• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om fågelskådning

traceour

Omega
Fick också span på tallbit äntligen. Kul att dom kom neråt i år
_GL18524.jpg
_GL18476.jpg
IMG_20191220_175128_753.jpg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Fick också span på tallbit äntligen. Kul att dom kom neråt i år
_GL18524.jpg
_GL18476.jpg
IMG_20191220_175128_753.jpg

_GL18573.jpg
På tal om invasion så finns det gott om sidensvans just nu
_GL18571.jpg
_GL18565-1.jpg

Fina bilder! Jag blev inte nöjd med mina på tallbitar. Jag såg dem innan jul när det var riktigt sunkigt väder. Det är verkligen ett bra år för bär. Här nere i söder kom sidensvansar och trastar ner runt jul. De kommer ha bra tillgång till mat hela vintern.
 
  • Like
Reactions: T.I

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@bvb Den skall enligt en karta jag såg inte hålla till så mycket i Hälsingland. Säkert därför jag aldrig sett den. Tack för att du löste vilken fågel det var.
 
  • Like
Reactions: bvb

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
@bvb Den skall enligt en karta jag såg inte hålla till så mycket i Hälsingland. Säkert därför jag aldrig sett den. Tack för att du löste vilken fågel det var.

Den är klart vanligare här i söder, men förekommer sparsamt i hela landet. Det har nog varit ett ganska gott år för dem.

49646F70-2E7E-4205-9C16-469A1827080C.png
Helt klart steglits. Har haft ungar i trädgården de senaste två åren. På 70-talet, när jag började skåda var de kanske inte direkt rariteter men klart ovanligare i Mälardalen, där jag håller till. De har ökat i en hel del de senaste åren. I år har jag till och med sett små flockar med dem. Så Hälsingland är nog numer klart inom deras utbredningsområde. Fantastiskt fin fågel.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Helt klart steglits. Har haft ungar i trädgården de senaste två åren. På 70-talet, när jag började skåda var de kanske inte direkt rariteter men klart ovanligare i Mälardalen, där jag håller till. De har ökat i en hel del de senaste åren. I år har jag till och med sett små flockar med dem. Så Hälsingland är nog numer klart inom deras utbredningsområde. Fantastiskt fin fågel.
Japp! Har haft en del besök av steglits vid fågelmataren de sista åren. För några år sedan var det hopplöst att få syn på några - om du inte är En aktiv fågelskådare såklart!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ok! Ber om ursäkt med en gång:) Vad kan detta vara? Usla bilder med paddan, men gör gärna ett försök! Jag funderade på Törnsångare! Tack på förhand!

F046A719-4F3F-4B2E-995A-87B578FE64B4.jpeg
3A189F3D-231F-4555-90E4-FD0FF4AF7D3D.jpeg
 

matalm

Cartier
Lite dåligt flöde här i tråden! Borde finnas underlag för lite skådning tycker jag på ett forum med så många samlarsjälar! Började med att köpa en handkikare 8x32 och är nu på väg att köpa en tubkikare också. Riktigt kul och en sån skillnad med tub!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Lite dåligt flöde här i tråden! Borde finnas underlag för lite skådning tycker jag på ett forum med så många samlarsjälar! Började med att köpa en handkikare 8x32 och är nu på väg att köpa en tubkikare också. Riktigt kul och en sån skillnad med tub!
Jag håller med. Kolla fågel går ju iof året om, men nu är det åtminstone lite mer högsäsong. Så det blir kanske bättre. ...Och så var det ju det där med att ta vettiga bilder.
20210429_170700.jpg
 
Topp