• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Var på Ängelholms Flygmuseum idag.
En seiko fanns i en monter, kul att man har en sådan!
IMG_7086.JPG

IMG_7088.JPG

Annars kul att provsitta cockpit
IMG_7104.JPG

Eller att bara lägga upp 3x viggen på en Drakenvinge
IMG_7127.JPG


Eller Viggen på Viggenvinge
IMG_7111.JPG


Eller min Poseidon mot Air rescue swedish air force
IMG_7094.JPG

IMG_7099.JPG

IMG_7102.JPG

Oj oj oj! Nu har du verkligen satt ribban för denna tråd. Hädanefter kommer alla inlägg att stå bleka i jämförelse. ;-) riktigt coola klockor i sin rätta miljö.
 
  • Like
Reactions: JLW

AMG63

Cartier
God morgon alla :)
Är det någon som vet helt 100 om Lemanian på bilden ovanför är en civil klocka?, kanske syns lite dåligt, men den är grå och grön urtavla,
jag har sett på ebay att de sålt en snarlika som millitär klocka..

Mvh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
God morgon alla :)
Är det någon som vet helt 100 om Lemanian på bilden ovanför är en civil klocka?, kanske syns lite dåligt, men den är grå och grön urtavla,
jag har sett på ebay att de sålt en snarlika som millitär klocka..

Mvh
Själva designen är väldigt vanlig på civila klockor, så har du inget som tyder på att den är militär (någon märkning eller liknande), så finns det inget som tyder på att den skulle vara militär. Väldigt många klockor från 40-talet beskrivs som militära för att försöka lura eventuella kunder.
 

AMG63

Cartier
:(..nop,,, ingen märkning el dyl, knasig färg dock för en civil klocka,, o andra sidan finns det folk som köper en brun Porsche :bored:
Tack för info..

Mvh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
:(..nop,,, ingen märkning el dyl, knasig färg dock för en civil klocka,, o andra sidan finns det folk som köper en brun Porsche :bored:
Tack för info..

Mvh
Väldigt vanlig design i efterkrigstiden, och var helt klart militärinspirirerad. En fin klocka oavsett, även om den inte varit ut i krig. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
God morgon alla :)
Är det någon som vet helt 100 om Lemanian på bilden ovanför är en civil klocka?, kanske syns lite dåligt, men den är grå och grön urtavla,
jag har sett på ebay att de sålt en snarlika som millitär klocka..
Mvh

Inte heller på Tradera till exempel är det ovanligt. Det finns säljare som satt i system, uppenbarligen avsiktligt, att vanemässigt skriva "militärur" på allt med lysmassesiffror. Ofta tillsammans med ett orealistiskt pris. Vet inte varför de får hålla på eftersom det rör sig om rent bedrägeri. Står det så på tradera och får stå där ostört så tror en del det är korrekt. Då permanentas uppfattningen att allt som ser ut på ett visst vis är militära klockor. Det var en av de absolut vanligaste designerna på helt civila armbandsur på 1940-talet och har oftast inte med nåt militärt alls att göra.

Watch-Store är en sån säljare. De annonserna borde vara här i nån varningstråd konstant. Man bryr sig inte ens om att försöka styrka det på nåt sätt i annonserna, man bara påstår helt frankt i rubriken att de alldelres vanliga armbandsuren är militärur för att öka dess attraktivitet. Ett vilseledande som verkar vara mer eller mindre accepterat.

När det är lite ovanligare färger på tavlan beror det ibland på att färgen inte har varit sån när den var ny varken på glas eller tavla.
--
Ett exempel på falskt "militärur" bland många
http://www.tradera.com/item/190131/280145213/-super-fin-vintage-militar-ur-revue-sport
 
Senast ändrad:

Nero13

Panerai
Min kamera i telefonen kanske inte är den bästa,, jag hittade dock en som är lika dan i färgen som min.. https://picclick.it/Ultra-rare-Lemania-Military-Army-watch-1940s-Serviced-142210130545.html

Så denna är inte heller en millitär klocka?? ,,,utan det är någon vill ha 3ggr pengarna för sin lilla karamell:greedy:
Han visar ingen märkning som har anknytning till militären. Så den är nog ingen issued militär klocka om inte bak lock visar annat.
 

AMG63

Cartier
Han visar ingen märkning som har anknytning till militären. Så den är nog ingen issued militär klocka om inte bak lock visar annat.
Okej..då börjar det klarna..ingen märkning på baksidan el text i klockan = civil..
Anledningen till frågorna är att jag har ingen koll på denna sorts klockor.
Tack ni som svarat , och bringat ljus åt en lycklig nybörjare:)
 

Nero13

Panerai
Okej..då börjar det klarna..ingen märkning på baksidan el text i klockan = civil..
Anledningen till frågorna är att jag har ingen koll på denna sorts klockor.
Tack ni som svarat , och bringat ljus åt en lycklig nybörjare:)
Exakt!
Jag förstår dig det var samma för min del det är en hel värld som är lite flummig och man måste vara otroligt källkritisk. Men Oftast så räcker det att kolla och fråga på forumet så får man bra svar och fakta :) Välkommen in i dimman!
 

