• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Laurent Ferrier

Virgo

Silver
2-Faktor
Jag är väldigt nyfiken på LF så jag tycker det är på sin plats att vi skapar en tråd för detta "under-radarn" märke.

Kort bakgrund
Mr Laurent Ferrier jobbade 37 år på ett välrenommerat klockföretag som många av oss känner till, nämligen Patek Philippe, innan han startade upp sitt egna klockmärke Laurent Ferrier.

Klockmärket Laurent Ferrier grundades 2009 av just Mr Laurent Ferrier (surprise) som är tredje generationens urmakare, han har även en bakgrund inom motorsporten och har själv kört Le Mans 24 H ett antal gånger. Laurent Ferrier släppte sin första klocka 2010, vilket var en Classic Tourbillon Double Hairspring, som de också vann utmärkelsen "Grand Prix de d’Horlogerie de Genève" för.

CLASSIC TOURBILLON.png

Under åren som gått har de släppt ett antal klockserier och släpper även LE's ibland, idag känner man igen en LF bland annat tack vare sina karakteristiska visare som återfinns i många av deras skapelser. Två av deras nuvarande klockserier är av mer kvadratisk form och anspelar på sportighet i allmänhet och motorsport i synnerhet.
Grand sport.jpg

Som en hommage till sin första klocka släppte man 2020 Classic Origin Opaline, som utseendemässigt liknar Classic Tourbillon Double Hairspring, men ungefär där tar liknelserna slut.
Laurent_Ferrier_Classic-Origin-Opaline-Lifestyle-2-HD.jpg

Under Watches and wounders 2022 släppte de även en blå version av Classic Origin, en klocka som verkligen tilltalar mig.
Laurent-Ferrier-Classic-Origin-Blue-1.jpg

Har vi några LF på KS? Intryck, åsikter, insikter?

Dela gärna med er!

4FF97D66-8D34-4E06-AF2D-97614199A0F1.jpeg

Kul med en LF tråd. Tycker de har en magisk touch när de kommer till tavel layout och proportioner med visare osv.

Men en favorit är klockan ovan, ett samarbete med auktionshuset Philip’s och heter Hommage2. Den hade jag kunnat bli OWG med …

LF är bra grejer. Har känt på några vid något tillfälle och dom är fina. Lite för stora för mig dock.

341ECA75-3AEA-49DA-8AE8-74B2CEA5E261.jpeg
B68019CD-4015-41B4-B2D5-A0943FBADFFB.jpeg
DC2FFF85-50E4-42B4-9559-203C3EFBE8DF.jpeg
0A717B24-0D86-4002-BDAF-64088244BBD1.jpeg
Tack för att du delar med dig! Kul att du fått uppleva så många av deras klockor. Man blir ju inte mindre sugen nu.
4FF97D66-8D34-4E06-AF2D-97614199A0F1.jpeg

Kul med en LF tråd. Tycker de har en magisk touch när de kommer till tavel layout och proportioner med visare osv.

Men en favorit är klockan ovan, ett samarbete med auktionshuset Philip’s och heter Hommage2. Den hade jag kunnat bli OWG med …
Den var riktigt häftig! Kan bara säga WOW, kollade lite fler bilder och baksidan var väldigt spännande. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om deras baksidor annars, de gömmer så stora delar av urverket, något som andra lägger prestige i att förfina och detaljberika.. Jag är väldigt kluven till detta, och tror jag behöver se någon IRL för att bestämma mig om jag gillar eller inte gillar det..
Fan, lite läskigt, jag satt och spanade in några av hans klockor igår kväll, innan jag somnade! 😶😍

Fastnade ordentligt för dessa två.
Nu lär jag bara ha tag i en miljon.

10-LF-Rake-Revo-1000x667.jpg 2021-Laurent-Ferrier-Square-Micro-Rotor-Retro-Watches-Hands-on-4.jpg
Räcker det? Är inte den vänstra väldigt limiterad och säljs inte direkt av LF längre? ;)

Huvva, den var inte rolig. GMT?

För övrigt så har LF klockvärldens elegantaste visare.
Jag håller med, jag har insett att jag är en riktig sucker för visare, de gör extremt mycket för om jag kan älska eller hata en klocka. Dessa visare kommer närmast min graal-klocka, så det är nog därför jag fattat tycke för LF rent allmänt.

LF verkar inte alls ha någon hype kring sig heller, vilket jag också uppskattar. Deras classic orgin går så galet mycket under radarn. Är det någon som vet hur tillgängligheten ser ut på deras "standardklockor" samt hur mycket de producerar/år?

Tack för att du delar med dig! Kul att du fått uppleva så många av deras klockor. Man blir ju inte mindre sugen nu.

Den var riktigt häftig! Kan bara säga WOW, kollade lite fler bilder och baksidan var väldigt spännande. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om deras baksidor annars, de gömmer så stora delar av urverket, något som andra lägger prestige i att förfina och detaljberika.. Jag är väldigt kluven till detta, och tror jag behöver se någon IRL för att bestämma mig om jag gillar eller inte gillar det..

Räcker det? Är inte den vänstra väldigt limiterad och säljs inte direkt av LF längre? ;)

Jag håller med, jag har insett att jag är en riktig sucker för visare, de gör extremt mycket för om jag kan älska eller hata en klocka. Dessa visare kommer närmast min graal-klocka, så det är nog därför jag fattat tycke för LF rent allmänt.

