• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om patina - eller det vackra i imperfektion

AndersE

Silver
2-Faktor
Med andra material så kommer de säkert att åldras på andra sätt, men att det kommer att åldras och patineras på något sätt kan man nog vara säker på. Det lär gälla även för lysmassan.
Undrar också egentligen hur dagens klockor kommer att åldras, och hur lång tid det kommer att ta. Rimligtvis kommer till exempel inte bezeln på dagens pepsi-GMT att åldras och fade:as som äldre generationers? Hur kommer dagens lume på de vanligaste klockorna att åldras? Och både ris och ros om vita dials förblir kritvita.
 
IMG_20190323_072502_127.jpg
Jag tror banne mig jag har en tvilling till den där!
 

Rikala

Pandion
2-Faktor
Forced patina.
Dremel o sandpapper på boett & bezel. Gun blue forcerad patina på boett bezel, följt av fläckvis sandpappring.
Sedan har bezeln fått dig en dos av hjorthornssalt för att få fram den grön/blå färgen. Förseglat med två lager klarlack.
Ett första försök.

20210721_162241.jpg
 

UNO

Silver
105DD77F-49BE-4F80-AF57-F185A7F3618B.jpeg

Affe har 100% rätt, men jag har själv syndat och fejkpatinerat min Doxa.
I sommar jobbade jag vidare på vridringen och jag är nu nöjd med klockan vilket jag faktiskt inte var innan.
Nu är den en keeeper vare sig jag vill eller inte..
Nu har det gått några år inkl en pandemi där jag använde min fuskpatinerade Doxa mycket och den är mer älskad än någonsin.
Den väckte lite ”känslor” när jag gjorde det men nu har vi växt ihop.
Boetten var PVD:ad men länken var pulverlackerad vilket var svettigt och klibbigt.
Skulle jag göra om det skulle jag jobba med finare våtslippapper och polera med lumpskiva efteråt.
Doxa har två saker som jag verkligen uppskattar, vridring och världens simplaste och bästa mikrojustering.
952223B2-B0AF-4A28-A561-3AA66C03D2A9.jpeg
 

Viskan

Silver
2-Faktor
Lätt patina som utvecklats under lång tid på en i övrigt välskött klocka kan vara snyggt. Misskötta klockor som tagit in vatten eller blivit ”mögliga” som vissa säger går helt bort för mig. När det gäller andra prylar både nya eller vintage så brukar man säga att det som spelar roll är skicket, skicket och skicket. Det tycker jag gäller klockor också.
 
Topp