• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråkigt besked ang första Rolex

Marquise

Basic
Goddag!

Köpte för ett år sedan en Rolex 6694 från 74 av en trevlig prick här på forumet. Klockan fungerade som den skulle tills jag för drygt en månad sedan hörde att någonting gick av när jag vred upp den.

Lämnade in den hos Nyman och fick ett prisförslag på service då de det som gick sönder kunde lagas samt att de ville byta bezel, boett & bakboett då den inte var tätt. Priset sprang iväg kraftigt på bezel, boett samt bakboett och service ville de inte genomföra utan att genomföra allt.

Så nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag har ju antagligen använt en "otätt" klocka i ett år vilket inte rört mig ryggen. Däremot går den inte som den ska efter incidenten och tiden hålls inte. Försäkringen har betalat ut kostnaden för servicen men inte mer och priset för resterande är fortfarande över priset jag gav för klockan.

Hjälp en studerande grabb att lösa sina I-landsproblem, tyckte det var lite jobbigt detta. :(

Goddag!

Köpte för ett år sedan en Rolex 6694 från 74 av en trevlig prick här på forumet. Klockan fungerade som den skulle tills jag för drygt en månad sedan hörde att någonting gick av när jag vred upp den.

Lämnade in den hos Nyman och fick ett prisförslag på service då de det som gick sönder kunde lagas samt att de ville byta bezel, boett & bakboett då den inte var tätt. Priset sprang iväg kraftigt på bezel, boett samt bakboett och service ville de inte genomföra utan att genomföra allt.

Så nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag har ju antagligen använt en "otätt" klocka i ett år vilket inte rört mig ryggen. Däremot går den inte som den ska efter incidenten och tiden hålls inte. Försäkringen har betalat ut kostnaden för servicen men inte mer och priset för resterande är fortfarande över priset jag gav för klockan.

Hjälp en studerande grabb att lösa sina I-landsproblem, tyckte det var lite jobbigt detta. :(
Varför har du redan fått ut försäkringspengarna? Om du inte kan välja bort byte av boett får försäkringsbolaget lösa in uret eller ta hela kostnaden? Annars får du väl höra med Rob E? Sista alternativet är väl en gråservice, typ Dr Watch.

Jag är förundrad över att försäkringabolag tar en vanlig servicekostnad på en klocka. Bara jag?

On-topic så håller jag med föregående talare. Borde kunna lösa sig utan att köpa en ny klocka av Nymans.

Jag tror att det var på grund av att jag vred upp den för hårt, då de gick som skadeärende och inte slitage.

Varför har du redan fått ut försäkringspengarna? Om du inte kan välja bort byte av boett får försäkringsbolaget lösa in uret eller ta hela kostnaden? Annars får du väl höra med Rob E? Sista alternativet är väl en gråservice, typ Dr Watch.

Talade med försäkringsbolaget, de sa jag skulle få utbetalt för den kostnaden.

Kanske ska dra av fjädern på min manuella Daytona.. ;)

Hur kommer det sig att de betalar ut innan det är åtgärdat? Vilken peng tyckte de att du borde få?

Kanske kan vara fördelaktigt ;) dock känns inte detta som någon plusaffär för mig direkt.
Talade med dem precis då de var väldigt skeptiska att betala ut någonting alls, kostnadsförslaget låg på cirkus 25000;- lappen och de valde att stå för kostnaden av "servicen" på ca 5000;-

Jag tror att det var på grund av att jag vred upp den för hårt, då de gick som skadeärende och inte slitage.

Talade med försäkringsbolaget, de sa jag skulle få utbetalt för den kostnaden.
När jag hade en liknande händelse förklarade jag hur det låg till att det bara är Rolex som servar klockorna och att vissa av kostnaderna inte kunde väljas bort. De förstod och erbjöd sig att lösa ut klockan eller stå för service upp till marknadsvärdet på uret. Sedan hur de lagmässigt kan uppföra sig har jag tyvärr inte koll på.

AD lär nog inte vilja släppa ifrån sig och ge garanti på en ” halvservad” klocka men Dr Watch kanske har delar att laga den med iaf.

För övrigt tycker jag också det är lite konstigt med försäkringsbolagets agerande, gick det på drulleförsäkringen?

AD lär nog inte vilja släppa ifrån sig och ge garanti på en ” halvservad” klocka men Dr Watch kanske har delar att laga den med iaf.

För övrigt tycker jag också det är lite konstigt med försäkringsbolagets agerande, gick det på drulleförsäkringen?

