• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Viper

Breitling
Idag får den här hänga med på jobbet! Bytt till mej den av den ursprunglige ägaren under ett utlandsjobb i forna Jugoslavien i slutet på 90-talet.
89A45C85-BF4E-4B27-AEFC-06F1A2C48D7E.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fin! Innebär de tre kronorna att modellen haft med svenska försvaret att göra, eller är det bara en random gravyr?

Kronorna betyder att den varit ’issued’ (alltså officiell materiel) inom svenska försvaret. Detta var en tidigare märkning som senare ersattes av en märkning som kallas ’M-nummer’ (en nummerkombination som börjar på ’M’ - i princip all svensk militär utrustning diariefördes och tilldelades nummer, klockor och andra tidgivare har en speciell nummerserie).
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Kronorna betyder att den varit ’issued’ (alltså officiell materiel) inom svenska försvaret. Detta var en tidigare märkning som senare ersattes av en märkning som kallas ’M-nummer’ (en nummerkombination som börjar på ’M’ - i princip all svensk militär utrustning diariefördes och tilldelades nummer, klockor och andra tidgivare har en speciell nummerserie).

Tack för info. Såg inte röken av några klockor när jag gjorde lumpen för 10 år sedan, så antar att de rationaliserades bort?
 

jmalmsjo

Cartier
Efter att under några dagar lusläst trådens alla 76 sidor så bidrar jag här med min kronmärkta Seiko 6105. Har aktivt låtit bli att polera glaset men efter att sett övrigas fina exemplar så får jag nog tänka om...

B5ED94BA-6840-4665-BB60-DF1326CAB2A7.jpeg

E87DB527-0896-43BC-BA55-7CE33FFCBE4C.jpeg


Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.

Rolig tråd! Återkommer med två olika Poseidonklockor som används/har använts av våra marina dykare.
 

Simpatico

Rolex
Efter att under några dagar lusläst trådens alla 76 sidor så bidrar jag här med min kronmärkta Seiko 6105. Har aktivt låtit bli att polera glaset men efter att sett övrigas fina exemplar så får jag nog tänka om...

B5ED94BA-6840-4665-BB60-DF1326CAB2A7.jpeg

E87DB527-0896-43BC-BA55-7CE33FFCBE4C.jpeg


Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.

Rolig tråd! Återkommer med två olika Poseidonklockor som används/har använts av våra marina dykare.
Mycket fint ex du har där.
 
Efter att under några dagar lusläst trådens alla 76 sidor så bidrar jag här med min kronmärkta Seiko 6105. Har aktivt låtit bli att polera glaset men efter att sett övrigas fina exemplar så får jag nog tänka om...

B5ED94BA-6840-4665-BB60-DF1326CAB2A7.jpeg

E87DB527-0896-43BC-BA55-7CE33FFCBE4C.jpeg


Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.

Rolig tråd! Återkommer med två olika Poseidonklockor som används/har använts av våra marina dykare.

Välkommen till ett kul forum, och grattis till en ovanlig dinka!
 

Jens

Greedo
Efter att under några dagar lusläst trådens alla 76 sidor så bidrar jag här med min kronmärkta Seiko 6105. Har aktivt låtit bli att polera glaset men efter att sett övrigas fina exemplar så får jag nog tänka om...

B5ED94BA-6840-4665-BB60-DF1326CAB2A7.jpeg

E87DB527-0896-43BC-BA55-7CE33FFCBE4C.jpeg


Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.

Rolig tråd! Återkommer med två olika Poseidonklockor som används/har använts av våra marina dykare.
Utveckla och berätta mer om dina klockor. Alltid kul att se Tre kronor-märkning, men ännu roligare om det finns mer info. Kör!


J
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
[/QUOTE]Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.[/QUOTE]

@Seikosthlm
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.[/QUOTE]

@Seikosthlm[/QUOTE]
Fick frågan av @jmalmsjo på ig också.
8000(9) och 8110(9) har helt enkelt samma tavelkod sedan 8000(9) kom ut.
Grym klocka. Ser fram emot Poseidons.
Polera inte glaset. Sätt dit ett NOS och behåll originalet.
 

Psykel

Patek
Efter att under några dagar lusläst trådens alla 76 sidor så bidrar jag här med min kronmärkta Seiko 6105. Har aktivt låtit bli att polera glaset men efter att sett övrigas fina exemplar så får jag nog tänka om...

B5ED94BA-6840-4665-BB60-DF1326CAB2A7.jpeg

E87DB527-0896-43BC-BA55-7CE33FFCBE4C.jpeg


Kan någon förklara den divergerande märkningen på boettlock och urtavla? Tavlan är märkt: 6105-8009T, locket 6105-8110. Utan att kunna hänvisa till någon specifik sida i tråden så vill jag minnas att jag sett andra exemplar med samma märkning.

Rolig tråd! Återkommer med två olika Poseidonklockor som används/har använts av våra marina dykare.
Koden på tavlan är tavlans referens och koden på baklocket är boettens referens. 6105 är urverkets referens.
 
  • Like
Reactions: Beo

Marmal

Omega
Om man skulle försöka rama in vilka som är de mest karakteristiska jaktpiloterna genom åren, och då tänker jag tidigare än 80-90 tal och helst utländskt. Jag kan se Breguet type xx, vilka har jag missat? Vilka flög under WW2?
IMG_2311.jpg

Breguet type xx
 

Marmal

Omega
Precis, hur många som helst. Ska försöka formulera mig tydligare. Kan man liksom bena ut dem hierarktiskt vilka som format nischen mest? Och då tänker jag mer modellmässigt än varumärkesmässigt. Man ser ju radium lume på mörk tavla, vita visare som smalnar av i ändarna, siffror som äts upp av sub dials osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis, hur många som helst. Ska försöka formulera mig tydligare. Kan man liksom bena ut dem hierarktiskt vilka som format nischen mest? Och då tänker jag mer modellmässigt än varumärkesmässigt. Man ser ju radium lume på mörk tavla, vita visare som smalnar av i ändarna, siffror som äts upp av sub dials osv.
Format vilken nisch?
 
Topp