Tyvärr inte. Auktionen slutade i lördags, samtidigt som birkan tex. Men jag återkommer med bilder när jag fått hem den.
Imorgon med posten får vi hoppas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tyvärr inte. Auktionen slutade i lördags, samtidigt som birkan tex. Men jag återkommer med bilder när jag fått hem den.
Kom i lådan idag. Hinner ej ta bra bilder eller öppna den nu. Slänger upp några bilder innan barnen skall nattas.
Blir det några bilder?
Lägg upp lite bilder på dem du köpte! Speciellt den med silverboetten.
Silverboetten har jag inte kommit så långt med i mina efterforskningar, men visst kan ni få lite bilder...
Halvmånen med kronan nedanför betyder att den har importerats eller tillverkats i Tyskland, men ankan i mitten betyder att den är tillverkad i Schweiz efter 1933 (då man ändrade från en björn) och gjord i silver. Man även se en tjäder som indikerar att den är från Schweiz.
Inte luskat ut vad det är för urverk än. Antar att det som står där betyder 15 juveler fast på franska? eller något
Vi får se senare när jag tar isär den om det står något roligt på tavelsidan av verket.
Den där tavlan är väldigt cool! Så den är alltså tillverkad i Schweiz efter '33 och sedan exporterad till Tyskland där den är såld?
Silverboetten har jag inte kommit så långt med i mina efterforskningar, men visst kan ni få lite bilder...
Halvmånen med kronan nedanför betyder att den har importerats eller tillverkats i Tyskland, men ankan i mitten betyder att den är tillverkad i Schweiz efter 1933 (då man ändrade från en björn) och gjord i silver. Man även se en tjäder som indikerar att den är från Schweiz.
Inte luskat ut vad det är för urverk än. Antar att det som står där betyder 15 juveler fast på franska? eller något.
Edit: Haha, nu när jag zoomar in ser jag att det faktiskt står jewels
Vi får se senare när jag tar isär den om det står något roligt på tavelsidan av verket.
Btw, jag vet inte om den är såld i Tyskland utan kan säkert lika gärna vara såld i Sverige men att den någon gång på vägen passerat typ en Tysk grossist eller liknande.Den där tavlan är väldigt cool! Så den är alltså tillverkad i Schweiz efter '33 och sedan exporterad till Tyskland där den är såld?
Väldigt udda och rolig klocka! Kul att du är så kunnig så man får lite mer info om klockorna!
Får öppna min och fota lite ikväll. Länken är väldigt snygg och speciell. Tyvärr ca 1cm för kort för mig.
Hur får jag upp den? Går inte att bara vika upp.
Den är ju öppen? Nu är det bara att lysts verket med tavla och krona rakt upp.
Kan du ta en bild rakt ovanifrån?
Absolut. Imorgon. Dricker öl och har kollat fotboll just nu. Missade tydligen den viktigaste vinkeln trots tre foton
Lånar tråden lite, hoppas det är OK.
Fick hem min klocka idag. Tyvärr hade kronan lossnat. I annonsen hade klockan kronan på och enligt beskrivningen skulle den fungera. Så trots att klockan var emballerad tror jag att den föll av i posten. Nåja. Antar att man måste försöka att hitta en ny krona nu, eller hur kan man reparera det här:
ping eriksson850
Ska försöka få bort (original)bandet, utan att förstöra det, så jag kan kolla på verket. Bandhornen är fastsatta.
I övrigt tycker jag klockan var riktigt snygg.
Snygg klocka absolut!
Det går att fixa med en förlängning av bommen. Inte alls jättesvårt om man vet hur man tar bort krona och bom ur ett verk.
Länkar til den här videon igen. Den lär dig hur du ska göra
Hmm.. Det där såg lite bökigt ut. Att få av bandet utan att förstöra det är bara det nästintill omöjligt. Får ta en paus till imorgon, när jag är lite piggare, och se om det går bättre då. Eftersom bandet är original är det inget man vill förstöra direkt.
Du behöver inte ta bort bandet. bara att plocka ut urverket och sätta det i en urverkshållare.
Tyvärr är det inte så enkelt.
Bandet har inget spänne. Istället är det något slags metallband inuti. För att få bort bandet måste man böja över läderflärparna över bandhornen vilket är väldigt svårt.
Har bommen gått av eller har kronan bara skruvat ur sig?
Nejdå, det är bara lite enklare att jämföra med bilder på referensurverk om man ser dem sida vid sida
Sagt och gjort. Med lite våld fungerade det.
jag har googlat runt lite och det skulle kunna var en tidig version av ett Helvetia 82.
http://uhrforum.de/werkbestimmung-kennt-jemand-werk-oder-bildmarke-t98286
På Ranfft-länken ser dock verket helt annorlunda ut men jag tror det är samma verk, fast nyare (du ser att juvelerna fortfarande sitter på samma ställen fast bryggorna ändrat form.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Helvetia_82C