Har drulle med hemförsäkringen, så jag antar det. Är det själva servicen som de bekostar ni anser vara märkligt?

Om enda vägen att åtgärda skadan är att serva uret så har de väl inget val? Ser inte det orimliga.
Men om det ej går att genomföra hos ad borde väl dom stå för det som krävs för att få en fungerade klocka. Det gjorde dom iaf för min vän förra året när han hade sönder sin. Då stog dom för allt som omega ville utföra.
Trygg hansa gällde det då

Men om det ej går att genomföra hos ad borde väl dom stå för det som krävs för att få en fungerade klocka. Det gjorde dom iaf för min vän förra året när han hade sönder sin. Då stog dom för allt som omega ville utföra.
Trygg hansa gällde det då
Nu vet jag inte om vi förstår varandra. Jag menar att försäkringsbolaget borde står för servicen också om Rolex kräver detta för att åtgärda själva skadan.

Vad finns beroende urmakare som folk går till i så fall? Får väl titta närmare på Dr watch.
Kolla med Rob först. Jag tycker det verkar vara konstigt att Nymans inte vill laga utan att kunna garantera tätheten och byta boett och bezel. Det förstör ju hela känslan att byta allt. Det skulle jag inte gjort på en sådan klocka även de betalade MIG. Det är ju vintage, ibland går det inte att garantera täthet.

Det där med att byta boett, baklock och bezel är ju bara trams!!! Säkert moderskeppets instruktioner......men bara BS för att åtgärda felet som sitter i verket. Vad är värdet på klockan på stan......8-10k? För 25k får man alltså en klocka med nya delar där det inte behövs, men ett gammalt verk som servats???? Skön logik....och sedan en klocka som få vill ta i.......
Klart det finns urmakare som kan serva/laga endast verket.......kan vara klurigt med delar iofs......donatorverk är en lösning......om än hyfsat kostsam....är det endast fjädern......så är det ju bara kaffepengar för den + service....

Inget konstigt om klockan inte uppfyller tätheten, det är vanligt på vintage DJ, Date, Precision etc. att de är täta till ca 50m istället för 100m. Dr Watch vore ett alternativ för att få en billigare servicekostnad(dock råder åsikter om hans service d.v.s. "fulservice" vad jag läst). Personligen skulle jag inte byta boett, boettlock och bezel men om boettlocket kanske visar håligheter i form a korrosion så är det väl ok att byta. Boetten lär ju inte vara billig att byta och det skulle såklart förstöra charmen.

Inget konstigt om klockan inte uppfyller tätheten, det är vanligt på vintage DJ, Date, Precision etc. att de är täta till ca 50m istället för 100m. Dr Watch vore ett alternativ för att få en billigare servicekostnad(dock råder åsikter om hans service d.v.s. "fulservice" vad jag läst). Personligen skulle jag inte byta boett, boettlock och bezel men om boettlocket kanske visar håligheter i form a korrosion så är det väl ok att byta. Boetten lär ju inte vara billig att byta och det skulle såklart förstöra charmen.
Tycker det är rent ut sagt smutskastning vad du skriver om Dr watch. Personligen har jag aldrig haft problem med hans service och inte hört talas om någon annan heller. Sen har de funnits diverse frågetecken för hans poleringar men oftast har de vart inköpta så från början

Tycker det är rent ut sagt smutskastning vad du skriver om Dr watch. Personligen har jag aldrig haft problem med hans service och inte hört talas om någon annan heller. Sen har de funnits diverse frågetecken för hans poleringar men oftast har de vart inköpta så från början
Fel tråd men det finns definitivt missnöjda kunder där, jag är en av dem.

Senast ändrad:
.
Det överraskar mig väldigt. Om du inte var exempelvis stupfull eller motsvarande och tagit i orimligt så går den inte sönder av att dra upp den om den inte är försvagad av slitage och halvtrasig när du drar upp den. Man drar upp till det stoppar.
Det är en så kallad myt; "för hårt uppdragen".
Gå till en oberoende urmakare och ta en titt.
Instämmer.

Skön bump

Styrka? Vet att fler med mig är missnöjda. Om och var det står i text kan jag tyvärr inte hålla koll på.
Ser nu att många hyllat han medans du är något bitter för en händelse 2012. Ställer mig högst tveksam till dig för när man följer övriga vad det säger så bedrev du mer eller mindre en häxjakt på doktorn. Att du 6 år efter fortfarande håller på låter snarare ohälsosamt
än nyttigt, Speciellt när det verkar som att klagomålen slutade 2012-2013 på han.

Tillbaka
Topp