• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

JCE

Cartier
Tycker att denna Gnomon watches special modell är riktigt snygg. Blancpain inspirerad men Squale har ju sålt boetter till Blancpain........
Squale50AtmosOriginale8L.jpg
 

Norra

Panerai
Liten revy om modellen 101 Atmos, ref. 2002 med en hel del intressant info. Verkar vare "made of swedish steel", 904l, kanske? PVD-modellerna är behandlade av Beretta i italien, alltså vapentillverkaren. Ringen är i bakelit, dock täckt med akrylglas/plexi. Den är dessutom bidirectional, men måste tryckas ned för att kunna snurra.. Den blåa tycker jag påminner om en Vostok, snygg! Kan definitivt tänka mig testa en, gärna svart på mesh.. :D

Edit: dock ej PVD. Gillar inte PVD.

 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Liten revy om modellen 101 Atmos, ref. 2002 med en hel del intressant info. Verkar vare "made of swedish steel", 904l, kanske? PVD-modellerna är behandlade av Beretta i italien, alltså vapentillverkaren. Ringen är i bakelit, dock täckt med akrylglas/plexi. Den är dessutom bidirectional, men måste tryckas ned för att kunna snurra.. Den blåa tycker jag påminner om en Vostok, snygg! Kan definitivt tänka mig testa en, gärna svart på mesh.. :D

Bra filmtips! Snygg vintagelook på de där!
 

Aston

Panerai
Jag fick hem min i måndags från Gripenbro efter två månaders väntan. De har svårt att få fram klockorna. Men det gav mig tid att kolla runt på nätet. Squale.de har en fin katalog där de framhäver tre modeller, 1521, 2002 och master. Jag startade även en tråd för någon tid sedan " Squale - rippoff" med just Blancpain fifty fathoms "bund" men kan inte hitta någon bekräftelse på att det varit samarbete mellan dessa. Det är allt detta som jag finner så intressant med Squale - att det skapar diskussion när det dyker upp och många blir engagerade.
image.jpeg
 

Greven

Audemars
Jag fick hem min i måndags från Gripenbro efter två månaders väntan. De har svårt att få fram klockorna. Men det gav mig tid att kolla runt på nätet. Squale.de har en fin katalog där de framhäver tre modeller, 1521, 2002 och master. Jag startade även en tråd för någon tid sedan " Squale - rippoff" med just Blancpain fifty fathoms "bund" men kan inte hitta någon bekräftelse på att det varit samarbete mellan dessa. Det är allt detta som jag finner så intressant med Squale - att det skapar diskussion när det dyker upp och många blir engagerade.
image.jpeg
Grattis till klockan! Vad heter modellen på den du köpt?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ett par intressanta modeller. Jag skulle kunna tänla mig en pvd-quartz, har inget mot kvarts när det gäller en beater.... Med en snygg bra länk i pvd skulle den skrika KÖP... Men squale verkar bara ha mesh i pvd.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Squale 1545 (Rolex inspirerade) är en model som inte säljs i europa utan är någonting som de stora distributörerna i asien och usa beställt av Squale. Loggan på sidan av boetten kunde man låtit bli. Squale har en intressant historia men har dock inget att göra med dagens ägare. Har faktist träffat människorna bakom Squale och dom är väldigt lojala mot märkets historia och vill gärna köra hårt på att Squale är riktiga dykarur med historia. Jag jobbar med Squale i finland så jag är kanske lite partisk men här är några som jag fick in precis innan jul. Squale har svårt att leverera pga att de är beroende av ETA.

Vad kul! Då kanske du kan förse oss med nyheter och annan intressant info? Vår svenska åteförsäljare lämnar nämligen en hel del övrigt att önska.

Själv älskar jag Squales klassika modeller. Deras nya sub-kopior är pinsamma. Dom ska man låta bli att köpa.
 

Aston

Panerai
Squale käns väldigt komplext och min önskan vore att få ordning och reda på hur det ligger till. Min tolkning ( och det är en pesonlig tolkning) är att man delar in Squale i olika perioder. 1: boett- squale, period när de gjorde boetter till andra tillverkare ca 50 och 60-tal. 2. squale-squale, period när de gjorde egna klockor typ 50 atmos och 100 atmos ca 70- tal. 3. Quartz-squale, period när de enbart tillverkade quartz klockor ca 80-tal och 4. Maggi-squale, från 2010 när Maggie tog över Squale och gör de nya klockorna. Det finns ju massor av kunskap och klockor här på forumet och tilsammans kanske vi kan få någon kronologisk ordning på hela Squale
 
Som flera har påpekat - Loggan är gräääslig. Men de känns som prisvärda dykare, varit nära köp flera gånger men fåfäng som man är.. Den där loggan...
 

JCE

Cartier
Squale käns väldigt komplext och min önskan vore att få ordning och reda på hur det ligger till. Min tolkning ( och det är en pesonlig tolkning) är att man delar in Squale i olika perioder. 1: boett- squale, period när de gjorde boetter till andra tillverkare ca 50 och 60-tal. 2. squale-squale, period när de gjorde egna klockor typ 50 atmos och 100 atmos ca 70- tal. 3. Quartz-squale, period när de enbart tillverkade quartz klockor ca 80-tal och 4. Maggi-squale, från 2010 när Maggie tog över Squale och gör de nya klockorna. Det finns ju massor av kunskap och klockor här på forumet och tilsammans kanske vi kan få någon kronologisk ordning på hela Squale
Spot-on Aston.....håller med om din tolkning. Tycker man kan dela in Squale precis som du gjort.
Squale hade ett fåtal vintage klockor som såldes av Page&Cooper under senasta SalonQP. Tror dom hade hittat delar i nåt gammalt förråd :) Mycket fina tycker jag.....
SalonQP-Squale1.png


Sen har de något nytt på G som visades under SalonQP. Hade kanske sett den utan GMT men det är bara min åsikt.
squale_giramondo_red_front_salonqp_2015.jpg
 

Greven

Audemars
Squale käns väldigt komplext och min önskan vore att få ordning och reda på hur det ligger till. Min tolkning ( och det är en pesonlig tolkning) är att man delar in Squale i olika perioder. 1: boett- squale, period när de gjorde boetter till andra tillverkare ca 50 och 60-tal. 2. squale-squale, period när de gjorde egna klockor typ 50 atmos och 100 atmos ca 70- tal. 3. Quartz-squale, period när de enbart tillverkade quartz klockor ca 80-tal och 4. Maggi-squale, från 2010 när Maggie tog över Squale och gör de nya klockorna. Det finns ju massor av kunskap och klockor här på forumet och tilsammans kanske vi kan få någon kronologisk ordning på hela Squale
Väldigt intressant uppdelning av historien bakom Squale. Personligen håller jag på lära mig bakgrunden om märket så för mig var detta lärorikt. @JCE bekräftar att din analys av perioderna stämmer. Bra!
 
Topp