• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasig datumskiva på Rolex Datejust från 1972 - service?

Klockludde

Breitling
Hej!

Jag har en Rolex Datejust 1601 som jag köpte från en privat säljare på Chrono24 för ungefär ett år sedan. Den är min första fina klocka och jag tycker om den otroligt mycket. Den blev servad senast 2014 av ett företag som heter Uhrenkapital i Tyskland. Förra veckan slutade datumskivan snurra som den ska och nu rör den sig istället en fjärdedels datum per 24 timmar. Det kan vara så att jag av misstag dragit bak tiden på klockan några timmar mellan 02 på natten och 22 på kvällen, vilket kan ha resulterat i att något kugghjul hoppat ur fas (?). I varje fall måste jag nu åtgärda problemet.

IMG_0066.JPG

(Bild tagen före datumskivan börjat strula)

Jag lämnade in klockan till Bergströms ur i Malmö och allt de kunde erbjuda mig var en full service för 7000 kr. De ville alltså inte enbart fixa problemet med datumskivan. Eftersom klockan i övrigt fungerar fint och 7000 kr motsvarar ungefär en fjärdedel av vad klockan är värd, är jag inte jättesugen på att göra en full service för det priset. Jag har hört att man borde göra göra en full service var 5-7 år men som sagt är 7000 kr väldigt mycket. Vad har jag för alternativ? Hade någon annan klockmakare kunnat lösa problemet med datumskivan utan att göra en service? Är det en dålig idé att ta den till klockbutik som inte är en auktoriserade rolexförsäljare? Vad hade ni gjort om det var er klocka?


Tar tacksamt emot alla svar jag kan få
//Ludvig
 

DrKlocka

Audemars
Det är sällan bara datumskivan i sig som är problemet, utan snarare datummekanismen vilket i sin tur kan tyda på att det är dags för att service. För att överhuvudtaget komma åt det så måste man ta loss tavla, visare osv. Därefter behöver delar sannolikt bytas, rengöras, oljas om osv för att kunna fungera optimalt. Att göra det på en klocka som redan har ett servicebehov är troligtvis inte värt det.
 
Topp