AMG63

Cartier
Ja,, hatten av för er pålästa :pompus:, oftast så kan det bli en dyr läxa o köpa något som man tror kan vara en raritet...
Med vänlig hälsning SL
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Men berätta nåt om den där någon gång nu då?
Modellen heter 6B/159 och beställdes av MOD på 40talet. Longines, Omega, Ebel och tror JLC levererade efter deras önskemål. Först till navigatörer i RAF eller är jag ute och cyklar @NiklasArvid ? Var ett spontanköp av en gammal kompis som samlar klockor (off ks). Denna är från 1942 enligt verksnr å Longines-tabell.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Modellen heter 6B/159 och beställdes av MOD på 40talet. Longines, Omega, Ebel och tror JLC levererade efter deras önskemål. Först till navigatörer i RAF eller är jag ute och cyklar @NiklasArvid ? Var ett spontanköp av en gammal kompis som samlar klockor (off ks). Denna är från 1942 enligt verksnr å Longines-tabell.

Yep, 6B/159 märkta ur följer en spec från från RAF och ser ungefär likadana ut oavsett fabrikat (ungefär som "dirty dozen"-WWW), utgivna som personlig utrustning till piloter och navigatörer, mest på bomber command tror jag, jaktplanen hade fasta panelur och piloten hade nog inte tid att kolla klockan ändå...

Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…
"My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! "

…nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Gummos Longines…
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Modellen heter 6B/159 och beställdes av MOD på 40talet. Longines, Omega, Ebel och tror JLC levererade efter deras önskemål. Först till navigatörer i RAF eller är jag ute och cyklar @NiklasArvid ? Var ett spontanköp av en gammal kompis som samlar klockor (off ks). Denna är från 1942 enligt verksnr å Longines-tabell.

Kul! Misstänkte det. Det var typ med den modellen mitt militärursintresse föddes.

RAF och klockor i skön harmoni!

...en sån skulle man ju haft!

Yep, 6B/159 märkta ur följer en spec från från RAF och ser ungefär likadana ut oavsett fabrikat (ungefär som "dirty dozen"-WWW), utgivna som personlig utrustning till piloter och navigatörer, mest på bomber command tror jag, jaktplanen hade fasta panelur och piloten hade nog inte tid att kolla klockan ändå...

Den här typen av lakonisk/drakonisk/ironisk humor måste man ju bara älska (en Omegaägare berättar om proveniensen på sin 6b/159)…
"My wife's grandfather was a Pathfinder Navigator in a Lancaster and was issued with this Omega. He was shot down and hidden by the French Resistance, after getting back to the UK and his squadron, he tried to return the watch and was told 'you lost a brand new Lancaster, keep the bloody watch'! "

…nåja… …killen på förrådet är egentligen onödigt hård… ”Operational average life expectancy” på en Lancaster var 40 timmar flygtid… ungefär som kraftreserven på Gummos Longines…

Bombbesättningarna under WWII var ingen långlivad (iaf. inte långlivad som i 'beräknade att hålla sig i luften') yrkeskategori. Tufft jobb.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul! Misstänkte det. Det var typ med den modellen mitt militärursintresse föddes.

RAF och klockor i skön harmoni!

...en sån skulle man ju haft!
.
Skulle haft? Köp en, det kommer garanterat göra dig till en lyckligare människa! De dyker upp titt som tätt och borde inte behöva sälja hus och hem för att lägga vantarna på en.
 

AMG63

Cartier
Exakt!
Jag förstår dig det var samma för min del det är en hel värld som är lite flummig och man måste vara otroligt källkritisk. Men Oftast så räcker det att kolla och fråga på forumet så får man bra svar och fakta :) Välkommen in i dimman!
Det är otroligt tacksamt att ha så många som är kunniga som är villiga att dela med sig...:).
Tackar..
 
När jag började titta på militärklockor så kom jag på att jag har ett par hundra fotografier från 1:a och 2:a Världskriget
Kanske det fanns några med armbandsur ? Men det var betydligt svårare än va jag trodde , efter timmar av letande hittade jag en handfull med Foton där man ser klockor :) Här kommer några
Först ut är en Leutnant zur See , kortet taget i Lübeck 1943 , han har Minsveparutmärkelsen så möjligen en officer från en Minsvepare .
Nästa är några sjömän ombord på Slagkryssaren Admiral Scheer , killen har en tank
Sista för nu är en OberLeutnant zur See ombord Kryssaren Nürnberg , om ni tycker det är intressant så letar jag fram fler
Christer
jpg063.jpg
jpg064.jpg
jpg065.jpg
jpg066.jpg
jpg067.jpg
jpg068.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
När jag började titta på militärklockor så kom jag på att jag har ett par hundra fotografier från 1:a och 2:a Världskriget
Kanske det fanns några med armbandsur ? Men det var betydligt svårare än va jag trodde , efter timmar av letande hittade jag en handfull med Foton där man ser klockor :) Här kommer några
Först ut är en Leutnant zur See , kortet taget i Lübeck 1943 , han har Minsveparutmärkelsen så möjligen en officer från en Minsvepare .
Nästa är några sjömän ombord på Slagkryssaren Admiral Scheer , killen har en tank
Sista för nu är en OberLeutnant zur See ombord Kryssaren Nürnberg , om ni tycker det är intressant så letar jag fram fler
Christer
jpg063.jpg
jpg064.jpg
jpg065.jpg
jpg066.jpg
jpg067.jpg
jpg068.jpg

Kul!

Höggradigt intressant skulle jag säga! :)

Antar att majoriteten av just dessa ite är tjänsteur dock.
 

Pictor

Audemars
Instämmer med krämbulle,mycket närgångna bilder i det tillfälliga lugnet..... Mannen i den vita munderingen, tillhörde med all säkerhet officersmässen. Därav sitt tankfomade ur. Det kan knappast ha varit ett tjänsteur, eller är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni?
 
Topp