Dejt på G. Explorern är ingen porslinsdocka. Den ska användas. Den förtjänar att användas. Den blir bara vackrare och mer intressant för varje spår av äventyr den får.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej! Är ny på forumet, så ber om ursäkt om det här redan har diskuterats tidigare. Jag funderar på att köpa min första Rolex och har fastnat för Explorer 36 mm. Funderar dock lite på hur de olika referenserna 114270 och 124270 uppfattas på handleden, i och med att de skiljer sig åt något. Någon som burit båda versionerna och kan dela med sig av sina tankar?
Ah perfekt! Tack så mycket![]()
Sunday Morning Showdown: The Old 36mm Rolex Explorer 114270 Vs. The New Rolex Explorer 124270
✓ Watch enthusiasts are into details ✓ Especially when it comes to the 36mm Rolex Explorer ✓ Would you pick the 114270 or the 124270? ✓www.fratellowatches.com
![]()
Exploring Evergreens: The Rolex Explorer Ref. 114270
✓ For our series Exploring Evergreens Daan tells you all about his Rolex Explorer ref. 114270 ✓ Is it still relevant today? ✓www.fratellowatches.com
Två av många välskrivna jämförelser
40 el 36? Sitter perfekt på dig hursomhelst![]()
Solen skiner än![]()
36 på taniga handleder, tack!40 el 36? Sitter perfekt på dig hursomhelst
Jag har haft bägge. 114270 fler gånger än jag själv minns men har bara haft 124270 en gång. Och det var kortvarigt. 124270 har överlägsen läsbarhet och dessutom AR men i övrigt ligger den enligt mig i lä. Men det är alltid den egna känslan som avgör. Det finns inget rätt eller fel i den här världen.Hej! Är ny på forumet, så ber om ursäkt om det här redan har diskuterats tidigare. Jag funderar på att köpa min första Rolex och har fastnat för Explorer 36 mm. Funderar dock lite på hur de olika referenserna 114270 och 124270 uppfattas på handleden, i och med att de skiljer sig åt något. Någon som burit båda versionerna och kan dela med sig av sina tankar?
Tack för svar!! Det blev en 114270 tillslut. Extremt nöjdJag har haft bägge. 114270 fler gånger än jag själv minns men har bara haft 124270 en gång. Och det var kortvarigt. 124270 har överlägsen läsbarhet och dessutom AR men i övrigt ligger den enligt mig i lä. Men det är alltid den egna känslan som avgör. Det finns inget rätt eller fel i den här världen.
Tack för svar!! Det blev en 114270 tillslut. Extremt nöjd![]()
Grattis! Riktigt fin. Köpte du den på forumet?
Tack!! Jajemen den köptes härGrattis! Riktigt fin. Köpte du den på forumet?
Citerar mig själv för en liten uppdatering…kollade när klockan var på service och det var ju över 2,5 år sedan, så lär bli en dyr smäll detta. Har någon av er råkat ut för något liknande, att klockan bara dör? Allt verkar helt normalt när man drar upp klockan, ställer tiden etc men den går helt enkelt inte igång. Det är alltså en 114270 från 2011 som servades senast i januari 2023, av Rolex AD.Vilken jävla måndag alltså. Vaknade tidigt för att åka på arbetsresa och tar givetvis min självklara reseklocka 114270 (den får säkert 70% handledstid annars också), men något är off. Är jag försenad? Nej, klockan har stannat! Vafan! Vred upp den och ställde tiden igår kväll och den står kvar på samma tid. Får inte igång den på något sätt.
Det är under två år sedan service hos AD så lär gå på garantin men jag kommer att sakna min gamle trotjänare
Ingen bild får ni heller för klockan är hemma och jag är på Arlanda med en Grand Seiko.
Rant over.
AD:s brukar väl inte vara omöjliga i det här avseendet, det ordnar sig säkert.Citerar mig själv för en liten uppdatering…kollade när klockan var på service och det var ju över 2,5 år sedan, så lär bli en dyr smäll detta. Har någon av er råkat ut för något liknande, att klockan bara dör? Allt verkar helt normalt när man drar upp klockan, ställer tiden etc men den går helt enkelt inte igång. Det är alltså en 114270 från 2011 som servades senast i januari 2023, av Rolex AD.
Vilken jäkla otur! Hoppas det löser sig smidigt.Citerar mig själv för en liten uppdatering…kollade när klockan var på service och det var ju över 2,5 år sedan, så lär bli en dyr smäll detta. Har någon av er råkat ut för något liknande, att klockan bara dör? Allt verkar helt normalt när man drar upp klockan, ställer tiden etc men den går helt enkelt inte igång. Det är alltså en 114270 från 2011 som servades senast i januari 2023, av Rolex AD.
Har mailat aftersales hos min AD men inte fått svar ännu. Dock har jag kommit fram till att det verkar vara fel med själva uppdraget. Jag märkte att om jag skakar klockan går den några sekunder, så jag skakade mera och med att ha på mig klockan har den nu redan gått som den skall i över en halv timme. Får väl lov att använda den 24/7 dåCiterar mig själv för en liten uppdatering…kollade när klockan var på service och det var ju över 2,5 år sedan, så lär bli en dyr smäll detta. Har någon av er råkat ut för något liknande, att klockan bara dör? Allt verkar helt normalt när man drar upp klockan, ställer tiden etc men den går helt enkelt inte igång. Det är alltså en 114270 från 2011 som servades senast i januari 2023, av Rolex AD.
Jag skakar alltid igång min 114270 och har nog aldrig skruvat upp den med hjälp av kronan, men läste att man bör skruva minst 25 varv och då är klockan inte ens fullt uppdragen. Kan du bara ha skruvat för lite eller skruvat åt fel håll?Har mailat aftersales hos min AD men inte fått svar ännu. Dock har jag kommit fram till att det verkar vara fel med själva uppdraget. Jag märkte att om jag skakar klockan går den några sekunder, så jag skakade mera och med att ha på mig klockan har den nu redan gått som den skall i över en halv timme. Får väl lov att använda den 24/7 då![]()
Nej jag har nog skruvat åt rätt håll och tillräckligt mycket (brukar skruva 30-40 varv, typ). Har haft denna klocka i 9 år och aldrig varit med om några problem.Jag skakar alltid igång min 114270 och har nog aldrig skruvat upp den med hjälp av kronan, men läste att man bör skruva minst 25 varv och då är klockan inte ens fullt uppdragen. Kan du bara ha skruvat för lite eller skruvat åt fel håll?
Från en Rolex Explorer manual:
![]()
Den kanske behöver en ruckning?Jag köpte nyss efter 10 års längtan en 114270 från 2010.
Klockan ska vara genomgången av urmakare som inte sett något behov av service. (1 års garanti)
Men klockan går ca 8-10 sekunder fort per dygn.
Jag har egentligen inga problem att leva med den tidsavvikelsen, det skulle kanske kunna vara så att man bara behöver rucka klockan så går den perfekt.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken på att den kanske bör servas ändå.
Vad tror ni, och hur går era lite äldre explorers?
Mvh Pontus
Lite samma för mig. Min 114270 går tillräckligt bra för att jag inte ska märka av att den går fort eller långsamt. Om jag skulle missa bussen på grund av klockan så är det nog snarare mitt eget fel som planerade med för lite marginal än att klockan gick +10 sek/dag.Den kanske behöver en ruckning?
Min Explorers tidsavvikelse har jag dålig koll på - efter ett antal år i hobbyn har jag tappat intresset för att mäta och ha mig.