• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om patinerade urtavlor

Diverdover

Silver
Vet att det finns en trevlig ruinromatik tråd och kanske någon liknande vad jag har i åtanke. Men jag vill helt enkelt ha en samlingstråd där vi delar med oss ut av alla vackra patinerade urtavlor. Vattenskada, solblekt, mögligt, tropical ja allt tänkbart som har förändrat urtavlans utseende och enligt mig fått mer liv samt gjort den unik.

Jag har ett knippe med annorlunda urtavlor men tänkte starta tråden med denna.
Pronto Submersible med grönmarmorerad tavla.
20190716_174155.jpg


Visa upp era spännande tavlor och berätta gärna vad som hänt med dem (om ni vet).
 

Psykel

Pandion
Den här har väl ingen sett förut? :D
f3c707d5-35a0-4851-b53f-c8a5a6c12d49-jpeg.889476

Några andra, som inte platsar i ruinromantikertråden (notera att min ultramögliga Invicta är frånvarande).
Avocadopatina.
540AABFE-D5E8-41D9-8869-9298C9CB4DB7.jpeg

Lite modernare (1980) patina. Notera en lätt stardust + spider's web.
6F7B4E70-460C-4D58-802A-BA5B2490DD58.jpeg

Jämn och fin Rolex-patina.
B53D496F-6D23-4458-AC3B-39EE11ED98FD.jpeg
 

ANALOGUE

Pandion
2-Faktor
Trevlig tråd! Hur uppstod benämningen Tropical?
Finns väl ingen superväldefinierad beskrivning, utan något som växt fram som en beskrivning när tavlan blivit brun. Man antar (vet inte hur belagt) att det beror på att tavlan utsatts för mycket solljus, och antar det är just därför man valt att kalla det tropic. Sedan finns de som kallar allt med gul, beige, grå etc tavla också tropic, troligen på grund av att folk betalar premium för fina bruna tavlor, och man vill få rida på vågen.

Så har iaf jag fattat det hela :)
 

Diverdover

Silver
Finns väl ingen superväldefinierad beskrivning, utan något som växt fram som en beskrivning när tavlan blivit brun. Man antar (vet inte hur belagt) att det beror på att tavlan utsatts för mycket solljus, och antar det är just därför man valt att kalla det tropic. Sedan finns de som kallar allt med gul, beige, grå etc tavla också tropic, troligen på grund av att folk betalar premium för fina bruna tavlor, och man vill få rida på vågen.

Så har iaf jag fattat det hela :)
Jag tänker också det, att det är något händer med klockor i varma klimat med mycket solexponering. Vad jag har förstått så bakar vissa sina tavlor i ugnen för att få brunare nyanser.
 

Diverdover

Silver
Den här har väl ingen sett förut? :D
f3c707d5-35a0-4851-b53f-c8a5a6c12d49-jpeg.889476

Några andra, som inte platsar i ruinromantikertråden (notera att min ultramögliga Invicta är frånvarande).
Avocadopatina.
540AABFE-D5E8-41D9-8869-9298C9CB4DB7.jpeg

Lite modernare (1980) patina. Notera en lätt stardust + spider's web.
6F7B4E70-460C-4D58-802A-BA5B2490DD58.jpeg

Jämn och fin Rolex-patina.
B53D496F-6D23-4458-AC3B-39EE11ED98FD.jpeg
Reverson är såklart underbar men Mosern har så mycket själ! Älskar när det är guldtext och annat guldmålat när tavlan är patinerad!
 
Topp