är inte så riskfritt som vissa påstår.
Tack för länken!

"den betalande efterfrågan" är ju dock lurig, speciellt när kommuner beskattar sina invånare och sedan köper bostadsrätter och hyr ut till fattiga och flyktingar. Då handlar allt om hur höga skatter vi är beredda att betala.

Hela prisbilden bärs upp av hur mycket folk får låna. Just nu är det ju så billigt att kassaflödet nästan är ointressant, det handlar bara om hur öppen kranen är på nya krediter.



Kanske är detta något man inte vill prata med, men jag väntar fortfarande på lite krigshistorier från klocksnackare som varit inne i detta gebit!
 

Kugghjul

Panerai
Nu när bostadsmarknaden är aktuell tänkte jag väcka denna gamla tråden till liv. Bostadsutvecklare har nu erkänt att mycket stora delar av deras lägenheter gick till rena spekulanter? Vad vet och tycker du? Har du varit med i rejset?

Jag har aldrig köpt nyproducerad BRF; men om jag förstår det rätt kunde man tex 2 år innan betala 25 000 kr för att låsa en lägenhet utan att vara juridiskt bunden, sedan 0,5 år innan inflyttning fick man EVENTUELLT skriva på det bindande avtalet. Korrekt?

Känns som en mycket billig option det där?
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig köpt nyproducerad BRF; men om jag förstår det rätt kunde man tex 2 år innan betala 25 000 kr för att låsa en lägenhet utan att vara juridiskt bunden, sedan 0,5 år innan inflyttning fick man EVENTUELLT skriva på det bindande avtalet. Korrekt?

Känns som en mycket billig option det där?
Två år innan: Bokningsavgift (runt 25.000kr), ej bunden
Halvår innan: Handpenning, bunden
Vid tillträde: Slutlikvid, svinbunden

I vissa fall hoppar man över det första avtalet för att binda köparna direkt.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Någon så att 25% av nyproduktion köpts i spekulationssyfte. De med fingertoppskänsla drog sig ur för något år sedan eller två. Vissa kommer få det lite svettigt är jag rädd.
 

Kugghjul

Panerai
Två år innan: Bokningsavgift (runt 25.000kr), ej bunden
Halvår innan: Handpenning, bunden
Vid tillträde: Slutlikvid, svinbunden

I vissa fall hoppar man över det första avtalet för att binda köparna direkt.
Tack för ditt svar! Har bokningsavgiften varit så låg som 25 000, även i Stockholm på säg 4 miljoners lägenheter? Det är ju en väldigt billig köpoption? Eller?
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Tack för ditt svar! Har bokningsavgiften varit så låg som 25 000, även i Stockholm på säg 4 miljoners lägenheter? Det är ju en väldigt billig köpoption? Eller?
Bokningsavgiften är lite olika beroende på företag, men jag tror inte något företag har olika avgift för olika lägenheter. Där jag tjänstgör är den alltid samma.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kan väl nämna att jag har flyttat in i en nyproducerad förening, 200~ av 250~ lägenheter såldes innan inflytt. Hur många som var spekulation och hur många som var pga att omständigheter ändrat sig är ju omöjligt att svara på, men jag tror spekulationsköp har varit mer utbrett än vad man inom branschen och ifrån politiskt håll velat erkänna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag köpte min nyproduktion 2013 för en då marknadsmässig peng. Inflyttning var 2015. Under dessa år så ökade bomarknaden kraftigt i området där jag bor så självklart var det en väldigt bra affär. Bokningskostnaden vill jag minnas var 50k och slutlikviden skulle betalas sex månader innan inflyttning. Enda som jag riskerade var mina 50k. Jag tror att i mitt projekt bytte mer än en tredjedel av lägenheterna ägare innan slutlikviden skulle in. Rätt absurt i sig men som byggbolagen satt upp det så ser jag inga direkta problem med det. Det hade väl självklart varit roligare om mina grannar gjort en bra affär men jag kan inte klandra de som bokade lägenheter på ren spekulation. Hävstången på deras 50k var förmodligen minst en mille per lägenhet som marknaden sedan utvecklade sig.
 

Kugghjul

Panerai
Kan väl nämna att jag har flyttat in i en nyproducerad förening, 200~ av 250~ lägenheter såldes innan inflytt. Hur många som var spekulation och hur många som var pga att omständigheter ändrat sig är ju omöjligt att svara på, men jag tror spekulationsköp har varit mer utbrett än vad man inom branschen och ifrån politiskt håll velat erkänna.
Var väl en byggar som erkände nivåer på runt 40% på en kapitalmarknadsdag, tror det finns länk i bostadspristråden.
 
Topp