Laddar...

Trasig dagväxling SKX 7448-7000

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Edmond, 18 juli 2020.

1. Edmond
    Trådstartare

Edmond Plast

Från:
    Uppsala
    Hej gänget!

Efter att jag idag rengjort min klocka (med tops och tandpetare) så verkar dagväxlingen (moturs rotering) ha lagt av. Direkt efter rengöringen gick det att vrida fram till onsdag, om än lite hackigt, men nu rör det inte på sig överhuvudtaget. Datumväxling (medurs rotering) fungerar som det ska.

Måste inte vara relaterat men börjar tro att jag varit vårdslös med putsningen runt kronan...

Finns det någon bra urmakare nära Västervik eller Uppsala som ni vet om där man kan lämna in för en service?

mvh

2. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Har du haft kronan och bommen ur? 7548-7000 menar du ? Eller är det en nyare SKX ?

Edmond gillar detta.
  3. Edmond
    Trådstartare

Edmond Plast

Från:
    Uppsala
    Nej jag har inte plockat bort kronan (antar att det är det du menar :)). Har inte hundra koll på år men säljaren, här via forumet, daterade den till mitten på 70-talet någon gång.

hälsn

4. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Inget som kan göra sönder direkt av att du petat bort smuts .Om det är en 7548 kan datumskivan lossnat från sin stjärna som sitter på datumskivan . Men inget som skulle hända p.ga en rengöring . Det ska den tåla .

Edmond gillar detta.
  5. Edmond
    Trådstartare

Edmond Plast

Från:
    Uppsala
    Okej! Tack för lite info. Har själv ingen kunskap om den tekniska biten kring klockan.

Är detta något som vilken klockmakare som helst kan lösa, i princip?

6. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Kanske . Många urisar gillar inte att skruva i dessa dock . Kan kanske hjälpa dig om du inte har super bråttom . Servat massor av 7548 och har massa delar . Men just nu har det varit lite körigt . Tar inte jättelång tid men det låter som den skulle behöva en service och kankse nya packningar . .

Edmond gillar detta.
  7. Exxet

Exxet Silver

Ska vara lite besserwisser nu ;) tror inte den är från typ-75, började tillverkas sent -78 och höll väl på till -85/6, enklast är att kolla på bakboetten, finns en skala där första batteribytet brukar vara markerat, dra sedan av ca 2-3 år för tillverkningsår och jämför med serienummret. Trevliga klockor med bra verk som är servicevänliga för att vara ett quartz, har själv en från tidigt -84.

8. Edmond
    Trådstartare

Edmond Plast

Från:
    Uppsala
    Äntligen förstår jag varför det är en prick på batteriluckan! Markeringen sitter kring -82 :)

9. Edmond
    Trådstartare

Edmond Plast

Från:
    Uppsala
    Det hade varit grymt att få den kollad på! För något år sedan gav sig dessutom gängorna för själva inskruvningen av kronan, så det är nog hög tid för lite omvårdnad. :)

rogart-63 gillar detta.
  10. Auto Ola

Auto Ola Tantal

Från:
    Hemifrån
    Kan vara känsligt om man ändrar dag/datum vid tid då den håller på att skifta själv!

rogart-63 gillar detta.