LF verkar inte alls ha någon hype kring sig heller, vilket jag också uppskattar. Deras classic orgin går så galet mycket under radarn. Är det någon som vet hur tillgängligheten ser ut på deras "standardklockor" samt hur mycket de producerar/år?
Jag har ingen aning om de är/var limiterade.
Jag såg bara bilderna och tyckte att just den modellen var otroligt läcker.

Men iom vD de kostar rent generellt så skulle Jag iaf aldrig ha råd att skaffa en. :)

Men det här är en riktig graal. Skulle välja en framför vilken Patek eller Lange som helst. 😍

Tillgängligheten är väl ungefär minus 20år skulle jag gissa, jag låg som sagt å läste härom kvällen och har för mig att det inte var mer än nåt hundratal producerade klockor/år om det ens nådde 100, det var iaf inte så mkt som en/dag som skickades ut på marknaden.

Men säljer man av allt msn äger så kanske man kan få råd med någon "instegsmodell" (haha)
- Nej, jag tror att de här klockorna helt enkelt ska få bli denna "vita val" som många pratar om, jag har själv aldrig upplevt ett sånt sug efter, eller en sån glädje/lycka mär jag ser en speciell klocka att jag kan säga att jag utan problem skulle aälja av allt jag hade och dubbla huslånet för att kunna köpa EN klocka. Tex en Newman eller en 15202 eller kanske nån lite ovanligare Nautilus modell eller vad folk nu har för graalklockor..

Men jag förstod att jag helt missförstått betydelsen av att kalla en klocka för Graaf, att jag (och säkert många andra) gjort det allt för lättvindigt.

Den LF jag postade, med meshlänken och den mässingfärgade tavlan är en graalklocka. Inte en vittavlad daytona 116500...
(Även om det också är en riktigt fin klocka, inget snack om saken.)

Tillgängligheten är väl ungefär minus 20år skulle jag gissa, jag låg som sagt å läste härom kvällen och har för mig att det inte var mer än nåt hundratal producerade klockor/år om det ens nådde 100, det var iaf inte så mkt som en/dag som skickades ut på marknaden.

Men säljer man av allt msn äger så kanske man kan få råd med någon "instegsmodell" (haha)
- Nej, jag tror att de här klockorna helt enkelt ska få bli denna "vita val" som många pratar om, jag har själv aldrig upplevt ett sånt sug efter, eller en sån glädje/lycka mär jag ser en speciell klocka att jag kan säga att jag utan problem skulle aälja av allt jag hade och dubbla huslånet för att kunna köpa EN klocka. Tex en Newman eller en 15202 eller kanske nån lite ovanligare Nautilus modell eller vad folk nu har för graalklockor..

Men jag förstod att jag helt missförstått betydelsen av att kalla en klocka för Graaf, att jag (och säkert många andra) gjort det allt för lättvindigt.

Den LF jag postade, med meshlänken och den mässingfärgade tavlan är en graalklocka. Inte en vittavlad daytona 116500...
(Även om det också är en riktigt fin klocka, inget snack om saken.)
Tror de fått upp produktionen lite sen dess, hörde en Intervju med mr ferrier där han sa att de hade planerat för 100 autosport 2022 om jag förstod rätt!

Kul (eller?🤭) att du hittat en graal! Som ytterligare inspiration kan jag dela med mig av att det var ett samarbete mellan Laurent ferrier och revolution & the rake, 12 ex gjordes och den introducerades 2020 :)

Tror de fått upp produktionen lite sen dess, hörde en Intervju med mr ferrier där han sa att de hade planerat för 100 autosport 2022 om jag förstod rätt!

Kul (eller?🤭) att du hittat en graal! Som ytterligare inspiration kan jag dela med mig av att det var ett samarbete mellan Laurent ferrier och revolution & the rake, 12 ex gjordes och den introducerades 2020 :)
Haha, ja fast en graalklocka ska ju vara oöverkomlig, det ligger ju lite i dess natur.
Precis som "den heliga graal" knappast är någonting som folk kan spara ihop pengar till och köpa ;)

Så om det finns en eller 20 är eg oväsentligt. Jag kommer aldrig att komma över en, och det är väl lite det som är meningen? :)

Den är så jäkla bra, helt i min smak. Bättre med raka luggar än de andra de kör med. Synd bara att den inte kunde vara några millimetrar mindre (fast den sitter väldigt bra på din arm)

Håller med.. hade jag kunnat köpa tillbaka till samma pris idag hade jag behållit den.

Det där var inte dåligt. Jäklar vad bra den satt på din handled, är det verkligen 40 mm? Är det de raka luggarna som bidrar eller har du bamsehandleder?

Alltså wow den baksidan... Tack för att du delar med dig!

40mm stämmer och ja jag har 18,5-19cm handleder.

Tänkte bara tipsa om denna video; de pratar bland annat om de två nya släppen. Väldigt mycket om sport auto och väldigt lite om classic blue orgin. Tråkigt att det var så lite om den.

Gillar bilder på auto sporten men när man ser video känns den klumpig.

Tillbaka
Topp